SND prekvapilo divákov, nová sezóna je naozaj špeciálna. Takéto výhody môžeš získať možno aj ty

  • SND otvára 104. divadelnú sezónu veľkolepou hudobnou drámou Svätopluk
  • Slovenské národné divadlo ponúkne v novej sezóne viacero noviniek aj lákavých premiér
  • Cieľom je pritiahnuť do divadla čo najviac mladých ľudí
grsnd
Startitup
  • SND otvára 104. divadelnú sezónu veľkolepou hudobnou drámou Svätopluk
  • Slovenské národné divadlo ponúkne v novej sezóne viacero noviniek aj lákavých premiér
  • Cieľom je pritiahnuť do divadla čo najviac mladých ľudí

Slovenské národné divadlo 1. septembra otvára novú divadelnú sezónu 2023/2024, v ktorej ohlásilo niekoľko noviniek. Startitup v rozhovore s generálnym riaditeľom SND, Matejom Drličkom, zistil, na čo sa diváci môžu počas sezóny tešiť aj aké výhody si SND od novej sezóny pripravilo pre študentov a mladých ľudí.

Stoštvrtú divadelnú sezónu v SND slávnostne otvorí veľkolepá opera Svätopluk slovenského skladateľa Eugena Suchoňa. Žiadnu nudnú starovekú drámu však netreba očakávať, divadelníci operu prispôsobili modernému publiku a zapracovali do nej aj metafory na súčasnosť.

Aj keď stále ide o príbeh vládcu s množstvom chýb v ťažkých situáciách, diváci sa môžu tešiť na napínavé a trefné paralely.

DSC08039
zdroj: Startitup

Nová sezóna 2023/2024 v SND sa práve začína. Čo nové prinesiete?

Ako v každej novej sezóne, čakajú nás nové premiéry, ktoré si pripravili jednotlivé súbory. Balet pripravuje 2 premiéry, opera 3 a v činohre sa diváci môžu tešiť až na 10 nových titulov.

Okrem premiér pripravujeme viacero špeciálnych projektov a galakoncertov. Od novej sezóny začínajú opäť v plnom rozsahu vychádzať naše divadelné noviny SME Národné. Budeme pokračovať v skvalitňovaní služieb pre divákov, pripravujeme lákavé programy pre najmenších, ako aj pravidelné akcie pre seniorov. 

Veľmi sa teším na prichádzajúcu divadelnú sezónu, verím, že bude úspešná a bezproblémová a že naši diváci budú odchádzať od nás spokojní a plní tých najlepších divadelných zážitkov.

Aké premiérové tituly budú tvoriť novú divadelnú sezónu?

V opere máme 3 premiéry. Už na konci septembra uvedieme novú inscenáciu opery Nabucco talianskeho skladateľa Giuseppe Verdiho – ide o jeden z najslávnejších operných titulov vôbec, v ktorom znie aj známy zbor židov. Predstavíme ho ako krásnu novú inscenáciu v réžii českého režiséra Tomáša Ondřeja Pilařa a v hudobnom naštudovaní talianskeho dirigenta Pietra Rizza.

Druhou opernou premiérou bude česká opera Hubička – ľahká česká komédia z pera skladateľa Bedřicha Smetanu. Kostýmy do tejto inscenácie pripravuje renomovaný módny dizajnér Boris Hanečka. Treťou opernou premiérou je tiež svetoznáme dielo, tentokrát od Giacoma PuccinihoMadama Butterfly. Je to príbeh, ktorý sa odohráva v Japonsku na prelome 19. a 20. storočia.

V balete náš čakajú 2 výpravné premiéry. Prvou bude nová inscenácia Labutieho jazera – uvedieme slávnu verziu choreografa Rudolfa Nurejeva, ktorá sa vďaka zdanlivo nekonečnému aplauzu po premiére zapísala aj do Guinnessovej knihy rekordov. V druhej polovici sezóny náš čaká veľká premiéra baletu Manon, takisto pôjde o veľký, výpravný a klasický balet.

Okrem týchto premiér má každý súbor pripravené aj špeciálne projekty. Balet už na jeseň uvedenie galakoncert Umenie pre život, v ktorom sa SND spája s Národným onkologickým ústavom. Prostredníctvom tohto gala chceme spoločne upozorniť aj na dôležitosť preventívnych prehliadok, ktoré môžu viesť k včasnému diagnostikovaniu onkologických ochorení.

Tento projekt založil ešte bývalý riaditeľ Baletu SND, Mário Radačovský, ktorý sám bol onkologickým pacientom. Našťastie úspešne prekonal rakovinové ochorenie a založil túto tradíciu. Jeho cieľom bolo doniesť do SND veľké hviezdy svetového baletu. Tak to bude aj tento rok v novembri – v SND na galakoncerte Umenie pre život vystúpia najväčšie baletné hviezdy.

Ďalším mimoriadne úspešným projektom v balete je Fashion ballet. Je to projekt, ktorý prinieslo naše vedenie a jeho ambíciou je priniesť do baletu nové publikum. Zároveň je to aj podpora pôvodnej tvorby – každá choreografia vzniká na objednávku Baletu SND a ich autormi sú talentovaní slovenskí choreografi, ktorí sa v spolupráci spájajú so slovenskými módnymi dizajnérmi.

DSC08047
zdroj: Startitup

Aj Činohra SND má naplánovaných niekoľko noviniek. Čo čaká milovníkov klasického divadelného zážitku?

Z činohry by som určite vyzdvihol inscenáciu Ježiš z Montrealu. Pôjde o divadelnú adaptáciu svetoznámej filmovej predlohy Denysa Arcanda. Divákom tiež ponúkneme novú komédiu Blázni z Valencie podľa predlohy Lope de Vega.

Pripravujeme napríklad aj inscenáciu Odliv o odlive našich mozgov z pera Lukáša Brutovského, ktorý ju bude aj režírovať. Výnimočnou bude tiež inscenácia Sme v pohode, ktorú režíruje režisérka Daniela Špinar. Dielo má podobu stand-up comedy a pojednáva o 3 matkách, ktorých synovia sú členmi LGBTQI+ komunity. Je to formulované s humorom a nadhľadom.

Patria témy LGBTQI+ komunity na divadelnú scénu?

V SND máme na javisku i v hľadisku ľudí rôznych národností, se*uálnych orientácií aj náboženstiev. Naša tvorba stojí na hodnotách ľudskosti, tolerancie, pravdy a demokracie a naše inscenácie často kriticky ukazujú, čo spôsobuje ich nedostatok aj čo všetko môže spôsobiť nenávisť, zaslepenosť mocou a sebectvo. 

Aj naďalej chceme našich divákov prostredníctvom umenia viesť k hodnotám humanizmu a rešpektu ku každému členovi spoločnosti bez rozdielu. Stojíme a vždy budeme stáť na strane utláčaných a najslabších. Preto, áno, témy LGBTQI+ komunity patria na divadelnú scénu.

V čom sa bude líšiť vaša nová programová sezóna od predchádzajúcej?

S každou ďalšou sezónou sa snažíme skvalitňovať naše služby pre diváka a zavádzať novinky. Dlhodobo pracujeme na tom, aby k nám do divadla chodilo čoraz viac detí a mladých ľudí. Je to téma, ktorú treba rozvíjať niekoľko rokov, vychovať si generácie divákov.

Mladý a detský divák – to nie je divák, ktorý sa lusknutím prsta objaví len preto, lebo máme krajší plagát alebo zaradíme do repertoáru nejaký hit.

Máme pripravenú sériu sprievodných a vzdelávacích podujatí, ktoré by mali byť atraktívne práve pre túto skupinu ľudí. Pre najmenších divákov chceme do návštevy divadla vnášať zážitkovosť.

Možno registrujete projekt, ako je Veľká divadelná prespávačka, kde päťdesiat detí strávi noc v Slovenskom národnom divadle. Je to úplne iný druh zážitku, ako keď idú deti na predstavenie s rodičmi. Jednak majú možnosť okrem zážitku z predstavenia zažiť aj pravé zákulisie divadla, vyšantiť sa na chodbách a baletných sálach a nakoniec prespať na posteliach vo foyeri.

Je to pre všetkých veľká zábava a túžba vrátiť sa do divadla je potom veľmi silná a živá. 

Pre študentov zas od novej sezóny zavádzame novinku Študentský pas SND. Ide o predplatenú vstupenku na celú divadelnú sezónu.

Za výhodnú, atraktívnu cenu 40 eur môžu študenti navštevovať naše predstavenia počas celej sezóny. Miesta im však negarantujeme, ponúkame im iba tie miesta, ktoré tesne pred začiatkom predstavenia nie sú stále predané alebo ich majitelia neprišli. 

Stačí prísť do divadla a skúsiť šťastie – takmer na každom predstavení sa stane, že niekto z divákov nepríde, aj keď má vstupenku zakúpenú. A ak chcú študenti prísť na istotu, stačí sledovať obsadenosť sál na našom webe a budú vidieť, či máme beznádejne vypredané, alebo sa tam ešte pár miest nájde. 

