Slovenskí vodiči siahnu hlboko do peňaženiek. EÚ chce pritvrdiť normy na emisie

  • Cieľom dohody medzi vyjednávačmi a parlamentom je zníženie skleníkových plynov v rámci celej Európskej únie o 40 %
  • Slováci musia znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 o 22,7 %
kolona áut
Ilustračný obrázok TASR/Miroslav Košírer
  • Cieľom dohody medzi vyjednávačmi a parlamentom je zníženie skleníkových plynov v rámci celej Európskej únie o 40 %
  • Slováci musia znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 o 22,7 %

Len pred krátkym časom sa objavili prvé informácie týkajúce sa možného zvýšenia biozložiek v palivách. Hoci automobilky na túto zmenu svoje motory pripravujú už dlhšie, aktivisti upozorňujú na ničenie Amazónie pre biopalivá. Spoza dverí Európskej únie však prišiel oznam, ktorý hovorí o sprísnení emisných cieľov pre jednotlivé krajiny Únie. 

Ako informuje portál Topspeed, na tomto sprísnení sa dohodli vyjednávači Európskej únie spolu s Európskym parlamentom. Zvyšovanie tlaku na podiel biozložiek v palivách, no ani ďalšie spôsoby nebudú medzi vodičmi veľmi vítané. To platí aj pre vodičov zo Slovenska. Ukázalo sa totiž, že majitelia áut by sa mali pripraviť na to, že žiadaná bude aj zrýchlená obmena vozového parku a tiež vyšší podiel elektrických áut na cestách. 

Cieľom dohody medzi vyjednávačmi a parlamentom je zníženie skleníkových plynov v rámci celej Európskej únie o 40 %. Tento cieľ by mal byť splnený do roku 2030. Dohoda sa týka predovšetkým cestnej a lodnej prepravy. Ako uviedol český minister životného prostredia Marian Jurečka, práve tieto oblasti sú v celej EÚ spoločne zodpovedné za 60 % emisií skleníkových plynov.

„Som rád, že sa nám podarilo dosiahnuť rýchlu dohodu, EÚ tak môže svetu ukázať, že to so znižovaním emisií myslí skutočne vážne a v súlade so záväzkami vyplývajúcimi z Parížskej dohody o udržiavaní globálneho otepľovania na bezpečnej úrovni,“ skonštatoval ďalej. 

Zlepšenie kvality ovzdušia

Dohoda zatiaľ platná nie je, musí ju totiž ešte formálne schváliť Európsky parlament. 

Od Európskej únie dostal cieľ každý členský štát. Do splnenia tohto cieľa sa musí Slovensko oprieť viac ako naši severní a južní susedia. Ciele boli vyrátané na základe HDP na obyvateľa a nákladovej efektívnosti. Na základe tohto vzorca vychádza, že Slováci musia znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 o 22,7 %. V prípade Maďarska to vychádza na 18,7 % a Poľska na 17,7 %. 

Z noviniek sa určite nebudú tešiť Česi, ktorí musia emisie skleníkových plynov znížiť až o 26 %. Najhoršie sú na tom najvyspelejšie štáty Únie, ako je Nemecko, Dánsko, Fínsko, Švédsko a Luxembursko. Na tieto krajiny totiž čaká až cieľ 50 %. Úplne inak je na tom napríklad Bulharsko, ktorému stačí zníženie o 10 %. 

Hoci bude Európska únia povinná zverejniť opatrenia, ktoré krajinám pomôžu ciele dosiahnuť, cestu ich splnenia si už zvolí každá krajina samostatne. 

Európska komisia vo štvrtok predložila návrh na zníženie znečistenia ovzdušia z nových motorových vozidiel predávaných v Európskej únii. Učinila tak s cieľom splniť ambíciu Európskej zelenej dohody o nulovom znečistení a zároveň zachovať dostupnosť vozidiel pre spotrebiteľov a podporiť konkurencieschopnosť Európy. Informuje o tom SITA.

Vozidlá ostanú cenovo dostupné

„Cestná doprava je najväčším zdrojom znečistenia ovzdušia v mestách. Nové normy Euro 7 zaistia čistejšie vozidlá na našich cestách a lepšiu kvalitu ovzdušia, čím sa ochráni zdravie našich občanov a životné prostredie,“ uvádza sa v správe výkonnej zložky EÚ

Nové emisné normy Euro 7 zabezpečia, že autá, dodávky, nákladné autá a autobusy budú oveľa čistejšie, v reálnych jazdných podmienkach, ktoré lepšie odzrkadľujú situáciu v mestách, kde sú najväčšie problémy so znečistením ovzdušia, a na oveľa dlhšie obdobie ako podľa súčasných pravidiel.

Návrh sa zaoberá emisiami z výfukov, ako aj z bŕzd a pneumatík. Prispieva tiež k dosiahnutiu nových prísnejších noriem kvality ovzdušia, ktoré Komisia navrhla 26. októbra 2022.

V roku 2035 budú mať všetky autá a dodávky predávané v EÚ nulové emisie CO2. Očakáva sa však, že v roku 2050 bude viac ako 20 % áut a dodávok a viac ako polovica ťažších vozidiel v našich uliciach naďalej vypúšťať znečisťujúce látky z výfukov.

Pravidlá Euro 7 znížia všetky tieto emisie a udržia vozidlá cenovo dostupné pre spotrebiteľov. Pravidlá normy Euro 7 prinášajú emisné limity pre všetky motorové vozidlá, t. j. osobné, dodávkové, autobusové a nákladné autá, pod jeden súbor pravidiel.

Nové pravidlá sú palivovo a technologicky neutrálne a stanovujú rovnaké limity bez ohľadu na to, či vozidlo používa benzín, naftu, elektrické pohony alebo alternatívne palivá.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Topspeed, SITA

Najnovšie videá

Trendové videá