Slovensko vyváža do Spojených arabských emirátov stále viac našich lokálnych výrobkov
- Slovenský export potravín na trh Spojených arabských emirátov (SAE) má z dlhodobého hľadiska rastúci trend
- Podľa aktuálne dostupných štatistických údajov dosiahol v roku 2018 za január až november 0,7 milióna eur
- Naši potravinári taktiež v Dubaji predstavili svoje výrobky takmer 100 000 návštevníkom
- Slovenský export potravín na trh Spojených arabských emirátov (SAE) má z dlhodobého hľadiska rastúci trend
- Podľa aktuálne dostupných štatistických údajov dosiahol v roku 2018 za január až november 0,7 milióna eur
- Naši potravinári taktiež v Dubaji predstavili svoje výrobky takmer 100 000 návštevníkom
Slovensko malo druhýkrát v histórii zastúpenie na najväčšom svetovom veľtrhu potravín a nápojov Gulfood Dubai. Podujatie priťahuje pozornosť profesionálov z oblasti obchodu s potravinami a nápojmi z celého sveta.
„Potenciál slovenských potravín presahuje nielen naše národné, ale aj európske hranice. Slovenskí výrobcovia dokážu produkovať špičkovú kvalitu, o ktorú je aj na Blízkom východe záujem. Tento ročník v Dubaji sme už neboli v pozícii nováčika a presne sme vedeli, aké výrobky majú najväčšiu šancu uplatniť sa na miestnom trhu. Teším sa, že do spoločnej národnej expozície sa podarilo dostať 8 výrobcom, ktorí zaujali svojím sortimentom,” uviedla v oficiálnej správe ministerka pôdohospodárstva.
Do siene slávy najväčšieho svetového potravinárskeho veľtrhu sa tento rok zapísali aj nápoje, ktoré sa zrodili na Slovensku. Ide o kolagénové drinky Eternitea Drink z dielne slovenského výrobcu McCarter. Tie prerazili v silnej konkurencii a získali ocenenie za najinovatívnejší nealko nápoj.
Slovenský export potravín na trh Spojených arabských emirátov (SAE) má z dlhodobého hľadiska rastúci trend. Podľa aktuálne dostupných štatistických údajov dosiahol v roku 2018 za január až november 0,7 milióna eur. V rámci agrárneho obchodu má Slovensko so SAE dokonca kladné saldo obchodnej bilancie. Slovenskí potravinári exportujú do krajiny najmä cukrovinky bez kakaa, bielu čokoládu a potravinárske prípravky.
V Dubaji sa predstavili aj týto výrobcovia:
KOLIBA – výrobca mliečnych produktov
Hriňovská mliekáreň KOLIBA vznikla v roku 1993 ako súkromná spoločnosť spracúvajúca mlieko prevažne z Podpoľania. V súčasnosti sa Koliba sústreďuje na výrobu polotvrdých zrejúcich syrov, tradičného masla a sušených mliečnych produktov.
Okrem slovenského trhu, môžeš ich mliečne výrobky nájsť aj v Českej republike, v Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku, Srbsku, Chorvátsku, Bosna a Hercegovina a Slovinsko. Sušené výrobky zo srvátky exportujú aj do Vietnamu, Číny, Ruska, Kanady a Indie. Spoločnosť KOLIBA, a.s. v roku 2017 znížila zisk o 22 % na 66 828 eur a tržby jej narástli o 29 % na 27,00 mil. eur.
RISO-R – výrobca slovenských džemov
Táto spoločnosť vznikla v roku 2005 a nadviazala na tradíciu rimavsko-sobotskej konzervárne, ktorá bola založená v roku 1902. Dnes pôsobí ako rodinná firma s dvojgeneračným rodinným zastúpením vo vrcholovom manažmente. Spoločnosť RISO – R, s.r.o. v roku 2017 zvýšila zisk o 248 % na 38 409 eur a tržby jej narástli o 20 % na 2,402 mil. eur.
SweetPro – výrobca čokolády LYRA
Značka Lyra je na trhu už od roku 2008 a po krušných začiatkoch sa stala pravidelnou súčasťou zásob sladkostí Slovákov. Vo svojom portfóliu má už takmer 80 produktov. Spoločnosť SweetPro s.r.o. sa v roku 2018 dostala do zisku z -113 191 eur na 59 865 eur a tržby jej narástli o 123 % na 2,222 mil. eur.
Celpo – výrobca celozrnných produktov
Firma CELPO so sídlom v areáli PPS Detva vznikla v marci v roku 2003. Je jedným z najväčších výrobcov celozrnných pufovaných produktov na Slovensku. Ponúka široký sortiment celozrnných výrobkov nielen na Slovensku ale úspešne vyváža aj do ďalších krajín EÚ ale aj mimo nej. Spoločnosť CELPO sa v roku 2017 dostala do zisku z -8 401 eur na 15 920 eur a tržby jej narástli o 18 % na 1,483 mil. eur.
Búšlak- priekopník v eko poľnohospodárstve
Školské hospodárstvo – Búšlak patrí na Slovensku k najväčším producentom ekologického poľnohospodárstva. Na Slovensku patrili vôbec medzi prvých, ktorí sa dali na cestu „ekologického poľnohospodárstva“. Nakoľko domáce skúsenosti neboli (najmä so živočíšnou výrobou a produkciou mlieka v bio kvalite), sami si určili a vytyčovali hlavné pracovné postupy a najmä metódy prác splňujúce požiadavky eko produkcie.
“V začiatkoch veru boli aj problémy, ktoré sa len ťažko prekonávali. Napriek tomu sme sa nevzdávali a vďaka prístupu pracovníkov sme problémy zdolali. Pravidelne sme sa zúčastňovali prednášok a školení, uskutočnených nie len na území Slovenska, ale aj v zahraničí. Navštívili sme mliečne farmy v Taliansku, v Maďarsku, v Rakúsku ale aj v Nemecku len preto, aby sme zbierali skúsenosti,” píše na svojom oficiálnom webe spoločnosť.
Firma Bušlak v roku 2018 znížila stratu o 51 % na -186 141 eur a tržby jej narástli z -73 278 € na 86 765 eur.
Lokálni výrobcovia uzatvárajú kontrakty v Dubaji
Najväčší prezentačný a kontraktačný veľtrh vlani absolvoval aj slovenský výrobca funkčných nápojov Divas drink International. V Spojených arabských emirátoch sa mu podarilo nadviazať spoluprácu s reťazcom Carrefour.
„Návšteva veľtrhu nám umožnila získať lepší prehľad o konkurenčných produktoch v regióne a pomohla nám doladiť množstvo detailov, ktoré boli potrebné pre uzavretie obchodu. Z nášho pohľadu je návšteva takéhoto podujatia osožná pre výrobcov, ktorí majú zmapované možnosti daného trhu a chcú návštevu využiť na uzavretie kontraktov s lokálnymi partnermi,” uviedla riaditeľka Divas drink International Lucia Tarnóczy.
zdroj: mpsr.sk
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska