Slovenských vodičov čakajú veľké zmeny v platení pokút. „Klepnúť po prstoch“ ti nemusí len štátna polícia
- Samosprávy budú môcť inštalovať radary a merať rýchlosť vozidiel
- Nová legislatíva umožní mestskej polícii udeľovať pokuty
- Zlepší sa bezpečnosť na rizikových úsekoch ciest
- Samosprávy budú môcť inštalovať radary a merať rýchlosť vozidiel
- Nová legislatíva umožní mestskej polícii udeľovať pokuty
- Zlepší sa bezpečnosť na rizikových úsekoch ciest
Slovenské mestá a obce čakajú zásadné zmeny v oblasti dopravy a bezpečnosti na cestách. Nový legislatívny návrh umožní mestským a obecným políciám nielen merať rýchlosť, ale aj udeľovať pokuty priamo za jej prekročenie.
Cieľom tohto opatrenia je zlepšiť bezpečnosť na frekventovaných miestach, ako sú školy, škôlky či mestské cesty, kde často dochádza k porušovaniu rýchlostných limitov, informuje portál Topspeed.
Doposiaľ bola táto kompetencia výhradne v rukách štátnej polície, ktorá má však nedostatok personálu, čo spôsobuje problémy pri efektívnom kontrolovaní dopravných predpisov.
Preto obce a mestá, ktoré sa často stretávajú s problémami prekračovania rýchlosti, víta možnosť inštalovať stacionárne radary na rizikových miestach.
Radary budú monitorovať dodržiavanie rýchlostných limitov a na základe systému objektívnej zodpovednosti budú pokuty automaticky zasielané majiteľom vozidiel.
Kontrola rýchlosti v rukách miestnej samosprávy
Zástancovia tejto zmeny veria, že zvýšenie počtu radarov prispeje k prevencii dopravných nehôd a zníži počet tragédií spôsobených rýchlou jazdou.
Ako píše portál Techbyte, mestská a obecná polícia bude mať právomoc merať rýchlosť a udeľovať pokuty priamo, čím sa zvýši tlak na vodičov, aby dodržiavali dopravné predpisy. Tieto pokuty budú navyše zostávať v rozpočtoch obcí a miest, čo môže byť ďalším prínosom.
Cieľom nového zákona je zvýšiť bezpečnosť na cestách a zároveň vytvoriť systém, ktorý bude rýchlejšie reagovať na prekročenie rýchlostných limitov.
Mestské a obecné radary by boli inštalované na miestach, ktoré obce považujú za najrizikovejšie, čo môže zahŕňať oblasti s vysokou koncentráciou chodcov. To je osobitne dôležité v blízkosti škôl a v miestach, kde je rýchla jazda častým problémom.
Výhody tohto systému zahŕňajú nielen zníženie počtu dopravných nehôd, ale aj finančný prínos pre mestá a obce. Pokuty za prekročenie rýchlosti zostanú v miestnom rozpočte, čo môže byť vítaným zdrojom príjmov na ďalšie bezpečnostné opatrenia alebo údržbu ciest.
Obavy a výzvy pre samosprávy
Napriek tomu, že zmena legislatívy môže priniesť mnoho výhod, objavujú sa aj určité obavy. Odborníci varujú pred možným nárastom odvolaní zo strany vodičov, ktorí by nesúhlasili s udelenými pokutami.
Toto by mohlo zvýšiť administratívnu záťaž nielen pre mestské polície, ale aj pre štátnu políciu, ktorá bude musieť riešiť odvolania. Skúsenosti z iných oblastí však naznačujú, že obavy z nadmerného počtu odvolaní nemusia byť oprávnené.
Ďalšou otázkou, ktorú bude potrebné riešiť, je spolupráca medzi štátnou a mestskou políciou. Aby nedochádzalo k zbytočným konfliktom alebo prekrývaniu právomocí, bude potrebné jasne definovať kompetencie oboch zložiek.
Transparentnosť pri výbere lokalít, kde budú radary umiestnené, a správna komunikácia s verejnosťou budú kľúčovými faktormi pre úspech tejto iniciatívy.
Nové radary: Posun k bezpečnejšej doprave
Ako sme ťa informovali už v staršom článku, usekové meranie rýchlosti sa objaví aj na slovenských cestách. Tento systém, ktorý už úspešne funguje v zahraničí, sleduje rýchlosť vozidiel na viacerých bodoch úseku, čím vodičom zabráni spomaliť len pred radarom a následne zrýchliť.
Systém zaznamená čas, za ktorý auto prešlo daný úsek, a na základe toho vypočíta, či vodič prekročil povolenú rýchlosť.
Zdroje: Topspeed.sk, Techbyte