Slovensko ako „veľmoc“ s ponožkami a výživovými doplnkami? Naše najväčšie online obchody hlásia rekordný rast

  • Slovenské e-commerce spoločnosti hlásia v porovnaní s rokom 2018 rekordné tržby
  • Slovensý GymBeam a Dedoles navýšili svoje tržby o milióny eur
BeFunky-collage (3)
Dedoles/Unsplash
  • Slovenské e-commerce spoločnosti hlásia v porovnaní s rokom 2018 rekordné tržby
  • Slovensý GymBeam a Dedoles navýšili svoje tržby o milióny eur

Slovenskému e-commercu sa darí. Spoločnosť GymBeam a Dedoles hlásia vysoké tržby a obe plánujú expandovať. GymBeam chce ovládnuť strednú a východnú Európu a obsiahnuť 100-miliónový trh. Spoločnosť Dedoles chce na druhej strane expandovať do 15-tich krajín a kupuje britskú firmu.

Slovenským online obchodom sa minulú sezónu darilo a zdá sa, že tento rok budú svoje biznisy rozširovať o nemalý počet zamestnancov. Pozreli sme sa na pár známych a veľkých hráčov.

Dedoles expanduje a kupuje britskú firmu

Slovenská e-commerce spoločnosť Dedoles zaznamenala za minulý rok 150-percentný nárast. Ich veselé ponožky, spodné prádlo a iný sortiment si obľúbili tisícky Slovákov a so svojimi produktami už oslovujú aj zahraničie.

Za rok 2019 sa firme podarilo zarobiť viac ako 14,7 milióna eur čo predstavuje oproti predošlému roku enormný nárast. Za rok 2018 firma vykázala tržby 5,8 milióna eur. O svojich úspechoch sa s nami podelil Jaroslav Chrapko, CEO spoločnosti.

„Nárast bol spôsobený viacerými faktormi. Najhlavnejší je mať správny produkt a mať ho najlepší na trhu – to sa nám s ponožkami podarilo. Vezieme sa na trende. Ľudia milujú veselé ponožky. Druhý dôvod nárastu je silný e-commerce know-how. Poznáme predaj na internete, máme dlhoročné skúsenosti s cross border e-commerce, a tým pádom sme vedeli rýchlo škálovať, keď sme videli príležitosť. Toto celé zastrešila ochota zariskovať, požičať si veľmi veľa peňazí a poriadne sa na sezónu naskladniť,“ hovorí pre Startitup Chrapko.

Ako ďalej dodáva, za tretí kvartál minulého roka sa podarilo Dedolesu dodať 313-tisíc balíkov do viac ako desiatich krajín. Dedoles investoval podľa Chrapka veľmi veľa peňazí do reklamy, ktorá však nebola veľmi úspešná.

„Mali sme presnejšie zadefinovať značku a zamerať reklamu na predstavenie produktov. Bola to škola, ako to nerobiť. Bol to najlepší rok v našej histórií. Narástli sme o 150%, čo je pri našej veľkosti brutálny úspech. Musím nás za to pochváliť, lebo to nebol len rast, ale aj solídna ziskovosť, ktorá je po ére over-hyped stratových startupov a neefektívnych biznis modelov zase v móde. Rast firmy samozrejme priniesol aj rýchly rast tímu,“ komentuje.

zdroj: Dedoles

Expanzia za hranice Slovenska

Dedoles prijíma stále nových ľudí a svoj 100-členný tím chce stále rozširovať. Súčasne si firma pochvaľuje členstvo v Európskej únii, bez ktorej by podľa nej nedokázala tento úspech docieliť.

„Bez EÚ a voľného obchodu by Dedoles nikdy nemohol takto flexibilne expandovať, takže sme vďační a šťastní, že Slovensko je súčasťou zatiaľ stále najslobodnejšieho kontinentu,“ vysvetľuje Chrapko.

V roku 2020 má Dedoles ambiciózne plány. Svoje čísla chce zdvojnásobiť a expandovať do ďalších 15-tich krajín.

„Pripravujeme napríklad zaujímavú letnú kolekciu, veľkú jarnú kampaň v televízii, prijímame skúsených ľudí, ktorí nás zase naučia nové veci, robíme prvú akvizíciu a to rovno v zahraničí. Kupujeme jednu britskú firmu a v najbližšom roku expandujeme do ďalších možno až 15 krajín. Ideme do toho naplno a tešíme sa na všetky tie problémy a výzvy po ceste,“ objasňuje svoje plány.

