Slovensko v palebnej línii obchodnej vojny: Trumpove clá mieria na našu najsilnejšiu stránku

  • Slovensko sa dostalo do pozornosti známeho ekonomického magazínu CNBC
  • Nazýva nás v ňom Detroitom Európy a analyzuje, ako nás zasiahnu clá prezidenta
Slovensko dopadne ako Detroit
Ilustračné foto Pixabay.com/Tama66
  • Slovensko sa dostalo do pozornosti známeho ekonomického magazínu CNBC
  • Nazýva nás v ňom Detroitom Európy a analyzuje, ako nás zasiahnu clá prezidenta

Slovensko pred sebou nemá pekné vyhliadky. Plánované americké clá na dovoz áut z Európy by mohli mať vážne dôsledky pre slovenskú ekonomiku. Ako upozorňuje správa CNBC, Slovensko je jednou z krajín, ktorá by na novej colnej politike Donalda Trumpa mohla doplatiť najviac.

Dôvod je jednoduchý: automobilový priemysel tvorí chrbtovú kosť slovenskej ekonomiky a značná časť vyrobených áut mieri práve na zahraničné trhy – vrátane Spojených štátov.

Slovensko v problémoch

Slovensko je najväčším výrobcom automobilov na obyvateľa na svete, pričom odvetvie zamestnáva desiatky tisíc ľudí priamo aj nepriamo. V krajine pôsobia kľúčoví globálni hráči ako Volkswagen, Kia, Stellantis (bývalý PSA) či Jaguar Land Rover.

Ak by USA zaviedli clá na dovoz európskych vozidiel, automobilky operujúce na Slovensku by čelili nielen zníženému dopytu, ale aj zvýšeným nákladom na export.

Návrat tarifnej politiky zo strany Trumpa prichádza v citlivom období. Hoci nejde o oficiálne opatrenia, už len samotná hrozba ciel spôsobuje nervozitu na trhoch a medzi výrobcami. Trump opakovane tvrdí, že clá na zahraničné vozidlá sú nevyhnutné pre ochranu amerického automobilového priemyslu a pracovných miest. Európske automobilky – vrátane tých na Slovensku – by tak boli penalizované za svoj úspech na americkom trhu.

Podľa analytikov CNBC by potenciálne clá mohli dosahovať až 25 % na dovoz osobných automobilov. To by mohlo výrazne znížiť konkurencieschopnosť slovenských áut v USA, čo by sa v konečnom dôsledku premietlo do nižšej produkcie a ohrozenia pracovných miest. Slovensko, ako malá a otvorená ekonomika, je od vonkajších trhov mimoriadne závislé, pričom automobilový sektor tvorí zhruba 13 % HDP a približne polovicu celkového exportu krajiny.

Reakcie z Európy na Trumpove plány na seba nenechali dlho čakať. Európska únia varovala, že prípadné zavedenie ciel zo strany USA nezostane bez odpovede. Pripravuje sa zoznam amerických výrobkov, na ktoré by boli uvalené odvetné clá, ak Washington pristúpi k týmto krokom. To by mohlo vyvolať ďalšiu obchodnú eskaláciu medzi dvoma kľúčovými ekonomickými blokmi a ohroziť zotavenie globálnej ekonomiky po rokoch pandémie a inflačných otrasov. 

Obchodná politika USA a globálny obchod

Slovensko sa tak ocitá medzi mlynskými kameňmi veľmocenskej obchodnej politiky. Napriek tomu, že krajina nemá priamy vplyv na rozhodnutia USA, dôsledky takýchto opatrení by pocítila naplno. Automobilky už teraz čelia výzvam spojeným s prechodom na elektromobilitu, prísnejšími emisnými normami a meniacim sa spotrebiteľským správaním. Dodatočné clá by ich mohli ešte viac oslabiť.

Z dlhodobého hľadiska by Trumpova colná politika mohla podkopať dôveru zahraničných investorov v strednú a východnú Európu. Ak by USA skutočne zaviedli clá, výrobné závody v krajinách ako Slovensko by mohli začať prehodnocovať svoje exportné stratégie a orientovať sa na iné trhy, napríklad Áziu. Nie je však isté, či tieto alternatívy dokážu nahradiť výpadok z amerického trhu.

Zatiaľ čo slovenská vláda vyzýva na koordinovanú európsku odpoveď, samotný sektor očakáva jasné signály, ako sa situácia vyvinie. Budúcnosť slovenského automobilového priemyslu bude do veľkej miery závisieť od toho, či USA z tarifnej hrozby spravia realitu – a ako silno zasiahnu jednu z najdôležitejších ekonomík regiónu.

Čítajte viac z kategórie: Ekonomika

Zdroj: CNBC

Najnovšie videá

Trendové videá