Slovensko pokryjú radary. Budú chytať vodičov tam, kde ich budú najmenej čakať (mapa)
- Slovensko veľmi zaostáva v investovaní do radarov naproti ostatným krajinám
- Do štátnej kasy by sa následne nalialo za rok viac ako 14 miliónov eur
- Slovensko veľmi zaostáva v investovaní do radarov naproti ostatným krajinám
- Do štátnej kasy by sa následne nalialo za rok viac ako 14 miliónov eur
Určite sa ti už párkrát podarilo prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť v obci či mimo nej alebo prejsť na červenú. Keď ťa dnes pri tom nikto, kto by ti mohol napariť pokutu nevidí, nemáš žiaden problém.
Viacero krajín Európskej únie však funguje na celkom iných princípoch. Ak sa rovnakého priestupku dopustia ľudia z takýchto krajín, pokuta im môže prísť do niekoľkých hodín, maximálne dní.
U nás niečo také ešte nefunguje, ale čo nie je, môže už čoskoro byť.
Štát totiž plánuje modernizáciu a chce realizovať projekt Automatizácia systému odhaľovania porušení pravidiel cestnej premávky. Ako vyplýva zo štúdie a dát Ministerstva financií SR, na nákup stoviek zariadení chce štát využiť peniaze z plánu obnovy. Z neho môže čerpať až do roku 2026.
Investícia 34,1 miliónov má pokryť kúpu 279 nových cestných rýchlomerov a analytických kamier (radarov) v celkovej hodnote 17,9 milióna eur. Ďalej nákup kapacít na ukladanie záznamov o priestupkoch a prejazdoch za 7,7 milióna eur a vývoj informačného systému za 5,8 milióna eur na automatizáciu konania.
„Hlavný cieľ je zautomatizovať odhaľovanie porušení pravidiel cestnej premávky na vybraných úsekoch. Ďalej má byť v projekte využitý inštitút objektívnej zodpovednosti na zautomatizované konania o správnom delikte, s možnosťou obcí používať tento systém najmä v kontexte vlastnej parkovacej politiky, a zjednotený zber štatistík,“ vyplýva z hodnotenia ministerstva financií štúdie Ministerstva vnútra SR.
Úplná automatizácia všetkých procesov zrejme nebude možná, pretože vyžaduje nasadenie prvkov umelej inteligencie a to bez zásahu používateľa, čo neumožňuje legislatíva.
Viac ako 50 zariadení na červenú
Ako uviedol portál Hospodárske noviny, 209 meracích zariadení bude slúžiť na meranie rýchlosti, 52 zariadení bude slúžiť a analyzovať prejazd na červenú na semaforoch a 18 kamier bude sledovať nedodržanie dopravnej značky „STOP“.
V rámci inštitútu objektívnej zodpovednosti prebehne podľa portálu každý rok 24-tisíc konaní, po tom, čo sa zavedú uvedené opatrenia, by to mohlo byť aj pol milióna. Do štátnej kasy sa tak naleje za rok viac ako 14 miliónov eur.
„Štúdia realisticky predpokladá, že nasadením stacionárnych radarov klesne počet nehôd o 10 – 25 %. Z doplňujúcich štatistík v štúdii vyplýva, že celkový počet nehôd na daných úsekoch z ktorých sa pokles počíta (1500 ročne) je pravdepodobne nadhodnotený a podľa hrubého odhadu ÚHP (útvar hodnoty za peniaze, pozn. red.) je reálny počet 750 ročne,“ vyplýva z hodnotenia ministerstva financií.
Ako sa uvádza v hodnotení, Slovensko veľmi zaostáva v investovaní do radarov naproti ostatným krajinám. Slovensko má podľa medzinárodných štatistík 20 radarov, ktoré merajú rýchlosť jazdy, pričom v okolitých krajinách je počet značne vyšší.
Polícia za posledných päť rokov vyhodnotila 211 úsekov ako nehodové. Z nich bude však len 71 vybavených radarom.
„Identifikácia úsekov/miest, kde budú radary inštalované bola v kompetencii krajských, respektíve okresných riaditeľstiev dopravného inšpektorátu. Napriek tomu, že pri každom navrhovanom mieste je odôvodnenie jeho výberu, nie je možné zhodnotiť či inštalácia radarov na dané miesta prinesie maximálny prínos z hľadiska poklesu počtu ťažkých dopravných nehôd,“ píše sa v hodnotení ministerstva financií.
Pre portál Hospodárske noviny povedal dopravný analytik Jozef Drahovský, že to bude podobný vývoj ako v zahraničí. „Radary sa budú umiestňovať v prvom rade na miesta, kde sa dá dobre zarobiť, a nie tam, kde to je potrebné z hľadiska bezpečnosti,“ povedal Drahovský a taktiež uviedol, že obdobný systém naučil vodičov jazdiť.