Slovensko pripravuje nové mýtne poplatky: Vláda chce zamedziť lacnému tranzitu zahraničných kamionistov
- Nové mýtne poplatky na Slovensku zohľadnia nielen využívanie ciest, ale aj emisie CO2
- Ministerstvo dopravy zároveň znižuje daň z motorových vozidiel pre domácich dopravcov
- Nové mýtne poplatky na Slovensku zohľadnia nielen využívanie ciest, ale aj emisie CO2
- Ministerstvo dopravy zároveň znižuje daň z motorových vozidiel pre domácich dopravcov
Slovensko pripravuje zásadné zmeny v mýtnych poplatkoch, ktoré vychádzajú z celoeurópskej smernice Eurovignette.
Táto smernica, ktorá je povinná pre všetky členské štáty Európskej únie, má za cieľ zmeniť systém výberu mýta s ohľadom na využívanie cestnej infraštruktúry a znečisťovanie ovzdušia.
Novela zákona o výbere mýta, ktorá bola nedávno schválená vládou, prinesie nové pravidlá pre dopravcov, pričom hlavnou motiváciou je zamedziť tomu, aby sa Slovensko stalo lacnou tranzitnou krajinou pre zahraničných kamionistov.
Cieľom je zamedziť tranzitu zahraničných kamionistov
Podľa Petry Poláčikovej, hovorkyne Ministerstva dopravy SR, bolo potrebné prispôsobiť sadzby mýta tým v okolitých krajinách.
Cieľom tohto kroku je predísť tomu, aby si zahraniční kamionisti vyberali Slovensko ako lacnú tranzitnú trasu cez miestne obce a mestá.
Týmto opatrením chce ministerstvo znížiť nadmernú záťaž na slovenskú cestnú infraštruktúru, ktorá by mohla vzniknúť v dôsledku vyššieho počtu kamiónov zo zahraničia. „Veríme, že v tejto téme nájdu koaliční partneri zhodu,“ dodala Poláčiková pre TASR.
Spory v koalícii kvôli zvýšeniu mýtnych poplatkov
Zavedenie nových mýtnych poplatkov však vyvolalo napätie v koalícii. Slovenská národná strana (SNS) vyjadrila nesúhlas so zvyšovaním poplatkov o 40 percent bez toho, aby došlo k zlepšeniu a dobudovaniu cestnej infraštruktúry.
SNS uviedla, že svoj postoj oznámila premiérovi Robertovi Ficovi (Smer-SD) a považuje ho za nemenný.
Národniari trvajú na tom, že ak má dôjsť k zvyšovaniu poplatkov, musí byť sprevádzané aj konkrétnymi krokmi na zlepšenie ciest, čo podľa nich zatiaľ nebolo dostatočne zabezpečené.
Kompenzácie pre slovenských dopravcov
Ministerstvo dopravy však zdôrazňuje, že so slovenskými dopravcami rokovalo o zmenách v mýtnych poplatkoch už od schválenia európskej smernice členskými štátmi.
Výsledkom týchto rokovaní je kompromisné riešenie – síce dôjde k zvýšeniu mýtnych sadzieb, no zároveň bude pre slovenských dopravcov znížená daň z motorových vozidiel na najnižšiu možnú úroveň.
Podľa Poláčikovej sa tak občania nemusia obávať, že by tieto zmeny mali negatívny dopad na ceny tovarov, napríklad na zdraženie potravín v obchodoch.
Nové pravidlá pre výber mýta: Dôraz na znečistenie a emisie
Novela zákona o výbere mýta, ktorá bola vládou schválená na poslednom rokovaní, zavádza okrem iného aj európsku smernicu Eurovignette, uvádza portál Trend.
Tá mení doterajší systém výberu mýta a prináša nové poplatky, ktoré budú dopravcovia platiť nielen za využívanie cestnej infraštruktúry, ale aj za emisie oxidu uhličitého (CO2) a ďalšie externé náklady spojené so znečisťovaním ovzdušia.
Cieľom je zohľadniť environmentálny dopad nákladnej dopravy a motivovať dopravcov, aby investovali do ekologickejších riešení.
Súčasťou nových opatrení je aj zníženie dane z motorových vozidiel pre ťažké nákladné vozidlá, čo má slúžiť ako kompenzácia pre slovenských dopravcov za zvýšené mýtne poplatky.
Týmto krokom chce vláda zabezpečiť, aby sa zvýšenie nákladov na mýto neprejavilo negatívne na slovenskom dopravnom sektore, ktorý je kľúčovým hráčom v hospodárstve krajiny.
Zníženie dane by malo zároveň zmierniť obavy, že vyššie mýtne poplatky povedú k zdraženiu prepravy a následne aj k vyšším cenám tovarov pre konečných spotrebiteľov.
Zdroje: TASR, Trend