Slovenskí vodiči majú „jesenný zlozvyk“, ktorý sa nevedia odnaučiť
- S nástupom jesene sa zhoršuje aj viditeľnosť na cestách
- Polícia radí, kedy a ako zapínať hmlovky
- Tieto pravidlá by mal poznať každý vodič
- S nástupom jesene sa zhoršuje aj viditeľnosť na cestách
- Polícia radí, kedy a ako zapínať hmlovky
- Tieto pravidlá by mal poznať každý vodič
Počasie je čoraz sychravejšie, a to znamená, že sa zhoršuje viditeľnosť na cestách. Našťastie, naše autá sú vybavené technológiami, za pomoci ktorých vieme jazdiť aj v zlom počasí bezpečne. Nanešťastie, nie každý vodič vie, ako ich správe využívať.
Polícia SR preto na svojom profile na sociálnej sieti Facebook pripomína, v akých situáciách je vhodné zapnúť si tzv. hmlovky. „Hmlovky treba rozsvietiť za hmly, sneženia alebo hustého dažďa, kedy vodič nie je schopný bezpečne rozoznať iné vozidlá a musí náhle znížiť rýchlosť,“ poučujú policajti v príspevku.
Špecifickou kategóriou je zadná hmlovka, ktorú polícia odporúča mať zapnutú len v niektorých situáciách. „Ak je hmla naozaj hustá a za vami nevidíte v diaľke žiadne auto, až vtedy zapnite zadnú hmlovku. Obzvlášť, ak idete pomalšie, tak predídete tomu, aby do vás niekto vo vysokej rýchlosti zozadu narazil,“ píše sa v príspevku.
Diaľkové ti nepomôžu
Policajti pripomínajú, že keď vodič v spätnom zrkadle uvidí približujúce sa auto, môže zadnú hmlovku pokojne vypnúť. „V kolóne za sebou idúcich áut plne postačuje, aby malo hmlovku zapnuté posledné auto,“ uzavreli.
Naopak, policajti neodporúčajú zapínať v hustej hmle diaľkové svetlá. Ich lúč totiž svieti veľmi silno a takmer vodorovne, čo môže spôsobiť, že vodič uvidí ešte menej ako bez nich.
Predné hmlovky sú umiestnené nižšie ako bežné svetlá, a teda nehrozí, že by sa ich lúč odrážal od hmly a bránil vodičovi vo výhľade. Ich účelom je osvetliť cestu tesne pred autom – aby vodič aj v hmle zbadal výtlky, nečistoty či zver.
Viacero faktorov
Dobrým nápadom by bolo aj zájsť svojho „tátoša“ prezuť. Odporúča to Vladimír Guštafik zo spoločnosti Business Lease, ktorého cituje agentúra TASR.
„Zimné pneumatiky vďaka hlbšiemu dezénu lepšie držia v prípade zasneženej vozovky smer a vďaka mäkšej zmesi pneumatík lepšie priľnú k vozovke aj v prípade nízkych teplôt alebo zľadovatenému povrchu. Tým majú v zimných podmienkach výrazne kratšiu brzdnú dráhu a dokážu auto lepšie udržať na ceste,“ pripomenul.
Pokiaľ vodič jazdí na starších zimných pneumatikách, spoločnosť odporúča skontrolovať, či nemajú praskliny a iné poškodenia, ktoré výrazne zvyšujú riziko dopravnej nehody. Guštafik dodal, že treba skontrolovať aj funkčnosť a správne nastavenie sklonu svetiel, vrátane hmloviek.
„Jazda s nedostatočne osvetleným vozidlom predstavuje nebezpečenstvo tak pre vás, ako aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky,“ upozornila spoločnosť.
Rovnako dôležité je aj predvídať správanie ostatných vodičov. Základom sú rýchle a správne reakcie, koncentrácia a defenzívna jazda. „Brzdné dráhy sú v sychravom počasí, na mokrej či primrznutej vozovke výrazne dlhšie ako bežne. Preto je potrebné viac predvídať, znížiť rýchlosť, nechávať si väčšie odstupy od vozidiel pred vami, aby ste mali na brzdenie viac priestoru,“ radí Guštafik.
Zdroje: Facebook/Polícia SR, TASR