Slovenskí vodiči už testujú nový bezpečnostný prvok. Chválou nešetria
- Predné brzdové svetlo testujeme už 4 mesiace
- Vodiči odpovedali, aký majú prvotný názor
- Výsledky sú pozitívne
- Predné brzdové svetlo testujeme už 4 mesiace
- Vodiči odpovedali, aký majú prvotný názor
- Výsledky sú pozitívne
Na slovenských autách by mal pribudnúť nový bezpečnostný prvok. Je ním predné brzdové svetlo, ktorého úlohou má byť napríklad výstraha pre chodcov čakajúcich na priechodoch. Tí totiž často nemajú ako vedieť, či šofér blížiaceho sa vozidla brzdí, a teda či môžu bezpečne vykročiť na cestu.
O prednom brzdovom svetle sme ťa informovali ešte v septembri. Vtedy sa k situácii vyjadril portál Automagazín, podľa ktorého ide o zbytočný prvok, ktorý v reálnej premávke, kolónach a zápchach nebude skutočne nápomocný.
Výskum sa však spustil a uskutočňovať by sa mal do 22. júna tohto roku v mestách Partizánske, Trenčín, Prievidza a Žilina. Niektoré vozidlá dostali predné brzdové svetlo zelenej farby a jeho efektivitu môžu posúdiť samotní obyvatelia.
Výskum sa týka všetkých druhov áut, či už osobných, nákladných a zároveň i vozidiel hromadnej dopravy a napríklad aj traktorov.
Výsledky
Ako informuje portál Žilinak, Slovensko má už k dispozícii prvé výsledky testovania. Výskum realizovala Žilinská univerzita v Žiline, konkrétne jej Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov.
„Je to akoby predvýskum, ktorý sme robili pred montážou svetiel, aby sme zistili, aký je názor vodičov. Cieľom je potom zistiť, ako sa názor vodičov zmenil po deviatich mesiacoch jazdy s predným brzdovým svetlom,“ uviedol dekan fakulty Miloš Poliak.
Za predným brzdovým svetlom stojí slovenský vynálezca Ľubomír Marjak. Podľa prvotných výsledkov sa zdá, že jeho novinka bude úspešná.
Prieskumu sa zúčastnilo 200 osôb, z ktorých až 94 percent boli najmä profesionálni vodiči nákladných vozidiel, taxislužieb a autobusov. Až 81 percent z týchto vodičov uviedlo, že so zavedením predného brzdového svetla súhlasí.
Výhody predného brzdového svetla
Poliak tvrdí, že zelené svetlo v prednej časti vozidiel má množstvo výhod. Tie sa týkajú najmä tých účastníkov premávky, ktorí nie sú vo vozidlách. Konkrétne môže svetlo pomôcť napríklad deťom či dôchodcom.
„Deti majú problém aj v tom, že nevedia vnímať rýchlosť. Šesťročné dieťa nevie odhadnúť, či auto ide rýchlo, či pomaly. No ak sa naučí, že ak auto nesvieti nazeleno, tak nesmie na vozovku vstúpiť, tak to výrazne zvýši bezpečnosť najmä malých detí,“ hovorí dekan.
Rizikové faktory
Poliak priznal, že výskum zistil aj isté rizikové faktory. Neuviedol však, o čo ide, a podotkol, že oba problémy sú podľa neho riešiteľné.
„Keby sa nám stala vec, že niekto spôsobí nehodu s predným brzdovým svetlom alebo v súvislosti s ním vznikne nehoda, tak je to poistené. No inak sa to nedá vyskúmať, pokiaľ sa to nepustí do prevádzky,“ podčiarkol.
Cena svetla by sa mala pohybovať na úrovni približne 16 eur. Jeho inštalácia na vozidlo však bude o niečo drahšia. Cenu nového auta by tento prvok nemal ovplyvniť.
Predné brzdové svetlo budú slovenskí vodiči testovať ešte ďalších deväť mesiacov. Skúmať sa budú názory chodcov a cyklistov, ale i samotných motoristov.
Slovenský bezpečnostný prvok pre celú úniu
Predné brzdové svetlo teda pochádza zo Slovenska, no ako sme ťa informovali v tomto článku, bývalý nemecký europoslanec a súčasný člen Európskej rady pre bezpečnosť dopravy Dieter-Lebrecht Koch sa snaží tento vynález presadiť v celej únii.
„Tým, že Európska únia bezpečnostné systémy prikáže ako súčasť povinnej výbavy, sa tieto bezpečnostné asistenčné systémy stávajú lacnejšie, teda dostupnejšie pre širšiu masu ľudí. Vtedy sa už musia výrobcovia automobilov dohodnúť, čím sa tlačí na nižšiu cenu,“ hovorí.
Na otázku, kedy by sa prvok mohol stať súčasťou povinnej výbavy automobilov v EÚ, Koch odpovedá, že je najprv potrebné získať výsledky z testovania, ktoré skončí v septembri. „Potom sa budú musieť zodpovedať otázky, ktoré z testovania vyplynú,“ uzatvára.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Žilinak, YouTube/Predné brzdové svetlo - PBS, archív SIU