Slovenský startup bojuje proti fast fashion jedinečnou morskou kolekciou. Tenisky budú vyrobené z klávesnice a eco kože

  • Značku založili Braňo a Martina Královci
  • Zakladatelia precestovali svet, ich inšpiráciou je more
  • Ich krédom je ekológia a udržateľnosť
pjimage (29)
Young Yachter
  • Značku založili Braňo a Martina Královci
  • Zakladatelia precestovali svet, ich inšpiráciou je more
  • Ich krédom je ekológia a udržateľnosť

Kúsok mora v šatníku. Ako to je možné? Odpoveď ti dajú zakladatelia značky Young Yachter: Braňo a Martina Královci. Spoločne totiž založili  nový slovenský startup Young Yachter. Ide o módnu značku, ktorá okrem toho, že je ekologická a udržateľná, má  naozaj zaujímavú myšlienku. 

Snažíme sa našim kolekciám vdýchnuť atmosféru mora a letnej dovolenky. To sú podľa nás príjemné emócie, ktoré si vie každý svojím spôsobom predstaviť a vcítiť sa do nich. Ak má byť móda pohodlná a má sa s ňou človek zosobniť, tak si myslíme, že aj oblečením vieme vyjadriť svoju náladu a osobnosť,“ povedal pre Startitup zakladateľ značky Braňo.

zdroj: Young Yachter

Do kolekcií sa snažia preniesť pohodlie. Ich typickým prvkom je modro-biela kombinácia v podobe vlniek, ktorá je v dámskej verzii doplnená o červený pásik. Ich inšpiráciou boli ľudia, ktorých stretli pri mnohých plavbách a pobytoch v prístavoch. Majú totiž radi typické námornícke oblečenie.

Pri tvorbe letnej kolekcie sa Young Yachter spojil so slovenskou návrhárkou Máriou Štranekovou, ktorej modely sa vyznačujú éterickosťou a ženskosťou.

Kolekcia je tvarovo čistá, variabilná, obohatená o zaujímavé strihové či vizuálne detaily. Použitie ikonických pruhov originálnym spôsobom zachováva štýlovú klasiku prímorského prostredia, zároveň outfity posúva do polohy voľnočasovej módy, čo bude charakteristické pre značku Young Yachter,“ hovorí návrharka Štraneková.

zdroj: Young Yachter

Ich myslenie spočíva v kreativite. „Ak chceme ponúknuť niečo nové, musí to byť naše vlastné,“ pokračuje Braňo. „Chceme sa držať morskej témy. Hlavne preto, lebo je nám to srdcu blízke, definuje nás to. Niekoľko rokov dozadu sme urobili také životné rozhodnutia, výsledkom ktorých je, že približne 50 až 60 dní v roku trávime pri mori alebo na plavbách po mori.“

More je podľa nich predstaviteľom neskutočnej energie. Má atmosféru a práve to chcú zakladatelia značky zdôrazniť.

Intuícia a situácia počas pandémie

Momentálna situácia počas pandémie zavarila aj novým startupom, takisto ako všetkým značkám. Značke Young Yachter radili všetky ekonomické príručky so spustením projektu počkať. Radili sa skôr intuíciou a pocitmi, čo ich zatiaľ nesklamalo.

Celý ich model bol však nastavený inak. „Mali sme zakontrahovanú účasť na medzinárodných jachtárskych podujatiach a expanzia bola zameraná na predaj cez „shop in shop“. V marci sme sa mali zúčastniť prvej výstavy a následne ďalších. Žiaľ, „korona“ všetko zmenila a museli sme v krátkom čase prejsť do online priestoru predaja cez eshop.“ hovorí Braňo.  

Overená intuícia zakladateľom značky Young Yachter hovorí, že sa majú držať na trhu, aj keď je situácia stále neistá. Môžu prísť opäť obmedzenia, a keďže fungujú ako e-shop, majú istú výhodu oproti kamenným predajniam. Nemusia totiž zatvoriť.

zdroj: Young Yachter

V Bratislave majú showroom spojený s kreatívnou dielňou, kde si zákazníci môžu dohodnúť individuálnu návštevu. Majitelia Young Yachter reagujú na podnety a zákazníci môžu viac spoznať ich tvorbu.

Koronavírus ich však prekvapil aj na inom mieste. Young Yachter ponúka aj kožené tenisky. Tu visí možno ekologický otáznik práve nad spomínanou kožou. No aj na toto má Braňo odpoveď.

„V súčasnosti používame materiály ktoré sú vyrobené udržateľne, sú určené na dotyk s pokožkou a neobsahujú žiadne nevhodné umelé alebo škodlivé prvky. Používame čistú prírodnú kožu,“ tvrdí.

Korona ich zasiahla najmä v medzinárodnom obchode. Mali dodávateľov z Talianska a Portugalska, ktorí vyrábajú eco kožu, podrážky z recyklovaných PET fliaš či použitých počítačových klávesníc.

Kvôli obmedzeniu medzinárodného obchodu majú sklz približne 4 až 5 mesiacov. Práve v týchto dňoch dostali prvé vzorky, ktoré testujú. „Verím, že koncom leta a začiatkom jesene budeme schopní verejnosti predstaviť čisto ekologické topánky.“

Nejde o prázdne slová

Proces udržateľnosti a ekológie je pravý opak fast-fashion priemyslu, na ktorý sme takmer všetci zvyknutí. Braňo a Martina na vlastné oči videli podmienky v Ázii, čo im otvorilo dvere do krutej a neekologickej reality módneho biznisu.

Žiaľ, videli sme miesta, predovšetkým v Ázii, kde by sa väčšina ľudí ani nechcela ocitnúť a úplne sa tým zmenila polarita toho, ako sme začali módu a proces jej výroby vnímať. Dovolím si povedať, že módny priemysel je neskutočná nadprodukcia,“ vysvetľuje Braňo.

 „Existujú množstvá fabrík, ktoré dopredu vyrábajú najrôznejšie kolekcie rôzneho oblečenia a čakajú na svojho odberateľa, ktorý príde, vyberie si hotovú kolekciu, potvrdí si množstvá a fabrika mu na jeho tovar našije jeho logo.“

 Príbeh, ktorý každý z nás pozná. Následne si odberateľ prihodí maržu presahujúcu 100% a biznis je na svete. Na konci dňa príde zľava 50%, stále pri 50% ziskovosti. A ak mu aj 30% tovaru napríklad zostane, stále príjmy prevýšia výdavky.Tých 30% nepredaného tovaru je potom konkrétna záťaž pre životné prostredie.

Na vrchole ekológie je podľa Braňa jeden dôležitý fakt: najťažšie je niečo vyrobiť a všetko predať. Nevyrábať na sklad a netvoriť odpad.

zdroj: Young Yachter

Ďalším faktom je, že čokoľvek sa snažíme robiť inovatívne alebo použitím eco materiálov, je náročnejšie na výrobu a výrazne zvyšuje vstupné náklady. Udržateľnosť preto vnímame cez nevytváranie prebytkov a nadprodukcie. Mnoho ľudí dnes vyznáva paretovo pravidlo a je si vedomých, že v konečnom dôsledku z objemu šatníka nosíme 20 %. Tak prečo tých 20% nemať kvalitných a vyrobených udržateľne?“

Young Yachter ponúka filozofiu, ktorou sami žijú. Okrem štýlového oblečenia preto môžeš nosiť niečo, kvôli čomu nemusíš mať výčitky.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá