Slovensko bojuje s nedostatkom rušňovodičov a vlakvedúcich. Láka ich na štedrý náborový bonus
- Železniciam chýbajú aj študenti, ktorí by o tieto odbory mali záujem
- Na západnom Slovensku chýbajú stovky zamestnancov
- Železniciam chýbajú aj študenti, ktorí by o tieto odbory mali záujem
- Na západnom Slovensku chýbajú stovky zamestnancov
Počet zamestnancov na železnici klesá. Vlani to bolo výrazné, pretože tisícka odišla do predčasného dôchodku. Dlhodobým problémom železníc je najmä slabý záujem o prácu pre železnice.
Podľa odborárov je za aktuálnym zlým stavom v železničnom sektore zlyhanie štátu v dopravnej politike a systéme financovania. Pozreli sme sa, aký záujem majú železnice o nových zamestnancov a aké benefity ponúkajú.
Chýbajú nielen zamestnanci, ale aj študenti
Železniciam chýbajú nielen zamestnanci, ale aj študenti, ktorí by o odbory spojené so železnicami mali záujem. Nedostatok je najmä rušňovodičov, posily do tejto profesie by mohol priniesť maturitný odbor rušňovodič na Strednej odbornej škole dopravnej (SOŠD) v Martine.
„V nasledujúcom školskom roku je do 1. ročníka prihlásených na experimentálny odbor rušňovodič 48 študentov, v aktuálnom školskom roku je v prvom ročníku 30 študentov,“ priblížila riaditeľka SOŠD Jarmila Matejčíková s tým, že školu každoročne opustí 70 až 80 maturantov a väčšina z nich ostáva pracovať v sektore železničnej dopravy a elektrotechniky.
Agentúra TASR spresňuje, že železničiari už dlhodobo upozorňujú na nedostatok zamestnancov v sektore. Podľa údajov výskumno-štatistickej a poradensko-konzultačnej spoločnosti Trexima Bratislava bude do roku 2050 v porovnaní so súčasným rokom na trhu práce ešte o 250-tisíc zamestnancov menej.
Ako priblížila Lucia Lednárová Dítětová z Trexima Bratislava, 22 % slovenských maturantov odchádza do zahraničia ďalej študovať alebo pracovať, z nich väčšina smeruje do susednej Českej republiky. Pomôcť pri hľadaní nových posíl do železničného sektora by mohlo duálne vzdelávanie.
Vzdelávanie rušňovodičov je totiž podľa Ivany Pilkovej z personálnej spoločnosti RailJOB finančne náročné a práve duálne vzdelávanie môže pomôcť tieto náklady znížiť.
„V duálnom vzdelávaní v odbore rušňovodič po získanie odbornej spôsobilosti riadiť rušeň, po maturite a splnení všetkých predpokladov, sú odhadované priemerné náklady približne 6-tisíc eur na študenta. Finančné náklady železničného dopravného podniku na študenta, ktorý je z iného odboru, prípadne úplne mimo železnice, sú pri 18-mesačnom kurze rušňovodiča približne 23- až 25-tisíc eur,“ priblížila Pilková.
Otvorenie študijného odboru pre rušňovodičov vítajú podľa TASR aj samotní železničiari. Hoci podľa prezidenta Asociácie železničných dopravcov Slovenska Jána Biznára to aktuálne problémy s nedostatkom zamestnancov v tejto profesii nevyrieši, no do budúcna prispeje k výchove nových rušňovodičov v horizonte štyroch – piatich rokov.
Aké pracovné pozície aktuálne železniciam chýbajú?
Na najväčšom pracovnom portáli má len Železničná spoločnosť Slovensko aktuálne 27 pracovných ponúk. Nových zamestnancov pritom hľadajú vo viacerých krajoch. Deväť nových pracovníkov hľadajú v Bratislavskom kraji, osem v nitrianskom a štyroch v Banskobystrickom. Po dve ponuky sú v Žilinskom a Trnavskom kraji, jedného zamestnanca potrebujú v Prešove a v Košiciach.
Pozície, ktoré potrebujú železnice obsadiť, sú rušňovodič, vlakvedúci, osobný pokladník, elektromechanik alebo aj zámočník či vedúci posunu. Zo zverejnených ponúk vyplýva, že finančne najviac ohodnotené pozície sú rušňovodič, vlakvedúci alebo aj elektromechanik.
