Slovensko si môže brať príklad: Európska krajina premení parkoviská na zdroj elektriny

  • Francúzi zrejme našli riešenie na plytvanie energie
  • Tú solárnu chce čerpať priamo na parkoviskách
  • Profitovať by z toho mohli aj vodiči elektromobilov
solárne panely energia parkovisko
Ilustračný obrázok Unsplash/American Public Power Association, FOTO TASR/Dano Veselský
  • Francúzi zrejme našli riešenie na plytvanie energie
  • Tú solárnu chce čerpať priamo na parkoviskách
  • Profitovať by z toho mohli aj vodiči elektromobilov

V roku 2022 bolo v Spojených štátoch zakázaných najmenej 75 veľkých solárnych projektov v porovnaní s devätnástimi v roku 2021. Medzi januárom 2021 a júlom 2022 boli zamietnuté aj plánovacie povolenia na výstavbu 23 nových solárnych fariem v Anglicku, Walese či Škótsku. 

Francúzsko má však zrejme riešenie — v rámci celej krajiny chce z parkovísk spraviť solárne farmy. Tamojší senát podľa Wired schválil návrh zákona, ktorý vyžaduje aspoň z polovice pokryť parkoviská s viac než 80 miestami prístreškami zo solárnych panelov, ktoré budú umiestnené priamo nad parkovacími miestami. 

Vyrieši to dva problémy jednou ranou. Autá budú v tieni a strecha bude generovať elektrinu.

Neefektívny prenos energie

Pokiaľ návrh zákona nadobudne účinnosť do konca roka, parkoviská s viac ako 400 miestami musia byť pokryté do roku 2026. Tie menšie, v rozsahu od 80 do 400 miest, by dostali o dva roky viac času. 

Parkoviská sú kvôli veľkosti plochy, ktorú pokrývajú, dobrými kandidátmi na túto funkciu. Ďalšie prínosy sa týkajú estetiky a logistiky, hromadné parkovanie je vždy neďaleko energeticky náročných oblastí.

Podľa Joshuu Pearcea, profesora elektrického a počítačového inžinierstva z University of Western Ontario, ide o „jednoznačné riešenie na poskytovanie čistej elektriny bez plytvania priestorom“. 

Solárne panely potrebujú na výrobu elektriny veľa priestoru, takže boli až doposiaľ umiestňované predovšetkým v riedko osídlených a nerozvinutých regiónoch. Sú na lacnejšom pozemku, ľahšie sa spravujú a nadáva na ne menej obyvateľov. Na miestne ekosystémy však môžu mať škodlivý vplyv. 

Prenos elektriny z takejto oblasti do mesta si však vyžaduje aj drahú a neefektívnu káblovú infraštruktúru. Pokiaľ sa však elektrina prenáša na dlhú vzdialenosť, energia sa stráca s čoraz vyššou teplotou. Podľa Pearcea sa tým energickou energiou plytvá. 

solarne panely
zdroj: Pixabay/schropferoval

Plusov pre vodičov by bolo viac

Francúzi teda hľadajú cestu v hľadaní priestorov v mestách a osídlených oblastiach. Solárne panely by mohli byť teoreticky všade, na letiskách, v priemyselných areáloch a na strechách, pričom posledná možnosť je aj Slovákom už celkom dobre známa.

Štúdia z roku 2015 odhalila, že je v mestách štátu Kalifornia a ďalších rozvinutých mestách potenciál napájať štát solárnymi panelmi tri až päťkrát viac. Nemecko zas zaviedlo daňové úľavy pre každého, kto ich umiestňuje na strechy, uviedol PV Magazine

Parkoviská sú zvyčajne dosť veľké a majú potenciál generovať značné množstvo energie. Inštalácia solárnych prístreškov môže byť zároveň prospešná aj pre vodičov, ktorým poskytne tieň, čím sa môže znížiť potreba použitia klimatizácie a v zime a daždi zas parkovisko poslúži ako úkryt.

V prípade, že by na parkovisku parkovali aj elektrické vozidlá, získaná energia by do nich mohla priamo smerovať. Väčšina Francúzov si svoje elektromobily dobíja doma mimo svojho pracovného času a tento krok by teda mohol byť prospešný nielen pre nich, ale aj pre ich peňaženky.

Elektromobil
zdroj: unsplash/Waldemar Brandt

Elektrárňou na energiu však nemôže byť každé parkovisko

Pripojenie zaparkovaných elektromobilov dokonca môže pomôcť vyrovnať sieť. Keďže tradičná sieť nemá kapacitu na skladovanie energie, výkon, ktorý sa do nej dodáva, musí zodpovedať spotrebovanej energii. Počas neustáleho priameho slnka teda výroba musí byť vypnutá. 

Pokiaľ by sa však prebytočná energia mohla ukladať do batérií elektromobilov, potenciál solárnych panelov by bol na maxime. Počas dňa by teda elektrické vozidlá energiu ukladali a po západe slnka by ju ukladali do siete. Tento proces by si vyžadoval inteligentnú automatizáciu a obojsmerné nabíjacie zariadenie, no potenciál tu určite je. 

Na elektráreň sa však nedá premeniť každé parkovisko, predovšetkým kvôli tieňu, ktorý tieto priestory obklopuje.

Ešte väčším problémom sú však náklady. Inštalácia solárneho panelu nad parkovacie miesto stojí niekoľkonásobne viac ako jeho inštalácia na zemi alebo na streche, pretože je potrebné postaviť nosnú konštrukciu. Jednou z pretrvávajúcich otázok v súvislosti s francúzskym návrhom je, ako budú prevádzkovatelia parkovísk za tieto zariadenia platiť. 

Zdroje: Wired, Nature, PV Magazine

Najnovšie videá

Trendové videá