Slovenský AeroMobil chce ľuďom poskytovať zdieľané lety. Spustenie komerčných letov je za rohom
- Slovenský AeroMobil pod vedením podnikateľa Patricka Hessla prekvapuje
- Smeruje do komerčnej sféry a pláne spustiť zdieľané jazdy v štýle služby BlablaCar
- Slovenský AeroMobil pod vedením podnikateľa Patricka Hessla prekvapuje
- Smeruje do komerčnej sféry a pláne spustiť zdieľané jazdy v štýle služby BlablaCar
Predstav si, že žiješ v Bratislave, no na poslednú chvíľu zistíš, že musíš vybaviť neodkladné záležitosti napríklad v susednej Prahe. Vybavovanie leteniek či celkom bežné meškanie vlaku alebo dlhé dopravné kolóny by ťa stáli hodiny tvojho času.
Čo ak by si sa namiesto toho rozhodol, že skombinuješ výhody zdieľanej jazdy, ktorá bude pozostávať z jazdy po ceste, ako aj letu. AeroMobil by ťa doviezol na miestne letisko, kde by doslova rozprestrel krídla a za menej ako tri minúty vzlietol smerom na západ rýchlosťou cca. 305 km/h. Takto nejak si predstavuje ideálnu budúcnosť moderného cestovania, výkonný riaditeľ a predseda spoločnosti AeroMobil, Patrick Hessel.
Veľa práce a 30 miliónov dolárov
AeroMobil bol uvedený na trh v ešte roku 2010, pričom dizajnérsku inšpiráciu čerpá z mýtického okrídleného koňa Pegasa. Počas prvých piatich rokov uskutočnila spoločnosť letové skúšky svojich dvoch prototypov.
Vedenie firmy aktuálne plánuje do uvedenia najnovšieho modelu AeroMobil 4.0 investovať približne 300 000 hodín práce a a 30 miliónov dolárov. AeroMobil práve tento mesiac ukončil šesťmesačné letové testovanie, s predpokladaným vstupom do komerčných služieb už v roku 2023. Informuje Revolution.Aero.
„Vývoj letového prototypu, ktorý prebiehal, bol v posledných krokoch zameraný práve na to, aby sme uviedli na letovú dráhu prototyp, ktorý nebude len rýchlo vytvoreným produktom, ktorý sa vznesie do vzduchu. Má spĺňať potrebné kritériá na stabilitu, spoľahlivosť a bezpečnosť. Jeho pozemné a letové skúšky prebiehajú od augusta 2020,“ povedala pre Startitup Ľubica Borš zo spoločnosti AeroMobil.
Novinka v roku 2025
Inovatívna spoločnosť však nespí na vavrínoch, už v roku 2025 plánuje uviesť na trh ďalšie vozidlo nesúce názov AeroMobil 5.0.
Okrem toho chce zákazníkom sprístupniť aplikáciu, zameranú na zdieľanie jázd. Tá ľuďom umožní uskutočňovať regionálne lety na trasách, ktoré dnes bežne absolvujú autá či klasické lietadlá.
Obe vozidlá spoločnosti sú kategorizované ako lietajúce autá s s krátkym vzletom a pristátím, ktoré sú vybavené aj hybridnými elektrickými pohonnými jednotkami. Zatiaľ čo v modeli 4.0 sedia dvaja ľudia vrátane pilota, model 5.0 odvezie jedného pilota a troch cestujúcich.
Až 800 kilometrov
AeroMobil 5.0 by mal bez problémov zvládnuť prekonať vzdialenosť približne 800 kilometrov, je to aj vďaka hybridnému elektrickému pohonu. Spoločnosť preto dúfa, že bude schopná týmto modelom pokryť polovicu amerických vnútroštátnych letov.
„Aerodynamická účinnosť alebo kĺzavý pomer lietadiel s pevnými krídlami je oveľa vyšší ako v prípade rotorových lietadiel VTOL. Je to jeden z hlavných faktorov ovplyvňujúcich energetickú spotrebu vozidla. Ak je aerodynamická účinnosť vysoká, spotreba paliva je nižšia,“ objasnil Hessel, prečo preferuje lietadlo s krátkym štartom a pristátím (STOL) a nie VTOL, čo sú lietadlá so zvislým vzletom a pristátím.
