Slovenskí vodiči nepoznajú význam bežnej značky. Tisíce vodičov pre ňu dostali mastné pokuty
- Značka so snehovou vločkou je na slovenských cestách pomerne bežná
- Väčšina vodičov však nevie, čo presne znamená

- Značka so snehovou vločkou je na slovenských cestách pomerne bežná
- Väčšina vodičov však nevie, čo presne znamená
Táto problematická značka je stále tŕňom v oku pre bezpečnosť aj peňaženky šoférov. Reč je o dopravnom značení s obmedzením rýchlosti a dodatočným symbolom „snehová vločka“, ktoré je povinné bez ohľadu na aktuálne počasie.
Ako upozorňuje portál autoviny.sk, mnohí vodiči si myslia, že značka so symbolom snehovej vločky platí len počas zimných mesiacov, keď sú cesty pokryté snehom a ľadom. Obmedzenie rýchlosti však platí aj na suchej vozovke. Značka upozorňuje na možné nebezpečenstvo zľadovateného snehu alebo poľadovice a má za úlohu zabezpečiť bezpečnosť v cestnej premávke.
Značky so snehovou vločkou sú totiž často umiestnené na úsekoch ciest, ktoré sú náchylné na náhle zmeny poveternostných podmienok, ako sú horské priechody alebo tienisté časti ciest, kde sa môže ľad udržať dlhšie.
Ak je teda pri danej výstražnej značke aj dopravná značka obmedzujúca maximálnu rýchlosť na 60 km/h, znamená to nasledovné: „Rýchlosť je obmedzená na 60 km/h, pretože na ceste môžu byť zimné podmienky.“
Dodržiavanie týchto značiek je dôležité pre bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Značky so snehovou vločkou boli navrhnuté tak, aby predchádzali nehodám spôsobeným neočakávanými zimnými podmienkami, ktoré môžu vzniknúť aj mimo tradičného zimného obdobia.
Rezort dopravy chce kontrolovať zmeny v cestnej organizácii
Dopravu na Slovensku by mali čakať zásadné zmeny. Ministerstvo dopravy SR si chce rozšíriť svoju kontrolnú právomoc pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie na cestách prvej až tretej triedy a miestnych cestách.
V prípade verejného záujmu alebo osobitných okolností by malo vykonať štátny odborný dozor, najmä kontrolu zmien organizácie dopravy, ktoré môžu negatívne ovplyvniť plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky a mať nežiaduci socio-ekonomický dopad na určitý región.
Vyplýva to z návrhu novely zákona o pozemných komunikáciách (cestný zákon), ktorý ministerstvo dopravy predložilo na skrátené medzirezortné pripomienkovanie, čo zdôvodnilo jeho naliehavosťou. Zároveň navrhuje účinnosť týchto úprav dňom ich vyhlásenia.
Podnet na vykonanie tohto druhu odborného dozoru má vyhodnocovať samotné ministerstvo, pričom na jeho vykonanie nemá byť právny nárok. Ministerstvo by malo byť oprávnené uložiť pokutu do 33 190 eur právnickej alebo fyzickej osobe – podnikateľovi, ak neplní opatrenia uložené na základe ním vykonaného štátneho odborného dozoru. A to do dvoch rokov od uplynutia lehoty na vykonanie uloženého opatrenia, výnosy z pokút by boli príjmom štátneho rozpočtu.
Cestný správny orgán a obec majú zaslať bezodkladne kópiu doručenej žiadosti o určenie použitia dopravných značiek a dopravných zariadení ministerstvu. Ministerstvo bude môcť do 15 dní od doručenia kópie žiadosti vyžiadať od cestného správneho orgánu alebo obce projektovú dokumentáciu k tejto žiadosti a do 30 dní od doručenia projektovej dokumentácie má zaujať záväzné stanovisko.
Predpokladom vyžiadania projektovej dokumentácie má byť naliehavý verejný záujem alebo ak pôjde o dôvody hodné osobitného zreteľa. Cestný správny orgán a obec budú záväzným stanoviskom ministerstva viazané. Ak sa ministerstvo do 30 dní nevyjadrí, bude sa mať za to, že k žiadosti o určenie použitia dopravných značiek a dopravných zariadení nemá pripomienky.
Obdobný návrh novely cestného zákona už skôr predložil v Národnej rade SR poslanec Ján Mažgút (Smer-SD), medzitým ju stiahol z programu aktuálnej schôdze pred prerokovaním v prvom čítaní. Považovalo sa to za reakciu na zmeny v organizácii dopravy v hlavnom meste na nábreží Dunaja, kde pribudol pruh pre cyklistov na úkor motoristov.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: autoviny.sk, SITA