Slovenský reťazec zvažuje predajne „novej éry“: Nebude v nich jediný zamestnanec

  • Automatizované predajne v zahraničí fungujú bežne
  • Tento druh obchodu nepotrebuje zamestnancov a je otvorený nonstop
  • Na Slovensku zatiaľ neexistujú
nakupovanie
TASR/Jonhap
  • Automatizované predajne v zahraničí fungujú bežne
  • Tento druh obchodu nepotrebuje zamestnancov a je otvorený nonstop
  • Na Slovensku zatiaľ neexistujú

Proces nakupovania v potravinách pozná snáď každý z nás. Vojdeš do predajne, košík naplníš dostupným tovarom a odkráčaš k pokladni, kde ťa už obslúži zamestnanec daného reťazca.

V mnohých predajniach je taktiež už zavedený koncept samoobslužných pokladní, v ktorých zaplatíš sám, a na ich chod zamestnanec len dohliada.

Predstav si však, že v predajni dokážeš nakúpiť úplne sám a bez nutnosti zamestnaneckej prítomnosti. Je totiž plne automatizovaná a na nákup ti stačí len aplikácia v mobile.

V porovnaní s tým, na čo sme zvyknutí, môže tento koncept znieť zvláštne, no v zahraničí nejde o žiadnu novinku. Doraziť by čoskoro mohol aj na Slovensko. Ako informuje portál tvnoviny.sk, konkrétne nad automatizovanými predajňami uvažuje jeden reťazec.

Bez zamestnancov

Proces nákupu pritom nie je vôbec zložitý a osvedčiť by sa mohol napríklad na vidieku. Nákup v automatizovanej predajni prebieha nasledovne – do obchodu ťa vpustí mobilná aplikácia, ktorá je prepojená s tvojou platobnou kartou. Po nakúpení požadovaného tovaru si ho sám nablokuješ a zaplatíš, po čom ti aplikácia vygeneruje kód, ktorý potvrdzuje nákup.

S týmto kódom sa dokážeš z obchodu dostať opäť von. Väčšina automatizovaných predajní povoľuje vstup až od 18 rokov, keďže sa v nich predáva aj alkohol. Koncept je praktický, umožňuje predajniam ostať otvorenými nonstop a dokonca je medzi zákazníkmi čoraz viac vyhľadávaný.

potraviny
zdroj: TASR/DPA/Fabian Sommer

Niekoľko predajní týmto spôsobom funguje už aj v susednom Česku, pričom by sa mali v budúcom roku otvoriť desiatky ďalších. Na Slovensku už pritom existujú predajne, ktoré využívajú podobný systém nákupu cez aplikáciu.

Tovar si jednoducho nablokuješ cez aplikáciu a pri pokladni už len využiješ vygenerovaný kód, ktorý prezradí, koľko máš zaplatiť. Predajne a zákazníci tak šetria čas pri vykladaní tovaru, čo je obzvlášť výhodné pri veľkých nákupoch.

Možno pribudne aj u nás

Podľa informácií tvnoviny.sk väčšina reťazcov pôsobiacich na Slovensku zatiaľ nad zavedením automatizovaných predajní neuvažuje. Výnimkou však je Billa, ktorá už koncept testuje v okolitých európskych štátoch a je možné, že pilotnú predajňu otvorí aj u nás.

Startitup kontaktoval spoločnosť Billa s otázkami ohľadom potencionálnej predajne, do vydania článku však nereagovala. V prípade odpovede článok aktualizujeme.

Online nákupy sú čoraz populárnejšie

Nákupy cez internet a prostredníctvom mobilných zariadení sú pritom na Slovensku čoraz populárnejšie. Online nakupuje deväť z desiatich obyvateľov Slovenska, 71 percent z nich používa na nakupovanie na internete smartfón a väčšina respondentov si vyberá platbu kartou. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Mastercard, o ktorom informuje agentúra SITA.

Karta
zdroj: Unsplash/Jonas Leupe

Každý piaty zákazník považuje za nepohodlné prepisovať údaje z platobnej karty pri platení v internetovom obchode. A ďalšej pätine opýtaných vadí, že pri zadávaní čísla karty musia ísť napríklad do vedľajšej miestnosti pre peňaženku.

Rovnako dôležitá je však pri nakupovaní na internete aj bezpečnosť. Teda 56 percent Slovákov by si na e-shope nikdy neuložilo svoju platobnú kartu.

Internetovým nákupom dominuje oblečenie, vyjadrilo sa tak 59 percent respondentov. Častou položkou v nákupných košíkoch je aj elektronika či spotrebný tovar, ako sú knihy alebo hračky. K tomuto sa priklonilo 48 percent opýtaných. Zákazníkom veľakrát plní košíky vybavenie do domácnosti, išlo o 53 percent respondentov. Na internete stále častejšie nakupujú aj drogériu, lieky, potraviny alebo hotové jedlá.

Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko

Zdroje: tvnoviny.sk, SITA

Najnovšie videá

Trendové videá