Model 5.0 jazdí po cestách na benzín, čo znamená, že ho budeš môcť natankovať aj na bežných čerpacích staniciach. Vďaka certifikácii CS23 podľa Hessela neexistuje žiadny dôvod, prečo by niekto nemal byť schopný vzlietnuť zo „svojho ranča v Montane“ na cestu dlhú 240 až 800 kilometrov, ktorú by inak musel absolvovať len po cestnej komunikácii. Hessel zdôrazňuje, že tomuto vozidlu stačí na vzlet krátka, pokojne aj nespevnená dráha.
Vlastná rezervačná platforma
Spoločnosť AeroMobil plánuje okrem svojich vozidiel predstaviť aj svoju vlastnú rezervačnú platformu. Fungovala by pritom podobne ako známa služba BlablaCar, ktorá funguje po celej Európe. Prostredníctvom aplikácie by si si tak mal vedieť jednoducho objednať zdieľanú jazdu do konkrétnej destinácie.
Hessel uviedol, že tento krok poskytne firme príležitosť na rýchlu expanziu. AeroMobil momentálne k tomuto projektu hľadá vhodného partnera. Jedným z kritérií nadviazania spolupráce je nutnosť, aby mala platforma vybudovanú dostatočnú zákaznícku základňu. Je to dôležité aspoň do bodu, kým si AeroMobil vytvorí vlastnú rezervačnú platformu.
„Zostáva otvorené, či chceme, aby naše jazdy ponúkali iné platformy,“ poznamenal Hessel. Ako populárne linky v rámci USA vidí: New York – Boston, Orlando – Miami alebo Orlando – Kuba a Bahamy.
Ako veľké plus firma považuje aj skutočnosť, že pre dobré fungovanie nepotrebuje vo svete budovať žiadnu špeciálnu infraštruktúru, čo ju robí veľmi flexibilnou. AeroMobil dúfa, že na svojej platforme bude mať tisícovú flotilu.
Kúsok za takmer 1,5 milióna eur
Víziou AeroMobilu je aj posilnenie záujmu trhu o model 5.0 a prípadné umožnenie zdieľaných jázd aj pre verziu 4.0. Práve model 4.0 by mal byť kúskom, ktorý by si mali vedieť zaobstarať aj bežní zákazníci. Na rozdiel od verzie 5.0 je toto vozidlo produktom určeným pre B2C segment s cenovkou v prepočte 1,43 milióna eur.
Hessel potvrdil, že spoločnosť už zaznamenala záujem niekoľkých potenciálnych zákazníkov. Verzia 4.0 už oficiálne splnila niekoľko kľúčových požiadaviek EASA CS23. Tie sa týkajú letovej spôsobilosti, najvyššej a pádovej rýchlosti, ako aj dosiahnutia vzletu do 396 metrov.
https://www.startitup.sk/na-slovensko-prisiel-zo-svajciarska-a-otvoril-si-top-street-food-restauracie-ho-bezdovodne-nahlasuju-hygiene/
„ Je pozoruhodné, že vozidlo bolo teraz navrhnuté tak, aby bolo aj estetické a bezpečné pre koncového zákazníka,“ uviedol.
AeroMobil 4.0, ktorý hrdo zastáva pozíciu na križovatke letectva a automobility, sa vo svojom marketingu zameria na jednotlivcov, ktorí lietajú na malých lietadlách. Práve títo ľudia predstavujú veľký potenciál, nakoľko už majú v rukách osvedčenie súkromného pilota alebo len jednoducho zbierajú „supercars“.
„ Nájdu sa ľudia, ktorí si ho kúpia ako súčasť svojej zbierky a tí, ktorí ho budú používať na lety do viacerých destinácií,“ uviedol Hessel. Zákazníkmi by podľa neho mohli byť technologickí miliardári a celebrity.
AeroMobil podľa Crunchbase vyzbieral 32 miliónov dolárov v priebehu piatich kôl financovania. Hessel je jedným z hlavných investorov a tiež väčšinovým akcionárom. Medzi hlavných investorov sa radí taktiež InfraPartners Management. Hessel uviedol, že AeroMobil sa bude už v blízkej budúcnosti zaoberať aj ďalšími kolami financovania.
Regionálna aplikácia zdieľania jázd postavená na lietajúcich autách predstavuje v skutku zásadný míľnik pre svet, v ktorom rok čo rok pribúdajú hráči s ambíciou presadiť sa v segmente leteckej mobility. Je však zrejme na mieste očakávať, že masívne rozšírenie tejto služby bude vyžadovať ešte veľa námahy a financií.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: revolution.aero, aeromobil.com