Slovenskí vodiči nevedia brzdiť a škola šmyku ti môže zachrániť život. Prinášame všetko, čo potrebuješ vedieť
- Pre ženy aj pre mužov, v zime aj v lete, v nečase, ale aj za slnečného dňa
- Škola šmyku je predovšetkým o bezpečnosti a jej kvality oceníš najmä v zime
- Pozreli sme sa na tie najlepšie na Slovensku, ale aj na to, prečo je dobré mať túto pridanú zručnosť zvládnutú
- Ceny sa pohybujú od 85 do 150 eur
- Pre ženy aj pre mužov, v zime aj v lete, v nečase, ale aj za slnečného dňa
- Škola šmyku je predovšetkým o bezpečnosti a jej kvality oceníš najmä v zime
- Pozreli sme sa na tie najlepšie na Slovensku, ale aj na to, prečo je dobré mať túto pridanú zručnosť zvládnutú
- Ceny sa pohybujú od 85 do 150 eur
S blížiacou sa zimou pociťuješ pod kolesami menšie bezpečie. Je to prirodzené. Na námrazu, sneh a náhle neovládateľné vozidlo ťa totiž žiadna autoškola nepripraví.
Preto je škola šmyku vhodným riešením. Ak si myslíš, že ti pomôže len v zime, omyl. Nepredvídané situácie ťa môžu na ceste postretnúť celoročne. Vtedy si spomenieš, že tie peniaze a pár popoludní strávených na kurze divokej jazdy, stálo ozaj za to. Teraz pred Vianocami máš navyše výhodnejšie ceny. Jednotlivé školy aj takýmto spôsobom lákajú svojich klientov.
Škola šmyku ťa nenaučí len zvládať šmyk
To je asi to posledné. Okrem častokrát nesprávnych návykov, ktoré si prinesieš na kurz ešte z dávnych čias autoškoly, ti ozrejmia aj to, ako si správnej nastaviť sedadlo, ako správne držať volant a ako správne brzdiť.
„Veľmi málo vodičov vie správne brzdiť a pojem krízové brzdenie im nič nehovorí,“ vysvetľuje pre Startitup Peter Pecze, marketingový riaditeľ Centra bezpečnej jazdy, ľudovo nazývanej škola šmyku. To je práve to, čomu sa autoškoly nevenujú. V našej krajine, ako jedinej z V4, funguje jednostranný model vzdelávania, kde sa čerstvý vodič oboznámi s riadením motorového vozidla, no o krízových situáciách ho poučí len málokto.
Autoškoly s tzv. školami šmyku nespolupracujú. Ak áno, je to skôr výnimka ako pravidlo. V susedných krajinách existuje mnoho takýchto Centier bezpečnej jazdy. V Čechách ich je osem a v Nemecku až 120.
V Rakúsku je dokonca zákonná povinnosť, do deviatich mesiacov po ukončení kurzu autoškoly, absolvovať aj kurz bezpečnej jazdy. Hoci sú tam cesty v omnoho lepšom stave ako na Slovensku, povaha vozovky v mrazivom a vlhkom počasí je nevyspytateľná.
Ako správne držať volant?
V autoškole ťa možno učili, že volant treba držať pevne. Ruky treba mať uložené tak, ako keď hodinové ručičky ukazujú o 10 minút 2. Na kurze bezpečnej jazdy sa však hneď v úvode dozvieš niečo úplne iné. Správne držanie volantu je mať obe ruky na volante po oboch stranách a teda tak, ako keď hodiny ukazujú trištvrte na tri.
Kurzu sa vôbec netreba báť. „Na prvý raz nikto nezvládne krízovú situáciu správne,“ hovorí pre redakciu Startitup marketingová pracovníčka z SuperDrive v Trenčíne, s tým, že keď si raz kurz obľúbiš, určite sa naň budeš rád vracať. Toto centrum bezpečnej jazdy je príkladom spolupráce s autoškolou. Po ukončení kurzu upozorňuje inštruktor absolventa, že existuje možnosť vyskúšať si školu šmyku a dozvedieť sa viac o tok, ako sa vozidlo správa na ceste v nepriaznivých podmienkach, ale ja to, ako zvládať nepredvítateľné situácie ako napríklad náhodná prekážka na ceste, poľadovica, neupravená vozovka, fujavica, či zlá viditeľnosť.
Stereotyp o tom, že sa chodí len v zime
Presne to si myslia mnohí a možno sa aj práve kvôli tomu škola šmyku spája s prvým snehom. Aj na Slovensku pozorujú centrá bezpečnej jazdy zvýšený záujem o kurzy práve v jesenných mesiacoch, kedy sa počasie zhoršuje a na cestách pritvrdzuje.
„V septembri a októbri a potom ešte na jar, v marci apríli, vtedy je prirodzene vyšší dopyt. Záujem o školu šmyku však z roka na rok rastie,“ dodáva Peter Pecze zo Slovakia ring.
Okolo roku 2000 bol však o takéto kurzy enormný záujem a mnoho ľudí podstúpilo doškoľovania a snažilo sa svoju jazdu zlepšovať. Potom bolo cítiť mierny pokles. Majitelia Centrier bezpečnej jazdy to považujú za dôsledok zvýšenej konkurencie a možno aj nižšej reklamy. Bezpečnosť sa jedného času až tak veľmi nenosila. Dnes je však o školu šmyku záujem veľmi vysoký.
Takýto kurz je vhodný úplne pre každého a podľa slov Petra Peczeho by mala každému vodičovi plynúť na Slovensku povinnosť zo zákona, aby takéto školenie absolvoval. Na škole šmyku si osvojíš teoretické aj praktické vedomosti a na konkrétnom príklade sa spolu s inštruktorom popasuješ so situáciou, ktorá ťa na ceste môže kedykoľvek stretnúť.
Veľmi dôležitá je tiež psychika. Tú netreba v žiadnom prípade podceňovať. Odborníci tvrdia, že v nečakanej dopravnej situácii zareaguješ presne opačne, ako by si mal. Preto ak stále uvažuješ nad tým, či absolvovať alebo neabsolvovať kurz bezpečnej jazdy, určite to sprav. Alebo daruj známemu pod stromček.
Cena naprieč regiónmi
Vybrať si môžeš s viacerých možností, dĺžok, intenzít a náročností. Základný kurz, kde sa naučíš všetky bazálne techniky, ťa vyjde v priemere od 85 eur do 150 eur.
Vyber si ju, ak máš strach z jazdy, zažil si nepríjemnú autonehodu alebo sa jednoducho za volantom dlho nesedel a nechceš, aby ťa čokoľvek prekvapilo. Nezabúdaj, že na kurze ti nasimulujú nepriaznivé počasie či na prvý pohľad nezjazdný povrch vozovky doslova na počkanie. Bratislavčania chodia najčastejšie práve do rakúskeho Pachfurthu, ale aj do Slovakia ringu v Orechovej Potôni.
Pri hraniciach s Českom nájdeš najbližšie Centrum bezpečnej jazdy pri Brne a v Maďarsku pri Budapešti. Každopádne sú tie naše, slovenské kvalitné a navštevuje ich naozaj veľa vodičov.
Vyskúšať to môžeš napríklad tu:
Slovakia ring – Orechová Potôň, 150 eur
SuperDrive – Trenčín, 85 eur
SuperDrive – Pachfurth – 99 eur
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: ec.europa.eu