Slovensko.sk funguje ako „v dobe kamennej“, jeho dodávateľ na ňom rozprávkovo zarába
- Firma GlobalTel, ktorá prevádzkuje portál Slovensko.sk, si od štátu fakturuje v priemere milión eur mesačne
- Ročne táto málo známa firma zarobí len na štátnych platbách viac ako globálna slovenská firma Sygic
- Firma GlobalTel, ktorá prevádzkuje portál Slovensko.sk, si od štátu fakturuje v priemere milión eur mesačne
- Ročne táto málo známa firma zarobí len na štátnych platbách viac ako globálna slovenská firma Sygic
Spoločnosť GlobalTel, ktorá softvérovo zabezpečuje portál Slovensko.sk, si každý mesiac vystaví faktúru s priemernou sumou milión eur. Vlani zaplatil štát z peňazí daňových poplatníkov tejto firme 17 miliónov eur. Takúto tržbu ročne má napríklad známa spoločnosť Sygic.
Upozornil na to Ján Suchal z platformy Slovensko.Digital. Portál je pritom na hranici svojich možností. Viceprezidentka pre informatizáciu Veronika Remišová už pri svojom nástupe do funkcie upozorňovala, že ak by sa na Slovensko.sk prihlásilo ešte o 10 percent ľudí viac, systém spadne.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10158283355759184&set=a.203395219183&type=3&theater
GlobalTel podľa údajov z Finstatu mal v roku 2018 tržby niečo cez 11 miliónov eur a zisk dva milióny, za rok 2019 to bude na tržbách okolo 17 miliónov eur. Vyplýva to zo zverejnených a voľne dostupných faktúr, ktoré spoločnosť vystavila Národnej agentúre pre sieťové a elektronické služby (NASES).
GlobalTel však zabezpečuje Slovensko.sk po softvérovej stránke, takže hardvér na starosti nemá. O ten sa stará priamo NASES, teda štát. GlobalTel má podľa Finstatu 100-149 zamestnancov.
Portál na spadnutie
V posledných dňoch má Slovensko.sk veľký problém s doručovaním správ do schránky. Napokon, upozornil na to aj Ján Suchal v príspevku na Facebooku. Na doručenie správy používatelia čakali aj tri či štyri hodiny. Ukázalo sa, že portál nestíha a slová Veroniky Remišovej opäť nabrali na aktuálnosti.
Podľa spoločnosti GlobalTel však nie je problém na ich strane, práve naopak, využitím softéru zabraňuje jeho preťaženiu. „Stále fungujeme v kritickom móde, čo je zásadný problém. Nevieme nič garantovať, ani len základný beh portálu. Štát na to upozorňujeme celé mesiace,“ uviedol pre Živé.sk spolumajiteľ dodávateľskej firmy GlobalTel Miroslav Strečanský.
Hardvér, na ktorom portál beží, je aj podľa NASES využitý nad svoje kapacity a to až dvojnásobne. Ten však má na starosti priamo štát, resp. NASES. Z tohto dôvodu Slovensko.sk nestíha a nákup nového hardvéru je v nedohľadne.
Ide o zariadenia staré aj desať rokov, čo je v tejto oblasti ako doba kamenná. Ako však podotýka Živé.sk, na nákup potrebného hardvéru je potrebný súhlas úradu vicepremiérky Remišovej, no NASES ho stále nedostal.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Finstat.sk, Živé.sk, objednavky.vlada.gov.sk