Slovensko reprezentovala v atletike. Dnes má úspešnú značku s ručne robenými topánkami, ktoré poznajú aj vo svete

  • Lenka Cenigová mala rozbehnutú kariéru športovkyne
  • Po narodení detí sa však pustila do vlastného podnikania
  • Dnes spolu s jej tímom pod značkou Be Lenka šije výrobky, ktoré si ľudia obľúbili aj vo svete
fer (1)
archív Be Lenka
  • Lenka Cenigová mala rozbehnutú kariéru športovkyne
  • Po narodení detí sa však pustila do vlastného podnikania
  • Dnes spolu s jej tímom pod značkou Be Lenka šije výrobky, ktoré si ľudia obľúbili aj vo svete

Lenka Cenigová pochádza zo Žiliny, aj keď od narodenia žije s hendikepom (nemá pravú hornú končatinu), za sebou má úspešnú kariéru športovkyne. Lenka zožala množstvo ocenení a popredné umiestnenia na paralympiádach a majstrovstvách Európy i sveta v atletike. Dnes sa však naplno venuje podnikaniu.

https://www.facebook.com/lenkacarriers/photos/a.344209596004308/641512292940702/?type=3&theater

Mladej Žilinčanke sa podarilo rozbehnúť vlastnú značku s názvom Be Lenka, ktorej produkty sa predávajú hneď na niekoľkých svetových trhoch. Pod svojou značkou sa okrem iného venuje handmade výrobe, dnes veľmi populárnemu typu obuvi s názvom Barefoot. V roku 2018 tržby spoločnosti Be Lenka presiahli 266-tisíc eur. Viac nám o svojom biznise prezradila Lenka. 

Čo bolo prvotným impulzom na založenie vlastnej značky Be Lenka? 

Vždy som patrila ku aktívnym ľuďom a po skončení športovej kariéry som prešla plynule do úlohy mamičky. Deti vlastne vo mne prebudili podnikateľského ducha. Úloha mamy zahŕňa aj výber a používanie rôznych potrieb pre detičky, a tak som sa dostala k detských nosičom. Nebola som spokojná s tým, čo sa na trhu nachádzalo. A tak som nadizajnovala vlastný produkt a dala ho ušiť krajčírke. To boli začiatky. Fungovala som aj ako mama a tiež podnikateľka. Často som pracovala do noci a ráno hneď fungovala na 100% ako mama.

https://www.facebook.com/lenkacarriers/photos/a.344209596004308/734473310311266/?type=3&theater

Čo vás priviedlo práve k výrobe topánok barefoot? V čom sú tieto topánky unikátne?

Tým, že som sama sebe aj zákazníkom, som „cieľovkou“, tak prirodzene prišlo k tomu, že chcem mať aj kvalitné barefoot topánky. Tento typ topánok nie je na Slovensku rozšírený a tak podobne ako pri nosičoch sme začali s vývojom. Unikátne je už to, že to robíme v lokálnych podmienkach na Slovensku a v Česku, takže žiadna Čína.

https://www.facebook.com/lenkacarriers/photos/a.344209596004308/730375460721051/?type=3&theater

Z pohľadu produktu je unikátne, že spĺňame požiadavky na barefoot, teda zero drop, ultratenká flexibilná podrážka, široká špička, ktorá vás neobmedzuje a zároveň si dávame záležať na spracovaní a výbere materiálov. Topánky sú handmade, vyrobené z kvalitných materiálov ako koža, podrážka z prírodného kaučuku, respektíve zimné zo špeciálneho zloženia termoplastu.

Koľko trvá výroba jedného páru? 

Toto je ťažká otázka. Hlavne to nie je len o samotnom ušití topánky, vysekaní dielcov a spodkovej úprave. Celému tomuto procesu predchádza vývoj a testovanie kopyta, na ktorom sa bude topánka šiť, testy materiálov, testovanie kvality a flexibility. Vyrobiť dobrú obuv je omnoho náročnejší proces, ako sa môže na prvýkrát zdať.

https://www.facebook.com/lenkacarriers/photos/a.344209596004308/715417458883518/?type=3&theater

Kde ste získali know-how na to, ako šiť topánky?

