Slovensko je nádherné, keď cestuješ. Obdivuj unikátne mosty, nikde vo svete také nenájdeš
- Nie vždy platí, že za dobrodružstvom treba cestovať ďaleko
- Na Slovensku sa nájde veľa miest, o ktorých si doteraz možno nevedel, no určite stoja za prebádanie
- Nie vždy platí, že za dobrodružstvom treba cestovať ďaleko
- Na Slovensku sa nájde veľa miest, o ktorých si doteraz možno nevedel, no určite stoja za prebádanie
Scenéria ako z rozprávky, nádherné okolie, niektoré z nich nám môžu právom závidieť aj v zahraničí. Sú nenápadné, no predsa unikátne. Slovenské mosty, ktoré si pamätajú ďalekú históriu, si zaslúžia viac pozornosti, ako dostávajú.
Po niektorých z nich si možno už išiel, o niektorých si doteraz možno ani nevedel, a preto je čas zistiť o nich viac.
Červený most
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Prečo dostal názov Červený most je azda jasné hneď na prvý pohľad. Známy most zo Železnej studienky v Bratislave je tichým pozorovateľom železničnej aj slovenskej histórie.
Už v roku 1848 bol z červených tehál postavený 215 metrov dlhý jednokoľajový most ako súčasť trate Gänserndorf – Marchegg – Bratislava. Dvojkoľajovým sa stal v roku 1881. Po druhej svetovej vojne z neho ostali iba trosky, 4. 4. 1945 ho zničili nemecké vojská. Jediné, čo sa z neho zachovalo, sú krajné opory.
Netrvalo dlho, kým ho znovu obnovili. Červená armáda spolu s obyvateľstvom len pár dní po jeho zničení postavila nový, jednokoľajový most. Prechádzať sa po ňom dalo iba zníženou rýchlosťou, no svoju základnú funkciu plnil.
Preto bolo dôležité situáciu čo najskôr vyriešiť. Spomedzi troch návrhov vyhrala tretia alternatíva a nový most postavili už v roku 1947. Kvôli zachovaniu názvu Červený most natreli jeho konštrukciu na červeno.
Dobronivský viadukt
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Osobné vlaky tadiaľto neprechádzajú už pätnásť rokov. Dobronivský viadukt má svoje najlepšie časy za sebou, dnes tadiaľ prejdú dva nákladné vlaky denne. Napriek tomu nestráca na svojej hodnote.
Na železničnej trati Zvolen – Šahy stojí most so šiestimi 11-metrovými klenutými otvormi. Aj preto od domácich dostal pomenovanie šesť mostov. S výškou 13,5 metra je možno nenápadný, no architektonicky je stále zaujímavý a jedinečný.
Jeho okolie dlhé roky zarastalo a v niektorých častiach sa stala nepriechodná aj cesta, ktorú v minulosti využívalo družstvo. Dnes sa tam opäť môžeš dostať, vďaka dobrovoľníkom, ktorí pravidelne každý rok túto cestu čistia.
Zdalo sa, že Dobronivský viadukt má svoje najlepšie časy už za sebou. Pätnásť rokov tadiaľto neprechádzali osobné vlaky, slúžil iba nákladným, dva krát do dňa. Koncom roka bola však osobná doprava opäť obnovená.
Dobronivský viadukt je tak príjemným miestom na prechádzku, ale slúži aj pre žiakov miestnej školy, ktorí sa sem chodia učiť regionálnu výchovu.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Reportáž z roku 1942 ohlásila budovanie najvyššieho viaduktu v strednej Európe. Slovenský štát sa v dôsledku Viedenskej arbitráže rozhodol postaviť novú železničnú trať na východ Slovenska. Jej súčasťou sa stali aj štyri viadukty pri Hanušovciach.
Hanušovský viadukt dokončili v roku 1943. Takmer 390 metrov dlhý most slávnostne otvoril Jozef Tiso. To, že ho stavali väzni z neďalekého koncentračného tábora, už také slávne nie je.
Jedna zo škvŕn slovenskej histórie je dodnes najdlhším železničným mostom postaveným v oblúku nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Koľajnice sa nachádzajú vo výške 40 metrov nad zemou. Nespadne. Každý pilier má základ hlbší, ako jeho výška.
Chmarošský viadukt
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Pod Kráľovou hoľou v srdci Horehronia stojí jedna z našich najvzácnejších technických stavieb. Ak sa nevieš rozhodnúť, či ide o Chmarošský alebo Chramošský viadukt, netráp sa. Oba názvy sú zaužívané, i keď na smerovníku k mostu je písané Chmarošský viadukt.
Viadukt je súčasťou slávnej Telgárskej sľučky. Tvorí ho deväť oblúkov a vďaka svojej dĺžke 113 metrov a výške 18 metrov je neodmysliteľnou dominantou okolia, ktorú určite neprehliadneš.
Zaujímavý je aj svojou históriou, ktorú tiež poznačila doba, v ktorej vyrástol. Nová železničná trať bola v chudobnom kraji dlho očakávaná a v čase krízy predstavovala jedinú možnosť trvalejšieho zamestnania pre obrovské množstvo ľudí.
Celkovo tu počas najviac intenzívnych prác našlo zamestnanie viac ako 9 700 žien a mužov. Aj preto je pochopiteľné, že sa stavba stala miestom pre najmohutnejšie štrajky na Slovensku. O život počas nich prišiel 28-ročný robotník, ktorého zastrelili četníci.
Dnes už nič nepripomína neslávnu minulosť. Chmarošský viadukt nám môžu závidieť všade vo svete. Okrem toho že je jedinečným unikátom svojho druhu, nachádza sa aj v oblasti, ktorá stojí za to, aby si ju navštívil. V blízkosti nájdeš napríklad Hrebeňovku Nízkych Tatier, Muránsky hrad alebo Národný park Muránska planina.
Kamenný most
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Ak máš pocit, že tento most poznáš, nemýliš sa. Kamenný most v Kráľovej pri Senci sa stal kulisou v mnohých historických filmoch. Nie nadarmo je považovaný za jeden z najkrajších mostov na Slovenku.
Nenechaj sa pomýliť, jeho architektúra možno pripomína baroko z 18. storočia, odhaduje sa však, že ho postavili až v roku 1904 ako náhradu za drevený most. Súčasnú podobu navrhol Ján Nagymihály s prvkami secesného slohu.
Úlohou tejto trojklembovej stavby bolo spájať ozdobnú francúzsku záhradu s anglickým parkom ponad potokom Čierna voda.
I keď sa ti môže javiť ako jeden z tých menších mostov, je dlhý až 42 metrov a široký takmer 5 metrov. Dnes je súčasťou cyklotrasy vybudovanej v roku 2002.
Koprášsky viadukt
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Odnikiaľ nikam. Presne tak postavili historický viadukt. Nikdy sa nedočkal toho, aby naň položili koľajnice. Môžeš ho poznať aj pod názvom Mníšanský viadukt.
Nenápadne vsadený do okolitej krajiny pripomína scenériu z pohľadnice. I keď patrí k tým menej známejším, často ho navštevujú miestni cyklisti. Hneď za mostom bol v roku 1941 postavený Koprášsky tunel, ktorý sa stal turistickou atrakciou.
Táto železobetónová dominanta v údolí pri Magnezitovciach je dlhá 120 metrov a vysoká 38 metrov. Navštíviť sa oplatí najmä v zimnom období, keď v zasneženom okolí vynikne jeho majestátnosť.
Článok bol pôvodne vydaný 16. júna 2020.
Čítajte viac z kategórie: Architektúra
Zdroje: vtedy.sk, myzvolen.sme.sk, ciernediery.sk, pokladyslovenska.sk, vypadni.sk