Slovensko by malo po vzore Škandinávie prispieť ľuďom 1 000 eur na elektrobicykel, tvrdia experti
- Slováci si počas pandémie bicyklovanie doslova zamilovali a cykloobchody vykúpili
- Toto nadšenie by sa dalo pomerne jednoducho a efektívne pretaviť aj do boja za zelenšiu dopravu v našich mestách
- Podľa skúsených analytikov by dotácia 1 000 eur na elektrobicykel prinesie až 250 miliónov „zelených“ kilometrov ročne a stovky nových pracovných miest
- Slováci si počas pandémie bicyklovanie doslova zamilovali a cykloobchody vykúpili
- Toto nadšenie by sa dalo pomerne jednoducho a efektívne pretaviť aj do boja za zelenšiu dopravu v našich mestách
- Podľa skúsených analytikov by dotácia 1 000 eur na elektrobicykel prinesie až 250 miliónov „zelených“ kilometrov ročne a stovky nových pracovných miest
Slovensko sa môže inšpirovať krajinami ako je Rakúsko, Holandsko či Škandinávia. Práve tu úspešne prebieha podpora čoraz populárnejšieho „elektrobicyklovania“. Naviesť ľudí na tento ekologický a rýchly spôsob dopravy navyše momentálne zvažuje už aj Veľká Británia.
Dobrý e-bike pod 2 000 eur však len tak jednoducho nekúpiš a aj preto nad jeho kúpou uvažujú zväčša len skalní fanúšikovia cyklistiky. Pomery v našej krajine by sa však mohli a to vďaka zavedeniu finančnej podpory vo výške 1 000 eur na osobný, ale aj tzv. „cargo“ elektrobicykel pre podnikateľov.
Vďaka tomu by predaj elektrobicyklov v našej krajine mohol po troch rokoch presiahnuť 15 000 kusov ročne. Už za tri roky by ľudia dochádzajúci do práce na bicykli, noví rekreační športovci a podnikatelia na týchto e-bikoch najazdili ročne až 250 miliónov „zelených“ kilometrov.
Celkové náklady na podporu počas troch rokov by pritom predstavovali sumu približne 34 miliónov eur, odhadli to analytici z inštitútu stredoeurópskych štúdií IstroAnalytica.
„Okrem pozitívneho vplyvu na zdravie obyvateľstva a na životné prostredie predstavujú dotácie na elektrobicykle v kombinácii s podporou podnikania v oblasti montáže a výroby bicyklov potenciál na vznik niekoľko 100 nových pracovných miest. Väčšina nových pracovných miest by sa sústredila v menších mestách a na vidieku,“ objasňuje Peter Helexa, výkonný riaditeľ IstroAnalytica.
Prečo do toho ísť?
Podpora kúpy elektrobicyklov by bola pre životné prostredie a zdravie obyvateľov Slovenska výhodná hneď z niekoľkých dôvodov.
Navrhovaná dotácia 1 000 eur predstavuje financovanie väčšej časti kúpnej ceny elektrobicykla v porovnaní s dotáciou na elektromobil. Vďaka tomu môžu byť na Slovensku elektrobicykle, na rozdiel od elektromobilov, veľmi rýchlo a masívne rozšírené.
Za rovnaké peniaze, aké v minulosti predstavovala podpora nákupu jedného elektromobilu, by bolo možné poskytnúť dotáciu až na osem elektrobicyklov. Pri využití elektrobicyklov na dochádzanie do práce a v podnikaní ako alternatívy motorového vozidla by tak bol efekt na životné prostredie výrazne priaznivejší, ako pri ospevovaných elektromobiloch.
Navyše, v krajinách Európskej únie bol preukázaný pozitívny vplyv elektrobicyklov na zvýšenie záujmu o cyklistiku ako rekreačného športu. Prejavilo sa to pritom aj pri menej športovo založených skupinách obyvateľstva, vrátane seniorov. Preukázaný bol tiež nárast dochádzania do práce na elektrobicykli.
Nekalé praktiky
Slovensko má v oblasti výroby elektrických bicyklov silné meno. Je to vďaka lokálnym výrobcom, ktorí sa podnikaniu v tejto oblasti venujú skutočne dlhé roky. Či už ide o značku Kellys, Kenzel či CTM, naša krajina má byť na koho hrdá. Aj biznis v tomto odvetví však vie byť kvôli svetovým gigantom skutočne náročný.
Od roku 2016 začali spoločnosti na výrobu bicyklov v celej Európe zápasiť s masívnym dovozom elektrických bicyklov z Číny. Kvôli týmto lacnejším elektrobicyklom, ktoré sa začali vo veľkom objavovať na trhu EÚ, hrozilo, že v priebehu niekoľkých rokov zanikne v Európe až 90 000 pracovných miest.
Po upozornení zo strany európskych výrobcov bicyklov Európska komisia preskúmala vývoz z Číny a stav tohto priemyselného odvetvia v Európe.
„Telefonovali mi bicyklové spoločnosti z celej Európy. Neboli schopné konkurovať prílivu elektrobicyklov za zjavne nespravodlivé ceny,“ povedal Moreno Fioravanti z Európskeho združenie výrobcov bicyklov.
V priebehu niekoľkých mesiacov zozbierali vyšetrovacie tímy EÚ dostatok dôkazov na to, aby preukázali, že sa dovážané elektrobicykle na trhu EÚ predávali za nespravodlivo stanovenú cenu.
„Zatiaľ čo naši kolegovia vyšetrovali v Európe, my sme mali v Číne iba pár mesiacov na návštevu niekoľkých výrobcov elektrobicyklov a dodávateľov motorov pre elektrické bicykle. Zistili sme, že tieto spoločnosti dostali podporu od čínskej vlády vo forme lacných úverov, častí bicyklov, či dokonca pozemkov na výstavbu závodov a rozšírenie svojich obchodných činností na vývoz. To vysvetľuje, ako sa tieto elektrobicykle mohli predávať za ceny, ktoré sú oveľa nižšie než v EÚ,“ objasňuje Fín Arto Leppilahti, člen Európskej komisie a odborník na obchod.
Leppilahti spolu s jeho tímom prešetril činnosti čínskych spoločností a preskúmal úlohu čínskych hospodárskych a obchodných orgánov. V Bruseli sa na základe všetkých dôkazov zhromaždených v Európe a v Číne rozhodli zaviesť osobitné dane na tieto dovozy elektrobicyklov. Vďaka tomuto kroku sa nakoniec obnovil spravodlivý obchod v EÚ.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: mindop.sk, EU Protects, Istro Analytica