Za svoj úspech firma považuje aj kampaň pre pomoc iným. V rámci Ponožkovej výzvy sme nielen zvýšili povedomie o Dedoles a našich nových produktoch, ale aj povedomie o Downovom syndróme. Táto kampaň je krásne kontextovo napojená na našu core produktovú radu a hlavne jej vlastnosť, že každá ponožka je iná,“ hovorí Chrapko.

zdroj: Dedoles

Fusakle sa stávajú pre Dedoles výzvou

Azda jedným z najväčších konkurentov na trhu s dizajnovými ponožkami sú pre značku Dedoles Fusakle, ktoré za rok 2018 navýšili svoje tržby na 2,5 milióna. Fusakle sú známe svojim príbehom, kedy sa majitelia z gastro biznisu po piatich rokoch začali venovať móde resp. dizajnovým ponožkám.

Čítaj viac >> Fusakle: Biznis postavili na dizajnových ponožkách, teraz ich miluje celé Slovensko i Česko

„Po piatich rokoch ma to veľmi unavilo a vyčerpalo, pretože to bolo každodenné zaoberanie sa tým a chceli sme byť iní. Každý týždeň sme prinášali stále niečo nové a bolo to tak intenzívne, že som z toho vyhorel,“ povedal ešte minulý rok pre Startitup Ján Anguš, jedne zo zakladateľov spoločnosti.

Za rok 2018 vykázala spoločnosť Eric SK s. r. o., ktorá vlastní značku Fusakle, zisk takmer 702-tisíc eur.

GymBeam má nemalé plány

Košická firma GymBeam hospodárila v roku 2019 s tržbami približne 24,5 milióna eur a zisk pred zdanením by mal tvoriť približne 250-tisíc eur. Potvrdil nám to Juraj Tobák, CFO spoločnosti GymBeam.

GymBeam tak zvýšil oproti roku 2018 tržby o viac ako 10-miliónov eur. Zisk bol navýšený takmer o polovicu.

Ambícia GymBeam je obsiahnuť celú strednú a východnú Európu priamo z Košíc. Výhodou centrály v Košiciach je schopnosť dodať do okolitých krajín objednávky do 24 hodín.

Spoločnosť ponúka takmer 10-tisíc produktov a za rok 2019 vybavila takmer 600-tisíc objednávok. GymBeam investoval minulý rok sumu 1 milión eur aj do automatizácie svojich skladov. Na stránke GymBeam sa uvádza, že spoločnosť robí viac ako 1000 laboratórnych testov mesačne.

Najväčší trh paradoxne nie je ten slovenský. Na prvom mieste je Česká republika, nasleduje Slovensko, Maďarsko a Rumunsko. Podľa Tobáka rastú aj novootvorené trhy ako je Bulharsko alebo Chorvátsko. Kapacitné priestory budú pravedopodobne ešte navýšené, keďže sa v tomto roku budú spúšťať trhy ako Poľsko, Nemecko, Rakúsko, Slovinsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina alebo Grécko.

GymBeam začal taktiež investovať do otvorenia siete offline fitness hubov v hlavných mestách strednej a východnej Európy, kde chce budovať sklady pre vyzdvihnutie tovaru ešte v deň objednania.

zdroj: Archív GymBeam

Max Sport je silným hráčom

Ďalším silným veľkoobchodným hráčom na trhu je slovenský Max Sport, ktorý v minulom roku na trh uviedol hneď niekoľko noviniek. Cez kolagénové tyčinky až po tyčinky z hmyzej múky.

Úspešná slovenská spoločnosť s výživovými doplnkami a proteínovými tyčinkami získala v minulom roku nového majteľa. Vo firme získala podľa údajov vo Finstat až 94-percentný podiel talianska spoločnosť Bauli S.p.A.

Čítaj viac TU>>Slovenský Max Sport je predaný! Pôvodní majitelia si nechávajú minoritné podiely

Zvyšný podiel si ponechali súčasní majitelia Max Sport Martin Poledna a Peter Kulich. Údaje z Finstatu však ešte nemusia odzrkadľovať skutočnú dohodu medzi súčasnými spoločníkmi.

Spoločnosť Bauli S.p.A. je v obchodnom registri zapísaná už od 14. septembra 2019. Cena, za ktorú boli podiely v Max Sport kúpené zatiaľ nie sú známe.

MaxSport za rok 2018 hospodáril s tržbami viac ako takmer 9-miliónov eur. Údaje za rok 2019 ešte nie sú známe.

Najnovšie videá

Trendové videá