Slovensko poctivo zálohuje, no neupratuje. Fľaškomaty čistíme aj viackrát denne, reagujú reťazce

  • Slovensko zálohuje už dva roky
  • Zálohovací systém si Slováci osvojili
  • Niektoré reťazce riešia problém so zapáchajúcimi automatmi
Na snímke je žena pri zálohomate a kopa umelých fliaš
Ilustračný obrázok SITA depositphotos
  • Slovensko zálohuje už dva roky
  • Zálohovací systém si Slováci osvojili
  • Niektoré reťazce riešia problém so zapáchajúcimi automatmi

V januári uplynuli dva roky, odkedy sa Slovensko vydalo cestou zálohovania PET fliaš a plechoviek. Tie totiž nie sú zbytočný odpad, ale materiály, ktorých recyklácia a opätovné využitie má zmysel. Zálohovanie je zároveň šancou znížiť množstvo voľne pohodeného odpadu v prírode. 

O koordináciu fungovania či financovanie zálohového systému sa stará nezisková organizácia Správca zálohového systému, ktorá bola práve na tieto účely zriadená.

Správcu založili štyri neziskové organizácie poverené Ministerstvom životného prostredia SR – konzorcium AVNM, SZVPS, SAMO a ZOSR, ktoré zastupuje výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd, výrobcov piva a zástupcov veľkoobchodu a maloobchodu. Ich členovia spoločne uvádzajú na trh takmer 80 % všetkých zálohovaných obalov a zastupujú viac ako 3 000 obchodných prevádzok.

„Od spustenia zálohového systému (1. január 2022) sme vyzbierali viac ako 1,8 miliardy zálohovaných fliaš a plechoviek od nápojov. Ešte viac, ako toto neuveriteľné číslo, nás teší fakt, že záujem ľudí o zálohovanie medziročne stúpa a Slovensko sa tak stáva pozitívnym príkladom pre ostatné krajiny,“ povedala pre TASR v decembri minulého roka Monika Farka, Marketingová manažérka Správcu zálohového systému. 

Aj napriek pozitívnemu trendu sa stále nájdu nedostatky, ktorým systém zálohovania musí čeliť. Portál aktuality.sk napríklad nedávno informoval o sťažnostiach zákazníkov, ale aj zamestnancov na zlú hygienu automatov. Zisťovali sme preto, aké sú skúsenosti Slovákov so zálohovacími automatmi a spýtali sme sa aj štyroch najväčších obchodných reťazcov, kto sa stará o čistenie automatov v ich predajniach po celom Slovensku. 

Zlé skúsenosti s hygienou sú len zriedkavé

Do systému zálohovania je zaregistrovaných viac ako 3 200 odberných miest. Výber odberového miesta ovplyvňuje najmä plánovaný budúci nákup či dĺžka čakania v rade. Na spôsob zálohovania sme sa opýtali desiatich ľudí. Podľa nášho prieskumu vyplýva, že ľudia chodia k zálohomatom až vtedy, keď majú nazbierané dostatočné množstvo a na zálohovanie si po dvoch rokoch zvykli. 

„K zálohomatom sa vyberiem až vtedy, keď máme doma plné tašky fliaš či plechoviek. Vezmem auto a naložím plný kufor. Aby kvôli mne potom ľudia nečakali, vyberám sa skôr vo večerných hodinách, keď viem, že v predajni nebude toľko ľudí,“ prezrádza Marek z Petržalky a hovorí, že zálohovanie dnes berie ako bežnú súčasť. 

Z desiatich oslovených ľudí nám zároveň traja priznali, že majú skúsenosť so zapáchajúcimi automatmi. Zisťovali sme preto, akým spôsobom prebieha ich čistenie, kto je zodpovedný za hygienu a či obchodné reťazce evidujú tento problém.  

Kto zodpovedá za čistenie automatov v predajniach? 

V obchodnom reťazci Kaufland sa v každej jednej predajni, ktorých je na Slovensku 79, nachádzajú dva automaty na zber zálohovaných obalov. V porovnaní s inými automatmi môžu zákazníci vhadzovať vratné fľaše oboma stranami napred. 

Podľa hovorkyne spoločnosti Lucie Vargovej obchodný reťazec v spolupráci s dodávateľom automatov pracuje na odbúraní problémových fliaš, ktoré majú ťažko čitateľné EAN kódy, čo spôsobuje zasekávanie fliaš. V predajniach je tiež možné kupón za vrátené obaly uplatniť vo všetkých predajniach na Slovensku.  

