Slovensko zasiahol rapídny pokles predaja áut, Slováci kupujú o tisíce áut menej
- V dôsledku pandémie sa v apríli 2020 predalo o viac ako 870 000 menej áut než v minuloročnom apríli
- Najhorší pokles predaja a registrácie nových automobilov zaznamenalo Taliansko a Španielsko
- Aj na Slovensku klesol predaj áut, rovnako ako počet zamestnancov v automobilkách
- V dôsledku pandémie sa v apríli 2020 predalo o viac ako 870 000 menej áut než v minuloročnom apríli
- Najhorší pokles predaja a registrácie nových automobilov zaznamenalo Taliansko a Španielsko
- Aj na Slovensku klesol predaj áut, rovnako ako počet zamestnancov v automobilkách
To, že pandémia zasiahla ekonomiku, je už známa vec. Jej dôsledkom mnoho ľudí prišlo o prácu, prípadne zarábalo iba čiastku z pôvodnej mzdy. To všetko sa odzrkadlilo okrem iného aj na predaji áut. V apríli 2020 sa na rozdiel od minuloročného apríla predalo o vyše 870 000 menej áut v rámci Európskej únie.
Rovnako mínusové čísla sú aj v prípade registrácie áut, ktoré sa v apríli prepadli o viac ako 76 percent. Podľa analýzy portálu Moto Focus sa od januára znížil dopyt po nových autách o 38,5 percent. Tieto čísla sa týkajú krajín Európskej únie. Denník Pravda tento pokles označil za najhorší od roku 1990.
Taliani a Španieli sa prepadli najviac
Slovensko pandémiu zvládlo na pozoruhodnej úrovni, to však nemôžu tvrdiť Taliani alebo Španieli. Práve v týchto krajinách EÚ došlo k najciteľnejšiemu zníženiu predaja áut.
V Taliansku sa podľa informácií webstránky Warengo predaje prepadli o viac ako 97 percent. Rapídne klesol aj počet registrácií áut, ktorý sa v apríli znížil o viac ako 165 000.
Španielska situácia je veľmi podobná tej talianskej. Nepriaznivému vývoju sa však nevyhli ani krajiny ako Belgicko či Írsko, ktoré tiež zaznamenali vyše 90-percentný pokles. Chorvátom, Francúzom či Portugalcom sa podarilo presiahnuť 80-percentný pokles predaja.
Severské krajiny sú na tom najlepšie, môžu za to jemnejšie opatrenia
Napriek citeľnému poklesu predaja a registrácií nových áut na tom niektoré krajiny Európskej únie nie sú až tak zle. Podľa štatistík došlo k najväčšiemu poklesu predaja na juhu Európy. Krajiny severu, ako napríklad Dánsko, Fínsko a Švédsko zaznamenali menej ako 40-percentný pokles.
zdroj: acea.be. Tabuľka vplyvu pandémie na zamestnancov automobilového priemyslu.
Dôvodom môže byť rozdielnosť v protiepidemiologických opatreniach severských krajín. Švédsko napríklad vôbec nezavrelo obchody, hranice alebo školy. Podľa informácií Quartz švédska vláda zakázala iba podujatia nad 50 ľudí a vydala odporúčanie pracovať homeofficovo. Ekonomika preto neutrpela do takej miery, ako ekonomika krajín na juhu Európy.
Do priemeru poklesu patria krajiny ako Holandsko, Rumunsku, Česká republika a Maďarsko. Na Slovensku sa predaj áut znížil o 61,5 percent, predalo sa tak 3 424 nových áut. Faktom ale je, že predajne automobilov boli v dôsledku pandémie takmer mesiac úplne zatvorené.
Nízky záujem o kúpu áut rovná sa nízka výroba
Podľa správy Európskeho združenia automobilových výrobcov (ACEA) došlo k prerušeniu výroby áut naprieč celou Európskou úniou. V dôsledku pandémie tak vznikla výrobná strata viac ako milióna automobilov, pričom najmenej 1 138 000 zamestnancov vo výrobe či predaji automobilov prišlo o prácu.
„Tento údaj sa týka iba osôb priamo zamestnaných výrobcami vozidiel. Vplyv v dodávateľskom odvetví automobilového priemyslu je zjavne oveľa ďalekosiahlejší,“ uvádza ACEA v správe.
Situácia najviac ovplyvnila Nemcov. Viac ako 500 000 takýchto zamestnancov pocítilo dôsledky pandémie. Na chvoste rebríčka je Chorvátsko so 700 zamestnancami a druhá priečka odspodu patrí Slovinsku. V našej krajine zatvorenie automobiliek a výroby ovplyvnilo 20 000 zamestnancov, rovnako ako v Rumunsku a Portugalsku.
Zdroje: Moto Focus, Pravda, Warengo, Quartz, ACEA