Slovensko ako domov pre svetové značky: Fastfoody, kaviarne a diskontné reťazce mieria na náš trh (PREHĽAD)

  • Viaceré svetoznáme značky sa chystajú na Slovensko
  • Niektoré populárne siete plánujú spustiť svoje prvé prevádzky ešte v tomto roku
fastfood, kaviareň
Ilustračné foto Unsplash/Youssef, Instagram/@elan_cafe
  • Viaceré svetoznáme značky sa chystajú na Slovensko
  • Niektoré populárne siete plánujú spustiť svoje prvé prevádzky ešte v tomto roku

Niektoré veľké medzinárodné reťazce z oblasti maloobchodu a gastronómie plánujú masívne rozširovanie a zameriavajú sa aj na slovenský trh. Medzi nimi sú americké fastfoody, nové diskontné predajne a populárne kaviarne.

Táto expanzia ponúka spotrebiteľom širší výber a lepšie služby. Zisti, ktoré populárne značky sa chystajú na Slovensko. 

„Ružová“ kaviareň

Kaviareň EL&N z Londýna osloví hlavne mladých ľudí. Hovorí o sebe, že je najfotogenickejšou kaviarňou na svete vďaka svojmu ružovému dizajnu a množstvu kvetov. Ako sme ťa už informovali, pre svoju pobočku v Bratislave už hľadajú zamestnancov.

EL&N London má v pláne otvoriť dvere svojej prevádzky v priebehu mesiaca júl, a to v bratislavskom Auparku.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa EL&N LONDON (@elan_cafe)

„Naše kaviarne prinášajú pôžitok zákazníkom vo veľkomestách ako Londýn, Miláno, Paríž, Dubaj a Varšava. Čoskoro získa takéto miesto aj Bratislava – jedinečné pre ňu. Všetko, čo robíme, je fascinujúca ružová dokonalosť. Produkty a atmosféra našich podnikov pomáhajú našim zákazníkom vytvárať dokonalé momenty hodné fotografií vždy, keď prídu,“ láka firma nových zamestnancov na webe Profesia.sk.

Názov EL&N znamená „jedzte, žite, živte sa“. Okrem nápojov ponúkajú aj rôzne jedlá. Začali v roku 2017 a teraz majú 35 pobočiek po celom svete, napríklad vo Varšave, Dubaji, Kuala Lumpure, Miláne a Paríži.

Nová sieť kaviarní

Rumunská sieť „Five to go“ sa pridáva k britskej kaviarenskej sieti a chystá sa otvoriť svoju prvú pobočku v Bratislave na prelome tretieho a štvrtého kvartálu. Podľa portálu tvnoviny.sk plánujú do roku 2028 postupne otvoriť 100 pobočiek na rôznych miestach. Momentálne pracujú aj na otvorení prvých prevádzok v Maďarsku.

„Five to go“ funguje v štyroch rôznych konceptoch: bežné kaviarne s posedením, predajné kiosky v nákupných centrách a predaj vlastných produktov, ako sú kávové kapsule a studené kávové nápoje. Zaujímavosťou je ich „5 to go Coffee University“, založená koncom roka 2021, ktorá vzdeláva baristov v príprave nápojov a komunikácii so zákazníkmi.

Poľský gigant

Biedronka, najúspešnejší poľský diskontný reťazec, sa chystá vstúpiť na slovenský trh. Prvé predajne plánujú otvoriť už koncom tohto roka. Odborníci predpovedajú, že prilákajú zákazníkov nižšími cenami a novými poľskými produktmi. Firma už dokonca začala nábor pracovníkov pre nové pobočky.

Tento reťazec, ktorý má v logu lienku, pôsobí v Poľsku takmer tri desaťročia a patrí portugalskej firme Jerónimo Martins. V súčasnosti prevádzkuje u našich susedov viac ako 3 000 predajní a zamestnáva cez 70 000 ľudí. S ročnými tržbami presahujúcimi 12 miliárd eur je Biedronka približne osemkrát väčšia než najväčšie siete na Slovensku.

Biedronka
zdroj: Unsplash/Prime Press Photo

Predáva najmä lokálne výrobky, vrátane tých pod vlastnou značkou. Sortiment predávaný v reťazci zahŕňa čerstvé ovocie a zeleninu, mäso, mliečne výrobky, pečivo, nápoje, ako aj produkty pre domácnosť a sezónne výrobky. 