Rovnako ako pri všetkých predajniach, aj tu nás zaujímalo, akým spôsobom je zabezpečené čistenie. 

„Čistenie zálohomatov je procesne nastavené tak, aby ich upratovacia služba čistila každý deň,“ povedala pre náš portál hovorkyňa Kauflandu Lucia Vargová. 

O zálohovanie plastových fliaš sa v 173 predajniach Tesco starajú zamestnanci priamo na prevádzkach. Technickú údržbu a zabezpečenie zálohomatov zabezpečuje spoločnosť Tomra, ktorá zálohomaty v Tesco predajniach prevádzkuje. PR manažérka spoločnosti Mária Zerzanová pre náš portál potvrdila, že všetci zamestnanci na prevádzkach absolvovali potrebné školenia na zabezpečenie správneho chodu zálohomatov na predajniach.   

„Pravidelné komplexné čistenie celého systému zálohomatov vykonávajú v našich predajniach naše kolegyne a kolegovia presne podľa pokynov, ktoré sú zobrazené na obrazovke prístroja. Komplexné čistenie zálohomatov našimi kolegyňami a kolegami prebieha viackrát raz za týždeň, v letnej sezónne častejšie alebo operatívne podľa potreby. Zároveň dvakrát do roka zabezpečujú komplexné hĺbkové čistenie zálohomatov technickí pracovníci spoločnosti Tomra, ktorá zálohomaty v našich predajniach prevádzkuje,“ informuje Zerzanová. 

Rovnako ako v predchádzajúcich prípadoch aj v 164 predajniach a 184 fľaškomatoch spoločnosti Lidl sa o zálohovanie plastových fliaš a plechoviek starajú priamo zamestnanci obchodného reťazca. Ako pre náš portál uviedol vedúci úseku komunikácie Lidl Tomáš Bezák, každý zamestnanec podstupuje školenie, ako pracovať so zálohomatom a prostredníctvom interného procesu je pravidelne informovaný o aktualitách v danej problematike. 

„Automaty sa z prednej strany (dostupnej pre zákazníka) čistia každý deň. V zadnej časti, kde sa nachádza kompaktér, prebieha čistenie na týždennej báze. Za túto údržbu je zodpovedný tím predajne. Raz ročne sa vykonáva veľký servis externou firmou, pričom toto čistenie trvá približne 8 hodín,“ potvrdil Tomáš Bezák. 

Aj štvrtá spoločnosť Billa so 165 otvorenými predajňami na Slovensku funguje rovnako ako predchádzajúce obchodné reťazce. Čistenie automatov majú na starosti pracovníci jednotlivých predajní. Tí podstúpili školenia pri spúšťaní systému alebo neskôr pri nástupe. Podľa hovorcu Billy Mareka Kravjara priebežne vykonávajú školenia aj servisní technici od dodávateľa zariadení.

„Na základe interných smerníc sú fľaškomaty čistené každý deň a pokiaľ si to situácia vyžaduje, tak aj viackrát za deň. Najmä v letných mesiacoch. Zákazníci a zákazníčky častokrát vhadzujú do fľaškomatov nevyčistené fľaše so zvyškami rôznych odpadov. Tie, samozrejme, pracujú a vytvárajú nepríjemný zápach,“ informuje pre portál Startitup Marek Kravjar. 

Reťazce na problémoch pracujú 

Každej spoločnosti sme sa spýtali aj to, či vnímajú nedostatky, na ktoré upozorňujú niektorí zákazníci predajní. Jedine Billa a Lidl otvorene priznávajú, že tento problém evidujú. 

„Na možných riešeniach pracujeme. Dôvodom zápachu je najmä to, ak zákazník dlhšie doma skladuje vratné obaly od sladených nápojov, ktorých zvyšky medzičasom začali kvasiť, či obal nie je dostatočne vyprázdnený a nachádzajú sa v ňom zostatky nápojov. Týždenne predajňa Lidl prijme v priemere niekoľko desiatok tisíc fliaš, a v prípade, že sa v obale nachádzajú takéto zvyšky nápojov, pri skartácii sa môžu dostať do častí kompaktéra, na ktoré zamestnanci nemajú prístup a nevedia ich tak očistiť,“ potvrdil vedúci úseku komunikácie Lidl Tomáš Bezák. 

Zdroje: Aktuality , TASR

Najnovšie videá

Trendové videá