Bratislava | Nitra | Banská Bystrica | Žilina | Trnava | Prešov | Košice |
Zámočník (1 324 eur) |
Rušňovodič (2 050 eur) |
Vlakvedúci (1 500 eur) |
Vlakvedúci (1 500 eur) |
Rušňovodič (2 050 eur) |
Rušňovodič (2 050 eur) |
Skladník (od 940 eur) |
Elektromechanik (1 512 eur) |
Vlakvedúci (1 500 eur) |
Rušňovodič (od 2 050 eur) |
Rušňovodič (od 2 050 eur) |
Osobný pokladník (od 874 eur) |
||
Elektromechanik (1 512 eur) |
Posunovač (1 300 eur) |
Osobný pokladník pre Zvolen (od 874 eur) |
||||
Rušňovodič (2 050 eur) |
Vedúci Posunu (1 476 eur ) |
Osobný pokladník pre Banskú Bystricu (od 874 eur) |
||||
Osobný pokladník (od 874 eur) |
Elektromechanik (1 512 eur) | |||||
Osobný pokladník (850 eur) |
Elektromechanik (1 512 eur) | |||||
Rušňovodič (2 050 eur) |
Zámočník (1 324 eur) |
|||||
Vlakvedúci pre Leopoldov (od 1 500 eur) |
Prevádzkový zámočník (1 350 eur) |
|||||
Vlakvedúci pre Bratislavu (od 1 500 eur) |
Niektoré pracovné pozície ponúkajú aj náborový príspevok, ktorý predstavuje 4-tisíc eur. Železnice tiež ponúkajú odmeny, prémie, príplatky a podľa ich slov aj dobre zaplatené nadčasy. Medzi ďalšími benefitmi sú príspevok na ubytovanie, multisport karta, príspevok pri narodení dieťaťa, pomoc pri práceneschopnosti či príspevok do tretieho piliera.
Len pre spresnenie, vyššie voľné pracovné pozície sa týkajú štátneho podniku, ktorý spravuje železničnú infraštruktúru vlastnenú štátom na Slovensku. Nových zamestnancov hľadá napríklad aj Železničná spoločnosť Cargo Slovakia.
Treba tiež zdôrazniť, že ak hovoríme o nedostatku zamestnancov, nejde len o spomínaných rušňovodičov či vlakvedúcich, na chode železníc sa podieľajú stovky iných zamestnancov. Matej Ferencei z odborovej asociácie tvrdí, že len v západoslovenskom regióne aktuálne chýba takmer 500 zamestnancov podieľajúcich sa na riadení a zabezpečení železničnej prevádzky.
Železničné odbory zvolali okrúhly stôl
Odborová asociácia výpravcov a dispečerov (OAVD) a Federácia strojvodcov (FS) SR žiadali počas uplynulého týždňa kompetentných o predloženie návrhov na riešenie kritického stavu železníc. Problémy sa podľa nich netýkajú len dopravnej infraštruktúry, ale aj výrazného nedostatku zamestnancov. Odborári preto zvolali 26. marca okrúhly stôl, kde by sa tieto problémy mali riešiť.
Na stretnutie pozvali ministra financií, ministra dopravy, zástupcov Útvaru hodnoty za peniaze, vedenie Železníc Slovenskej republiky, Asociáciu železničných dopravcov Slovenska, Železničnú spoločnosti Slovensko a Železničnú spoločnosti Cargo. Stretnutie však riešenie nedostatku zamestnancov neprinieslo. Informoval o tom podpredseda republikovej rady OAVD Matej Ferencei.
„Zástupcovia ministerstva dopravy oboznámili prítomných, že pre rok 2024 bolo pre ŽSR po prvýkrát pridelených 49 miliónov eur na odloženú údržbu, čo ako zástupcovia odborov vnímame veľmi pozitívne,“ doplnil Ferencei.
Odborári sa za okrúhlym stolom stretli s ministerstvom dopravy, ŽSR, Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK), ZSSK Cargo a AROS. Na stretnutie pozvali aj zástupcov ministerstva financií, za rezort sa však podľa odborárov nikto nezúčastnil.
„Odborové centrály veľmi mrzí neúčasť zástupcov ministerstva financií, nakoľko všetky problémy, ktorým ŽSR momentálne čelí, sú výsledkom dlhodobého podfinancovania ŽSR,“ uviedol Ferencei.
Zároveň dodal, že odborári sa pokúsia ešte raz zvolať rokovanie s rezortom financií, na ktorom by chceli hovoriť o rozpočte na najbližšie roky.
„V prípade, že nás aj naďalej bude MF SR ignorovať ako sociálnych partnerov, ktorým záleží na dlhodobom a stabilnom riešení týchto problémov ŽSR, bude OAVD nútené zvážiť postup, ktorý mu poskytuje ústava SR v článku 37,“ dodal Ferencei.
Zdroje: TASR, profesia.sk