Biedronka bola zapletená do viacerých kontroverzií. V roku 2020 dostala pokutu 170 miliónov eur za zneužívanie dodávateľov. V roku 2022 našli spôsob, ako obísť zákaz nedeľného predaja premenou časti svojich predajní na knižnice.

Nový diskontný reťazec

Slovenský trh už má niekoľko diskontných reťazcov, ktoré ponúkajú rôzne druhy tovaru na jednom mieste. Tieto obchody predávajú hlavne oblečenie, domáce potreby, drogériu, hračky a cukrovinky. Medzi najznámejšie patrí Kik, Pepco a Action.

K nim sa plánuje pridať aj Dealz, člen skupiny Pepco Group. V Poľsku sa Dealz teší rastúcej obľube a prevádzkuje tam okolo 100 predajní. Portál Aktuality.sk priniesol správu o možnej expanzii na Slovensko. Na tovaroch predávaných v poľských predajniach Dealz sa totiž objavili popisky v slovenčine a češtine, spolu s cenami v eurách a českých korunách.

Odborníci preto predpokladajú, že Slovensko a Česko budú ďalšími krajinami, kam sa Dealz rozšíri. Podobnú stratégiu v minulosti použil aj holandský reťazec Action, ktorý vstúpil na slovenský trh začiatkom minulého roka.

Sieť drogérií Hebe

Novú konkurenciu tento rok získajú aj drogérie Teta, 101 drogerie a dm drogerie markt. Ako sme ťa už informovali, sieť drogérií Hebe, ktorá je v Poľsku mimoriadne obľúbená, plánuje expanziu na slovenský trh.

Prvá predajňa v ružových farbách sa otvorí v Bratislave a firma už začala hľadať zamestnancov. Hebe založila aj slovenskú pobočku, takže tovar nebudú dovážať zo zahraničia.

Reťazec prevádzkuje približne 300 predajní, väčšinu z nich v Poľsku. Hebe, rovnako ako Biedronka, patrí pod skupinu Jerónimo Martins.

Svetoznámy fastfood

Five Guys, americký reťazec rýchleho občerstvenia, bol založený v roku 1986 v meste Arlington, Virginia. Ako sme ťa už v našom článku informovali, známy je hlavne svojimi hamburgermi a hranolkami pripravovanými v arašidovom oleji. Dnes prevádzkuje viac ako 1 800 pobočiek po celom svete.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Five Guys (@fiveguys)

Luxemburská spoločnosť FG Central Group pôvodne vlastnila franšízové práva pre strednú a východnú Európu, vrátane pobočiek v Rakúsku. Tieto práva neskôr získal nadnárodný investičný holding Monterock International, ktorý má veľké plány na expanziu v Českej republike.

Monterock International plánuje do roku 2028 výrazne rozšíriť počet prevádzok v hlavných a veľkých mestách Rakúska, Česka, Poľska, Maďarska a Slovenska. Podľa predstaviteľov holdingu má táto expanzia priniesť nové pobočky v týchto krajinách, čím sa značka Five Guys ešte viac rozšíri.

Tretí najväčší fastfood na svete

Reťazec s logom ryšavého dievčaťa bol založený v Columbuse v roku 1969. Wendy’s, tretí najväčší reťazec rýchleho občerstvenia na svete, mal ku koncu minulého roka takmer 7 200 prevádzok. Z nich 415 vlastní samotná firma a viac ako 6 700 sú franchisingové. Až 83 percent týchto prevádzok sa nachádza v Spojených štátoch.

Tento reťazec je známy hranatými hamburgerovými karbonátkami v okrúhlych žemliach. Expanzia Wendy’s do strednej a východnej Európy je ďalším krokom v ich rozširovaní. V Európe začali vo Veľkej Británii a plánujú pokračovať do ďalších krajín.

Predstavitelia spoločnosti pre portál tvnoviny.sk uviedli: „V rámci nášho plánu európskej expanzie sa aktívne snažíme využiť náš franchisingový model v strednej alebo východnej Európe, vrátane Slovenska,“ uviedli predstavitelia spoločnosti.

Prvá pobočka pravdepodobne vznikne v Bratislave, ale presný termín otvorenia zatiaľ nie je známy.

Zdroje: archív SIU, Profesia.sk, tvnoviny.sk, archív SIU 1, archív SIU 2, archív SIU 3, tvnoviny.sk

Najnovšie videá

Trendové videá