Slovenskí vodiči podceňujú „neviditeľného zabijaka“. Katastrofe však môžu jednoducho predísť

  • Vodiči si musia dávať pozor na jarné mrazy
  • Bočný vietor je pre vozidlá tým najnebezpečnejším
  • Motorkári a vodiči skútrov musia pracovať s telom
nebeypečenstvo zrážky
Ilustračný obrázok TASR/KR HaZZ Trnava Freepik/@montypeter
  • Vodiči si musia dávať pozor na jarné mrazy
  • Bočný vietor je pre vozidlá tým najnebezpečnejším
  • Motorkári a vodiči skútrov musia pracovať s telom

Ilustračný obrázok

Nebezpečenstvo, ktoré prináša bočný vietor netreba brať na ľahkú váhu. Dôsledky, ktoré má v určitých situáciách, môžu byť tragické. Vodiči si tak na výskyt bočného vetra musia dávať pozor a neoddať sa adrenalínovej jazde. Na nebezpečenstvo vetra upozornil portál AutoBild

V prípade silného bočného vetra je nutné si dávať pozor najmä v dvoch situáciách. Niektorí vodiči o nich netušia. 

Vychádzka z lesa

Prvá situácia sa týka vozidla, ktoré vychádza z lesa. Ako upozorňuje portál, netýka sa to bežných lesných ciest, ale okresných, ktoré vedú cez zalesnenú oblasť. Najkritickejší je úsek, kde sa končí lesný porast alebo zastavaná oblasť, a začína sa otvorená plocha, napríklad polia alebo lúky. 

V takomto úseku je nutné zbystriť pozornosť. Silný bočný vietor totiž môže zafungovať ako baranidlo. Vozidlo je tak vystavené možnosti odfúknutia do priekopy alebo do protismeru. Zároveň platí, že čím vyššia rýchlosť, tým náchylnejšie je auto na poryvy vetra. Medzi vozidlá, ktoré sú na túto situáciu náchylné viac , patria hlavne tie s veľkými bočnými plochami. Teda kamióny a dodávky. Osobným vozidlám však riziko hrozí tiež. 

Kombinácia silného bočného vetra a mokrej vozovky je už úplným receptom na katastrofu. Za takýchto podmienok sa vodiči len ťažko vyhnú šmyku. Ako teda ísť správne? Okrem už spomínaného zbystrenia, je nutné držať volant oboma rukami a podľa možnosti spomaliť.

Prechod na moste 

Druhým rizikovým miestom sú mosty. Práve túto lokalitu mnoho vodičov podceňuje najmä s prichádzajúcou jarou. Bočnému vetru totiž na riekou nebránia v pohybe budovy ani stromy. V chladnom období vzniká vysoké nebezpečenstvo námrazy, nakoľko vzduch nad vodou je chladnejší. Pridáva sa k tomu aj studená mostná konštrukcia a asfalt na nej. S prvými slnečnými lúčmi si množstvo vodičov myslí, že riziko námrazy mizne. 

Počas jarného obdobia však netreba riskovať, nakoľko teplomery merajú teplotu vzduchu, nie vozovky. A navyše, prvé lúče nedokážu prehriať vzduch nad mrazivou vodou, ani zohriať studenú konštrukciu mosta. Na mostoch je preto nutné byť v strehu najmä v skorých ranných hodinách a určite spomaliť. Obzvlášť, ak je vozovka vlhká alebo mokrá.

dopravná značka
zdroj: Wikimedia Commons/Ministerstvo dopravy a výstavby SR

Na silný bočný vietor upozorňuje aj dopravná značka Bočný vietor, označenie A32.  Tá býva osadená v kritických úsekoch ciest. Ak značka v takomto úseku nie je, je len dobré, ak prispôsobíš jazdu podmienkam a celú pozornosť venuješ šoférovaniu.  

Skútre a motorky

So silným vetrom bojujú aj vodiči skútrov či motoriek. Nakoľko je vodič v týchto vozidlách oveľa viac odhalený, sú poveternostné podmienky veľmi dôležité. V prípade, ak sú nepriaznivé, je lepšie sa jazde vyhnúť. Čo však robiť ak sa sila vetra počas dňa zmení a ja nemám na výber? 

Vietor síce prekvapí, ale isté bezpečnostné opatrenia existujú. Ako píše web naskutri.sk v prípade silného vetra je pravidlom byť čo najmenší. Ak teda máš na svojom skútri pripevnené rôzne tašky či držiaky, schovaj ich. Ak je veterno, čo nemusíš voziť nevoz, čo vieš schovať, schovaj. Tým sa zmenší plocha skútru, na ktorú môže poryv vzduchu tlačiť. 

Čo sa týka samotnej jazdy, skútre majú na rozdiel od motoriek dosť priestoru medzi predným štítom a sedadlom, teda tam, kde má jazdec nohy. Aj napriek tomu, že je táto výhoda malá, v prípade silného bočného vetra sa dá využiť. Vodiči by počas takejto jazdy mali vždy pracovať s kolenami. Konkrétne, natáčať ich po smere vetra, aby po nich vietor skĺzol.  Ak má prúd kade vyjsť von, tlak na vodiča sa aspoň o trochu zníži. 

Pomáha tiež pracovať s váhou, teda presúvať sa na sedadle a prenášať váhu do jednej strany. Toto by malo platiť pre motorky rovnako ako skútre. Presnejšie do strany, z ktorej fúka vietor. Tým sa dokáže zmierniť účinok tlaku vetra na vodiča. Nutné je byť opatrní, nakoľko prenášaním váhy sa totiž často mení smer jazdy, preto je treba mať trocha skúseností a byť so svojim strojom zžitý. 

Najdôležitejšie pri bočnom vetre je však byť pripravený na nárazy vetra.  Tieto nárazy bývajú extrémne nepríjemné a nech robíš hocičo, budú ťa na ceste vychyľovať zo smeru jazdy. Preto je dobré trochu čítať vietor a snažiť sa napríklad nejazdiť úplne pri okrajoch jazdného pruhu, aby vozidlo nesfúklo buď do priekopy alebo do protismeru.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Auto Bild, naskutri.sk

Najnovšie videá

Trendové videá