Ceny za autodiely výrazne stúpli. Slovenskí vodiči si čoskoro priplatia za autoservis aj poistku

  • Náhradné diely do áut sú čoraz drahšie
  • Výsledkom sú vyššie ceny poistiek
Vysmiaty vodič auta a výmena pneumatík na aute
Ilustračné foto Unsplash/@frankiefoto, TASR/Radovan Stoklasa
  • Náhradné diely do áut sú čoraz drahšie
  • Výsledkom sú vyššie ceny poistiek

V posledných rokoch sme svedkami výrazného nárastu cien náhradných dielov pre autá. Vodiči po celom svete sa stretávajú s nepriaznivým trendom, kedy ich náklady na opravy a údržbu vozidla dramaticky stúpajú. Táto situácia nielen vážne vplýva na automobilový priemysel, ale aj na peňaženky vodičov.

Ako uviedla Nemecká asociácia poisťovní pre portál Autobild, ceny opráv áut rastú dokonca rýchlejšie ako priemerná inflácia. Niektoré náhradné autodiely online sú za posledných 10 rokov drahšie aj o 10 percent. 

Táto zmena sa týka aj Slovenska. Ako upozornil portál Index, za spotrebný materiál sa platí oveľa viac a mechanici si za hodinu práce pýtajú tiež viac peňazí. Výsledkom tejto situácie sú vyššie ceny poistiek.

Do cien servisov vstupujú viaceré faktory

V čase vysokej inflácie nemajú poisťovne na výber a spomínané rastúce náklady musia aspoň z menšej časti premietnuť do cien poistiek, ktoré motoristi platia. 

„Priemerný nárast za posledných desať rokov bol 25 percent, pri jednotlivých komponentoch je to až 70 percent,“ cituje Index hovorkyňu poisťovne Union Kristínu Balúchovú.

O desiatky percent narástli napríklad aj také komponenty ako zadné svetlá či čelné sklo. Keďže do cien servisov vstupujú viaceré faktory, ide v podstate o taký začarovaný kruh.

V dnešných časoch musia servisy zaplatiť viac napríklad za energie, čo sa odzrkadľuje aj na cene opráv prostredníctvom vyššej ceny za jednu hodinu práce. 

O stanovisko k situácii sme požiadali aj viaceré automobilové servisy, o ktorých odpovede budeme článok aktualizovať.

Vodičov si poisťovne pohnevať nechcú

Ako informuje portál Topspeed.sk, poisťovne tvrdia, že na zákazníka neprenášajú inflačné tlaky v plnom rozsahu. Zvyšovanie cien v prípade povinného zmluvného poistenia (PZP) bolo podľa nich v tomto roku vraj „iba“ na úrovni 3 až 7 %.

Analytička Brokerie Lucia Szilágyová očakáva, že zdražovanie PZP bude v najbližšom období do 10 %. „Zmena výšky poistného pre vodiča nebude radikálna,“ upresnila odborníčka.

ruky v ktorých sú položené bankovky
zdroj: Unsplash/Christian Dubovan

Dôvodom je okrem iného aj konkurencia medzi poisťovňami a ich snaha nepohnevať si zákazníkov. Tí by sa totiž mohli ľahko rozhodnúť pre výpoveď PZP, resp. havarijného poistenia. 

Najvýraznejšie zdražovanie by malo postihnúť najmä vodičov v mestách a tiež tých, ktorí majú výkonnejšie motory a potrebujú tak výkonnejšie autodiely. Zvyšovania cien by sa mali o niečo menej obávať napríklad motoristi s lacnejšími autami alebo na vidieku a, samozrejme, aj vodiči bez škodových udalostí, ktorí sa úspešne vyhýbajú dopravným nehodám.

Menej dovezených automobilov

Čo sa týka kúpy vozidla, dovozy ojazdených osobných áut na Slovensko spoza hraníc medziročne klesajú. Hoci začiatkom roka bol zaznamenaný ich kontinuálny nárast, v apríli sa výrazne prepadol. V máji pokračovala stagnácia.

Podľa oficiálnych štatistík rezortu vnútra sa medziročne za minulý mesiac doviezlo takmer o 500 áut menej, informovala spoločnosť Aures Holdings, ktorá na Slovensku prevádzkuje sieť autocentier AAA Auto a Mototechna.

„Pokračuje stagnácia, ktorá sa naplno prejavila v apríli. Vyzerá to tak, že dovozcovia stále vyčkávajú na zmeny v registračných poplatkoch a novú legislatívu, ktoré majú prísť do praxe na Slovensku v júli tohto roku. Každopádne, už najbližšie týždne jednoznačne ukážu, ako sa pohnú dovozy jazdených áut z cudziny a čo celkovo s trhom ojazdených vozidiel urobia najnovšie zmeny,“ uviedla generálna riaditeľka Aures Holdings Karolína Topolová.

Ešte v marci tohto roka sa doviezlo na Slovensko 6 706 osobných jazdených vozidiel, čo bol výrazný nárast v porovnaní s februárovým počtom 4 783 kusov.

V apríli prišlo opäť k zásadnej zmene, keď dovozcovia importovali len 4 990 ojazdených, kde išlo o viac ako štvrtinový medzimesačný prepad. V máji stagnácia pokračovala, keď importéri jazdených áut doviezli 5 297 osobných vozidiel. Na porovnanie, v máji 2022 to bolo 5 780 kusov, teda medziročne ide o pokles takmer o 500 áut.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroje: Topspeed.sk, Autobild, Index, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá