Slovensko najviac doplatí na Trumpove clá. Týmto automobilkám hrozí najväčšie riziko
- Donald Trump zvažuje zavedenie 25-percentných ciel na európske autá
- Priamy efekt na naše HDP by predstavoval pokles o 0,5 percentuálneho bodu

- Donald Trump zvažuje zavedenie 25-percentných ciel na európske autá
- Priamy efekt na naše HDP by predstavoval pokles o 0,5 percentuálneho bodu
Nová obchodná politika USA môže tvrdo zasiahnuť slovenskú ekonomiku. Americký prezident Donald Trump zvažuje zavedenie 25-percentných ciel na európske autá, čo by podľa analytikov malo najvážnejšie dôsledky práve pre Slovensko. Prečo je naša krajina v tejto situácii najzraniteľnejšia a čo to znamená pre našu ekonomiku?
Slovensko je v rámci Európskej únie krajinou s najvyššou závislosťou od automobilového priemyslu. Až 16 percent pracovníkov pracuje v tomto sektore, čo je najvyšší podiel v celej EÚ. Zároveň sme prvou krajinou na svete v počte vyrobených áut na obyvateľa, informuje SITA.
Podľa analýzy portálu faei.cz s využitím medzinárodných input-output tabuliek by priamy efekt amerických ciel na slovenské HDP predstavoval pokles o približne 0,5 percentuálneho bodu. Pre porovnanie, Nemecko a Maďarsko by zaznamenali pokles len o 0,2 až 0,3 percentuálneho bodu, Česko o 0,15 a Poľsko len o 0,1 percentuálneho bodu.
Slovenský export do USA dosahuje približne 4 % nášho HDP, čo predstavuje necelých 5 miliárd eur. Z tohto objemu tvoria automobily a automobilové komponenty až tri štvrtiny. Táto vysoká koncentrácia na jeden sektor vysvetľuje, prečo je Slovensko v prípade zavedenia ciel také zraniteľné.
Ktoré slovenské automobilky sú najviac ohrozené?
Najväčšie riziko hrozí bratislavskému závodu Volkswagen, kde sa vyrábajú modely Porsche Cayenne, Audi Q7 a Q8, ktoré vo veľkých objemoch smerujú na americký trh. Ohrozená je aj produkcia Jaguar Land Roveru.
„Približne 25 % produkcie našej najväčšej automobilky smeruje na trhy v Severnej Amerike,“ upozorňuje Marián Kočiš, analytik Slovenskej sporiteľne. Audi zo skupiny Volkswagen už zvažuje expanziu priamo v Severnej Amerike, čo môže predstavovať výzvu pre slovenský Volkswagen.
Je situácia beznádejná?
Nie všetko je čierne. Analytici poukazujú na niekoľko faktorov, ktoré by mohli zmierniť dopady:
- Luxusný segment: „Export zo Slovenska tvoria najmä luxusné automobilky, pri ktorých bude cenová elasticita skôr nižšia,“ vysvetľuje Kočiš. Jednoducho povedané, Američania, ktorí si chcú kúpiť veľké SUV ako Porsche Cayenne alebo Audi Q8, si ho pravdepodobne kúpia aj pri vyššej cene, keďže ide o „statusovú záležitosť“.
- Časový faktor: Prípadný presun výroby do USA by trval niekoľko rokov, čo dáva čas na adaptáciu.
- Nákladová efektivita: Clá na oceľ, hliník a ďalšie komodity spôsobia, že výroba v USA sa predraží. Nákladová efektivita by tak aj kvôli nižším platom a niektorým vstupom mohla zostať na našej strane.
Nepriame dopady môžu byť ešte väčšie
Okrem priamych dopadov amerických ciel na slovenskú ekonomiku treba počítať aj s nepriamymi účinkami. Väčšinu našich exportov posielame do štátov EÚ, pričom časť je určená na reexport.
Nemecko je naším najväčším obchodným partnerom a až pätina všetkého, čo vyvezieme zo Slovenska, smeruje práve tam. Ak by USA zaviedli 10-percentné clá na nemecké výrobky, pocítili by sme to aj my. Nemecké firmy by vyrábali a vyvážali menej, a tým pádom by od nás kupovali menej súčiastok a komponentov. Podľa odhadov by takýto nepriamy efekt mohol v priebehu troch rokov znížiť HDP o približne 1 %.
Dopady na pracovné miesta a mzdy
Dopady týchto obchodných obmedzení sa prejavia v nižšom HDP na úrovni stoviek miliónov eur ročne. Odrazí sa to aj v pohyboch na pracovnom trhu, mzdách, a teda aj v spotrebe domácností.
Dobrou správou je, že tieto tlaky a posuny by mali byť postupné. Situáciu zmierňuje aj napätý trh práce, kde stále existuje problém obsadiť pracovné miesta dostatočne kvalifikovanou pracovnou silou.
Analytici očakávajú, že slovenská ekonomika v tomto aj budúcom roku porastie na úrovni približne 2 %. Hrozba ciel však predstavuje vážne riziko, ktoré by mohlo ukrojiť z odhadov rastu HDP niekoľko desatín percentuálneho bodu.
Slovensko je so svojou orientáciou na automobilový priemysel mimoriadne zraniteľné voči globálnym obchodným konfliktom, a práve teraz čelí jednému z najväčších testov svojej ekonomickej odolnosti.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: faei.cz, SITA