Slovenský startup UXtweak má tisíce klientov. CEO Ľubomír Lajoš: „Kto chce robiť na svetových veciach, nech mi napíšte” (ROZHOVOR)
- Aj bez väčších investorov majú už po roku tisíce zákazníkov
- Ako a s čím sa im podarilo vybudovať meno?
- Akých ľudí a na aké pozície hľadá slovenský startup pre svoj ďalší rast?
- Viac sme sa o projekte UXtweak, ale aj o budovaní úspešného startupu, porozprávali s CEO spoločnosti Ľubomírom Lajošom
- Aj bez väčších investorov majú už po roku tisíce zákazníkov
- Ako a s čím sa im podarilo vybudovať meno?
- Akých ľudí a na aké pozície hľadá slovenský startup pre svoj ďalší rast?
- Viac sme sa o projekte UXtweak, ale aj o budovaní úspešného startupu, porozprávali s CEO spoločnosti Ľubomírom Lajošom
Na škole sa venovali UX výskumu (vysvetlenie v rozhovore) a na trhu odhalili veľkú medzeru, ktorú sa rozhodli zaplniť. Tak v skratke vznikol slovenský startup UXtweak.
Už po roku od svojho oficiálneho spustenia a uvedenia na trh sa môže pochváliť tisíckami zákazníkov z celého sveta a desaťtisícovými obratmi za mesiac.
Aktuálne rokuje s investormi o svojom ďalšom raste, no ako tvrdí pre Startitup CEO spoločnosti Ľubomír Lajoš, problém nie je prijať peniaze, ale nájsť šikovných ľudí, ktorí sú potrební, aby sa mohla firma ďalej zväčšovať.
O tom, aké pozície v ambicióznom projekte UXtweak hľadajú, ale aj jednoduché vysvetlenie, čomu sa slovenský startup presne venuje a čo by ti pri rozbiehaní tvojho startupu nemalo chýbať, sme sa porozprávali s Ľubomírom Lajošom.
Skúsme na začiatku laicky vysvetliť, čo je to „UX“?
UX znamená user experience, čo do slovenčiny môžeme preložiť ako používateľský zážitok. To znamená, či sa mi niečo používa dobre, príjemne, ľahko, alebo či s tým mám, naopak, nejaký problém.
Aké veci zvyknú vplývať na návštevníka webu a čo jeho „páči sa mi web/ nepáči“ v konečnom dôsledku znamená?
Toto je presne vec, ktorú riešime. Nie je univerzálna štatistika, ktorá platí. Je veľa faktorov, čo vplýva na návštevníka. Sú to napríklad responzivita, texty, prehľadnosť, štruktúra webu aj to, odkiaľ prišiel, čo očakával a kto ten návštevník vlastne je.
My pre konkrétny web zisťujeme jeho konkrétne problémy. Či ľudia vedia nájsť na webe, čo očakávali, či sa vedia orientovať, či tam sú nejaké miesta, kde sa stratia a riešime to presne s cieľovou skupinou. Čiže nejde nám o nejaké všeobecné štatistiky, ktorých sa má web držať.
Môžeme teda povedať, že cieľom UX je odhaliť a vychytať muchy na stránke?
Presne tak, takto to je veľmi pekne povedané.
Čo nové priniesol do tejto oblasti tvoj startup?
Na začiatku sme zistili, že UX výskumník musí pri svojej práci používať niekoľko nástrojov, a preto sme sa snažili urobiť jeden komplexný nástroj, ktorý môže využiť v každej fáze testovania. Od testovania návrhu webu, jeho štruktúry, až po testovanie už spusteného webu.
Taktiež teraz vyvíjame umelú inteligenciu, aby sa testovanie urýchlilo, keďže momentálne to je niekedy veľmi zdĺhavý proces.
Môžem si teda aj ja dať u vás skontrolovať svoj web a ako naň reagujú ľudia? Koľko za to zaplatím?
Môžeš. My sa hlavne sústreďujeme na vyvíjanie nášho toolu pre zákazníkov, ale robíme aj zákazky na mieru pre SK a CZ klientov. Hlavne v oblasti poisťovníctva, bánk a telekomunikácií. Jedna štúdia sa pohybuje v tisíckach eur.
V cene je celá príprava, zháňanie a zaplatenie respondentov, na ktorých testujeme, analýza výsledkov a návrh na zlepšenie. Samotný tool však vieš mať už od 70 EUR za mesiac.
Čo všetko sa dozviem?
Vieš sa dozvedieť strašne veľa vecí. Ako usporiadať menu, aby sa v ňom tvoji zákazníci lepšie orientovali, kde na vašom webe dochádza k frustrácii návštevníkov, kde sa nevedia dobre orientovať.
Kebyže máš e-shop, tak ti vieme povedať, kde v nákupnom procese nie je návštevníkovi niečo jasné. Čiže v stručnosti, ak máš nejaký veľký problém na webe, tak ho určite nájdeme.
Ako tento nápad vznikol – videl si na trhu medzeru, niečo, čo tu nie je?
Kolega Eduard Kuric, ešte keď pôsobil na škole ako UX výskumník, hľadal nejaký nástroj na UX research, ktorý by nestál státisíce eur a s ktorým by vedel nájsť základné UX problémy webu.
Zistil, že tých nástrojov je len pár a ani jeden nie je komplexný, majú veľmi slabé štatistiky a že sa veľmi zle používajú.
Ako pravý IT-čkár si povedal: Zbúchajme niečo my. O rok som sa do tímu pridal ja a začali sme na tom naplno makať. A pred rokom, v roku 2020, sme ho uviedli na trh.
Čo hodnotíš ako najnáročnejšie na rozbehnutí nového startupu?
Nevzdať sa. Na začiatku idete od nuly. Neviete ani poriadne, komu predávať a ako. Skúšate a veľa vecí nefunguje. Keď ste si istí, že máte dobrý produkt, tak treba skúšať a niečo proste musí zafungovať.
Dnes už máte tisíce klientov z celého sveta, ako sa vám ich podarilo získať?
Skúšali sme veľmi veľa vecí. Najviac nám funguje organická návštevnosť, PPC reklamu máme len remarketing, ale veľmi dobre nám fungujú aj spolupráce a influenceri.
Najviac nám ale asi funguje content marketing, píšeme veľa blogov a návodov. A, samozrejme, máme veľmi dobrý konkurenčný produkt.
Môžeš prezradiť, aké tržby a zisky dnes už UXtweak dosahuje?
Zisky nerátame, neriešime a ani to nie je náš cieľ. Náš cieľ je urobiť veľmi kvalitný produkt, počúvať zákazníkov a zlepšovať ho.
Minulý mesiac sme mali obrat 60-tisíc eur, ale to bol výnimočný mesiac, kedy sme uzatvorili strašne veľa otvorených dealov.
Podarilo sa vám získať aj nejakých investorov, alebo ste ich nepotrebovali a rozbehli to krok po kroku?
Prvotný štart sme financovali z vlastných zdrojov. Na začiatku o nás nebol veľmi záujem, čo sa týka investorov. Málo ľudí rozumie tomu, čo robíme. A keď sa niečo riešilo, poslali nám veľké tabuľky na vyplnenie. Úprimne, ja som na takéto veci dosť lenivý.
My sme skvelý tím, ktorý má skúsenosti a nebojí sa skúšať nové veci. Doterajšie výsledky sú toho dôkazom – to je najdôležitejšia vec.
Momentálne rokujeme s dvoma investormi, ale stále to odsúvame. Dôvod je ten, že náš najväčší problém je zobrať do tímu nových, šikovných, talentovaných ľudí a nie financie. V septembri k nám nastúpilo 7 ľudí a to je ešte stále málo, do konca roka chceme zobrať ďalších 10.
Hocikto šikovný, kto chce robiť na svetových veciach, kľudne mi napíšte.
Koľko vás je aktuálne v tíme?
Sídlime v centre Bratislavy, v súčasnom office sme 3 mesiace a už ho ideme meniť za 4x väčší, našťastie len cez ulicu. Momentálne nás je niečo cez 20.
Javascript programátorov momentálne potrebujeme ako soľ. Veľmi by sme uvítali talent acquisition HR. Rozmýšľame, že by sme zobrali aj obchodníka, lebo priamy obchod ešte nerobíme. Hľadáme ešte SEO človeka, growth hackera a PPC človeka, no úplne najviac by sme chceli niekoho na umelú inteligenciu.
Ide o tvoj prvý startup?
Asi áno. Mali sme v rámci Elite Monday Lovers nejaké vlastné projekty, ale takýto real startup je toto prvý.
Berie ti rozbiehanie a riadenie startupu aj kus osobného života? Musí človek obetovať veľa?
Závisí to od prístupu. My sme si už veľa odžili a máme rodiny. Čiže pracovať od nevidím do nevidím nie je to, čo nás napĺňa a ani takúto firemnú kultúru budovať nechceme. My si vždy na dobré počkáme.
Občas tomu venujeme čas aj po večeroch alebo víkendoch, ale už to nie je ako pred 15 rokmi, keď som zakladal agentúru Elite Monday Lovers, že sa robilo 16 hodín denne, 7 dní v kuse.
Na záver nejaká rada začínajúcim startupom a podnikateľom?
Z môjho pohľadu je dôležité si v prvom rade veriť. Nemyslím to ako post na Instagrame „Svet bohatých“, ale veriť si, že to, čo robím, má zmysel a nie len pre mňa.
Ďalej je dôležité, aby ma to bavilo. Keď ma to bude baviť, budem k práci pristupovať úplne inak.
Tiež je podstatné nevzdávať sa tak ľahko. Keď príde prvý neúspech, keď príde desiaty neúspech, snažiť sa to zmeniť, zlepšiť, ale nie vzdať sa.
A v neposlednom rade, čo pre mňa bolo veľmi dôležité, je nebáť sa od začiatku budovať svetový produkt a od začiatku bojovať s najlepšími. Veď aj Tiraspol Sheriff z neuznanej republiky Podnestersko vie rozbiť Real Madrid.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy