Slovenskí obchodníci sa búria. Žiadajú, aby supermarkety v lockdowne nepredávali knihy, oblečenie či elektroniku
- Iniciatíva slovenských maloobchodníkov upozorňuje, že lockdown znamená pre mnohých obchodníkov výpadok príjmu aj o viac ako 40 % decembrových tržieb
- Už teraz sa pritom ocitajú na pokraji bankrotu
- Za diskriminačnú považujú skutočnosť, že už od dnes museli brány svojich obchodov na niekoľko týždňov zavrieť
- Pritom rovnaký sortiment, ktorý bežne predávajú, si ľudia budú môcť kúpiť vo veľkých supermarketoch, ktoré môžu zostať otvorené
- Iniciatíva slovenských maloobchodníkov upozorňuje, že lockdown znamená pre mnohých obchodníkov výpadok príjmu aj o viac ako 40 % decembrových tržieb
- Už teraz sa pritom ocitajú na pokraji bankrotu
- Za diskriminačnú považujú skutočnosť, že už od dnes museli brány svojich obchodov na niekoľko týždňov zavrieť
- Pritom rovnaký sortiment, ktorý bežne predávajú, si ľudia budú môcť kúpiť vo veľkých supermarketoch, ktoré môžu zostať otvorené
Žiadajú preto, aby supermarkety počas lockdownu prestali predávať nepotravinový sortiment, ako sú napríklad maliarske potreby, potreby do domácnosti, biela technika, textil či knihy.
„Všetky tieto veci supermarkety predávali bez obmedzenia počas prvej vlny lockdownu a nezachytili sme zo strany ich zástupcov ani jedno vyjadrenie, že to nie je fér, a spravia to proaktívne. Naopak, ešte tento sortiment rozšírili,” objasňuje Iniciatíva slovenských maloobchodníkov.
Členovia iniciatívy si nemyslia, že by bol akýkoľvek problém „tieto oddelenia opáskovať a nevpustiť do nich zákazníkov“. Vnímajú tiež, že veľké reťazce argumentujú hospodárskou súťažou, rovnako ju však žiadajú dodržať z ich strany a nepredávať iný tovar než ten, kvôli ktorému sú supermarkety otvorené. Niektoré reťazce však naozaj idú príkladom a oddelia s nepotravinovým tovarom zapáskovali.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=413938623065397&set=p.413938623065397&type=3
Z úst množstva maloobchodníkov stále častejšie zaznievajú vyjadrenia, ktoré sú plné frustrácie, rezignácie a pocitov nespravodlivosti.
„Priznávame prehru. Nie však kvôli tomu, že sa epidemiologická situácia na Slovensku zhoršuje. Toto majú totiž na starosti odborníci a vláda. My sme robili všetko preto, aby naše prevádzky boli otvorené, dodržiavali sme opatrenia aj nad rámec vyhlášok a nariadení, a snažili sme sa zabrániť zatvoreniu, napriek tomu sme prehrali,“ konštatoval predseda ISKM, Daniel Krakovský.
https://www.facebook.com/iniciativa.slovenskych.maloobchodnikov/photos/a.112592067103039/225898912439020
Už počas prvej vlny pandémie koronavírusu maloobchodníci podľa ISKM počúvali, že tvoria len 2 % HDP, a teda nie je podstatné, či budú alebo nebudú mať otvorené, pretože zdravie obyvateľov je prednejšie.
„ISKM s týmto vyjadrením maximálne súhlasí. Nerozumieme však, prečo je teda pre vládu a jednotlivých ministrov problém vyčleniť tieto 2 % HDP na podporu maloobchodu, teda 100 % preplácanie mzdy zamestnancov, nájmy počas celého obdobia obmedzení, na sezónne zásoby a iné fixné náklady,“ pokračoval Krakovský.
Obchodníkom nie sú preplácané ani celé nájmy a ani celé mzdy, a aj tí, čo mali dostatok financií, sú už dnes vyčerpaní.
„Ak ich môžeme na jednu stranu obmedzovať a oni celý rok trpezlivo znášajú všetky obmedzenia a tvrdíme, že táto suma nie je vysoká, tak si myslíme, že najmenej, čo môžeme spraviť, je ich touto sumou podporiť,“ doplnil predseda ISKM.
Podľa iniciatívy najväčšiu podporu na zamestnancov čerpali veľké automobilky a firmy, ktoré prakticky neboli zatvorené. Vo finále sa tak na priamu podporu maloobchodu dostali v porovnaní s ostatnými krajinami iba minimálne sumy.
„Maloobchodníci už od prvej vlny prehrávajú s vládou, ktorá ich odmieta počúvať. Naopak, máme pocit, akoby všetky problémy boli vyriešené, podpora bola dostatočná, a všetko by bolo v poriadku. Prečo potom dennodenne vidíme v médiách pri rozhovoroch s obchodníkmi opak,“ uzavrel Krakovský.
Prehra maloobchodníkov bude podľa ISKM definitívna, ak budú ich prevádzky zatvorené počas najsilnejšieho predajného obdobia bez akejkoľvek zásadnej podpory.
„Veríme a dávame vláde poslednú šancu, aby naozaj začala komunikovať s obchodníkmi a gastroprevádzkami, a vypočula si, čo im pomôže, a tak aj konala. V opačnom prípade vstúpime do roka 2021 s tým, že sme zlikvidovali celé sektory zamestnávajúce státisíce ľudí,“ zakončil predseda ISKM.
Iniciatíva slovenských maloobchodníkov združuje desiatky maloobchodných spoločností, od najmenších prevádzok zamestnávajúcich niekoľko zamestnancov až po veľké siete s tisíckami zamestnancov.
Medzi jej zakladateľov patria firmy Martinus, Regal Burger, Phockáre, Nay, LPP Slovakia a Sportsman. Maloobchod v našej krajine zamestnáva približne 300 000 ľudí.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: ISKM, SAMO