Slovenský nápad pobláznil Talianov. Vynález môže vlastniť napokon každý Európan
- Zelené predné brzdové svetlo je slovenským vynálezom
- V budúcnosti by sa mohlo stať normou v EÚ
- Otestujú ho aj v Taliansku
- Zelené predné brzdové svetlo je slovenským vynálezom
- V budúcnosti by sa mohlo stať normou v EÚ
- Otestujú ho aj v Taliansku
Len približne mesiac dozadu sme ťa informovali, že na slovenských vozidlách pribudne nový bezpečnostný prvok, ktorým je predné brzdové svetlo. Táto vychytávka by mohla mať využitie najmä na signalizovanie chodcov, že je bezpečné prejsť cez prechod.
Často sa totiž stáva, že chodci nevedia odhadnúť, či auto spomaľuje, alebo nie, a vzniká tak priestor na potenciálne závažnú dopravnú nehodu. Od bežných zadných brzdových svetiel, ktoré poznáme, by sa však malo líšiť podstatným detailom – má byť zelené.
Vynález však nie je len praktický. Slovensku dokonca robí vo svete meno, keďže za ním stojí slovenský inovátor Ľubomír Marjak. O tento nový bezpečnostný prvok je veľký záujem a po slovenských cestách jazdí už takmer 1 500 vozidiel s týmto bezpečnostným prvkom.
Rozšíriť by sa však mohol naprieč celou Európskou úniou vďaka bývalému nemeckému europoslancovi a súčasnému členovi Európskej rady pre bezpečnosť dopravy Dieter-Lebrechtovi Kochovi, ktorý sa ho snaží presadiť.
Vynález sa pozdáva aj Talianom
Vynálezu sa však darí robiť vlny v zahraničí už dnes. Technológiu si chce ešte vo väčšom meradle adoptovať talianske mesto Ancona. O tomto zahraničnom teste, ako aj o propagácii a budúcnosti projektu hovoril v rozhovore Bernhard Kirschbaum, riaditeľ Bonnského inštitútu pre právo a dopravnú psychológiu v Nemecku, ktorý v súčasnosti s Marjakom spolupracuje.
„Bude to podobné ako na Slovensku, no v Ancone sa plánuje zapojiť do projektu omnoho väčší počet vozidiel. Až okolo päťtisíc,“ uviedol Kirschbaum na margo skúšania vynálezu v Taliansku.
„Zároveň Taliani chcú podrobnejšie porovnávať aj jednotlivé skupiny vozidiel, ktoré budú zapojené do projektu zeleného predného brzdového svetla. Napríklad nákladné, špeciálne aj osobné vozidlá a hlavne aj motorky, keďže ako je známe, v Taliansku ich je mnoho. Na základe toho budú mať ešte presnejšie dáta, ktoré sa následne spoja s dátami zo Slovenska,“ dodal nemecký riaditeľ.
Má šancu sa stať celoeurópskym prvkom
Nie je dokonca vylúčené, že jedného dňa pôjde o bezpečnostnú normu v rámci celej Únie. To je aspoň víziou Marjaka a Kirschbauma, pričom druhý z nich ďalej vysvetlil, že takáto zmena by sa mohla zaviesť dvoma spôsobmi.
„Prvým spôsobom je zákonná dohoda s výrobcami vozidiel. Tí zakomponujú predné brzdové svetlo do nového vozidla. Druhá cesta, ktorá aj teraz funguje, je, že predné brzdové svetlo dostane od štátu povolenie a pre jestvujúce vozidlá bude ako doplnková bezpečnostná výbava,“ objasnil.
Následne doplnil: „Práve pri tom druhom spôsobe je veľmi dôležitý marketing, aby ľudia predné brzdové svetlo na svojich vozidlách chceli, mali záujem si ho namontovať a tak sa následne dostane tento.“
Teoretická zmena by pritom mohla prebiehať podobne, ako nedávne zavedenie nových evidenčných vozidiel, a teda postupne. „Ak štát na základe týchto skúseností a výsledkov zo štúdií predného brzdového svetla na Slovensku a v Taliansku povolí tento bezpečnostný prvok používať, tak proces bude bežať kontinuálne. Ako príklad môžem spomenúť zavedenie nových evidenčných čísiel vozidiel. Najprv sa nové značky povolia zákonom a ich výmena následne prebieha kontinuálne,“ priblížil Kirschbaum.
Pomôžu ľudia i financie
Ak sa ti nápad predného brzdového svetla pozdáva, už podľa Kirschbauma prikladáš ruku k dielu aj ty. „Veľmi silným argumentom je to, že ľudia chcú jazdiť s namontovaným predným brzdovým svetlom, že sami o montáž prejavujú obrovský záujem a že budú oni sami vyvíjať tlak zdola,“ vysvetlil riaditeľ.
Rovnako dôležitou by však mohla byť aj finančná stránka veci, ktorú momentálne skúma štúdia významného nemeckého profesora Wolfanga Schuberta, ktorá hovorí o zdravotnom a ekonomickom faktore.
„Keď dostane tím okolo profesora Schuberta prvé výsledky, budú vedieť vypočítať, koľko používanie predného brzdového svetla ušetrí štátu finančných prostriedkov,“ dodal riaditeľ Bonnského inštitútu.
Zdroj: Predné brzdové svetlo/TS