Prešli sme si nákladnou cestou vlastného vývoja, vlastných chýb a zistení. Analyzovali sme, čo je na trhu, stretli sme sa s rôznymi dodávateľmi a vývojármi. A tak sme si dali pripraviť podľa vlastných myšlienok prvé „kopytá“ pre výrobu. Prenajali sme si výrobu firiem, ktoré majú kvalitné stroje a dokážu splniť naše požiadavky. Vyrobili sme prvé prototypy a testovali. Tak to robíme doteraz. Neustále vymýšľame nové typy topánok, podrážok, materiálov. Vytvoríme prototyp a sami ho nosíme, testujeme. Okrem toho sa potom zvolené topánky testujú aj strojovo. Potom máme istotu, že daný produkt je dobrý. 

https://www.facebook.com/lenkacarriers/photos/a.344209596004308/738789093213021/?type=3&theater

Koľko hodín denne pracujete? 

Tým, že mám 3 detičky a nie som len podnikateľkou, ale aj mamou, tak môj čas delím veľmi ťažko. Priemerne denne som v našich kanceláriách približne 6 hodín denne. No v podstate som online stále a dokážem reagovať na požiadavky firmy. Ale už nie sme tak malou firmou a vďaka môjmu biznis partnerovi a kolegom, ktorí zastrešujú predaj, export do zahraničia, marketing a väčšinu operatívy firmy.

https://www.facebook.com/lenkacarriers/photos/a.344209596004308/638630709895527/?type=3&theater

Ako funguje navrhovanie a výroba produktov? 

Navrhovaniu sa venujem stále ja a celý proces k finálnemu produktu trvá niekoľko mesiacov. Na začiatku mám nápad, ktorý konzultujem so svojim biznis partnerom, potom prídem s ručne nakresleným produktom. Klasika, farbičky. Potom už to ide v závislosti od toho, aký materiál chcem použiť, aká bude technológia a podobne. Potom, ako som už spomínala, sa produkt testuje.

Predávate vaše barefoot aj do zahraničia? Ak áno, do ktorých krajín?

Aktuálne máme 4 eshopy .com, .de, .cz, .sk. K nim poskytujeme telefonickú a emailovú podporu v slovenčine, angličtine a nemčine. Priemerne doručujeme mesačne do cca 40 krajín sveta. Najďalej sme doručovali asi do Tichomoria na ostrov Guam, alebo napríklad do Japonska.

https://www.facebook.com/lenkacarriers/photos/a.344209596004308/733042493787681/?type=3&theater

Čo je najlepšie na vlastnom podnikaní? Čo je naopak najťažšie?  

Najlepšie na mojom podnikaní je, že sa môžem realizovať, sloboda v tom, že som obmedzená iba vlastnými schopnosťami a nie niekým, kto stojí nadomnou a prikazuje mi, že čo mám robiť. Najťažšie na podnikaní je práca s ľuďmi, no v Be Lenka sme skvelý kolektív, u ktorého mám silnú podporu. 

Vaša spoločnosť Be Lenka s.r.o. v roku 2018 znížila zisk o 92 % na 27 eur a tržby jej narástli o  275 % na 266 379 eur. Čomu pripisuješ takéto hospodárske výsledky?

https://www.facebook.com/lenkacarriers/photos/a.344209596004308/702197160205548/?type=3&theater

Viete, investovanie do nových technológií a produktov je častokrát veľmi finančne náročné. V roku 2018 sme urobili kopec práce, vďaka ktorej firma v roku 2019 násobne vyrástla. Teraz sa dostávame do posledného štvrťorka 2019 a už teraz viem, že náš rast bude 400 – 500% a tento rast budeme chcieť udržať i naďalej. Hospodárske výsledky odzrkadľujú našu zvyšujúcu výrobu a rozširovanie portfólia.

Aké sú vaše plány do budúcna? 

Mám dve priority v živote, jednou je moja rodina, ktorej sa chcem venovať a druhou je firma, s ktorou sa chceme etablovať ako svetová rodinná značka. S tým súvisí rozvoj predajnej siete, rozšírenie výroby, rozšírenie portfólia a vzhľadom na veľký záujem o naše produkty plánujeme spustiť aj Be Lenka franšízový model.

Čítajte viac z kategórie: Rozhovory

Najnovšie videá

Trendové videá