Prečo ste sa rozhodli cieliť na mladšiu generáciu? Vnímate, že je divadlo len vec starších ľudí?

Veľmi rýchlo sme si uvedomili, že práca s mladým divákom zaujíma všetkých, lebo spoločnosť sa mení. Primárne ju menia technológie a prístup k informáciám. To má fatálny vplyv na to, ako sa spoločnosť správa.

Ukazuje sa, že ľudia nevyhľadávajú živý zážitok – ale keď ho už zažijú, úrovne endorfínov a dopamínu sú oveľa silnejšie. Potrebujeme živú kultúru, len na to často zabúdame. Naša pozornosť je saturovaná digitálnym svetom. V priebehu polsekundy vieme nájsť akékoľvek divadelné alebo tanečné predstavenie.

Vždy bolo stereotypne zaužívané, že operné divadlo je len pre staršie ročníky 60 a vyššie. Balet je na tom skoro podobne a reálne atraktívna pre mladých ľudí bola doteraz iba činohra.

Dnes je ambíciou všetkých veľkých divadiel, aby aj na operu či balet chodili všetky vekové kategórie. S dôrazom na to, že si musíme vychovávať detského a mladého diváka. My musíme mladých a deti naučiť chodiť do divadla.

Novú divadelnú sezónu v SND otvorí veľkolepá Suchoňova dráma Svätopluk. Čím chcete lákať divákov na toto dielo?

Asi by som si na tomto mieste požičal slová režiséra inscenácie, Romana Poláka, o tom, že libreto opery Svätopluk má až shakespearovské rozmery. Je to plnokrvný príbeh, v ktorom nechýba láska, intrigy, zrada, neľútostný boj o moc. Okrem fantastickej hudby Eugena Suchoňa, pred ktorou majú rešpekt dirigenti i speváci, by som tiež vyzdvihol réžiu.

Režisér Roman Polák zasadil inscenáciu do obrovskej hrdzavej továrne. Dej sa môže odohrávať v minulosti, v súčasnosti aj v budúcnosti, nezáleží na čase. Príbeh je univerzálny a opisuje kráľovstvo alebo štát, ktorý je v rozvrate. Hrdzavá továreň je metaforou toho, že niečo, kedysi veľké a slávne, teraz degraduje. To, či už režisér videl nejakú podobnosť s našou aktuálnou situáciou, by som však nechal na rozhovor s ním.

Primárny je tam odkaz Svätopluka – je to vládca so všetkými chybami, ktoré vládcovia majú. Robí ťažké rozhodnutia a snaží sa zjednotiť krajinu, v ktorej jeho synovia medzi sebou bojujú.

Kostýmy do inscenácie navrhol talentovaný módny dizajnér Pavol Dendis, ktorý do bodky naplnil režisérovi víziu, aby neboli ani historické, ani súčasné, skôr akési futuristické a v obmedzenej farebnosti. Skvelo sa mu to podarilo a celá inscenácia vyzerá na javisku mimoriadne atraktívne.

Prečo ste sa v SND rozhodli siahnuť práve po Svätoplukovi?

Kto iný by mal uvádzať slovenské opery, ak nie Slovenské národné divadlo? Chceme tým tiež ukázať, že máme byť na čo hrdí. Máme skladateľov, ktorí písali geniálne diela. Svätopluk bol jasnou voľbou.

Svätopluk a Krútňava sú naše najväčšie národné operné klenoty, ale bežnému človeku sú takmer alebo úplne neznáme. To je stav, s ktorým sa odmietame zmieriť.

Dospeli sme však k tomu, že nechceme na javisku stavať Veľkú Moravu, ale že príbeh pretvoríme do súčasnosti. Jedným z dôvodov bola spoločenská klíma, v ktorej žijeme a existujeme. Príbeh Svätopluka je o snahe vládnuť dobre a o nešťastných kompromisoch, ktoré sa pri tom musia urobiť, ako aj o neschopnosti synov uchopiť vládu nad krajinou rozumným spôsobom.

Vďaka skvelej réžii, ktorá umne pracuje s metaforou, je príbeh nesmierne aktuálny. Slovenská operná literatúra nemá toľko divácky atraktívnych diel ako majú bratia Česi. Ale Svätopluk má potenciál stať sa dielom uvádzaným na celom svete. A my pre to urobíme maximum.

Filip Tůma v Svätoplukovi
zdroj: Marek Olbrzymek – Filip Tůma v Svätoplukovi
zdroj: Marek Olbrzymek – Jolana Fogašová, zbor Opery SND

Prečo naša opera nie je taká známa ako česká?

Česká opera je uvádzaná v celom svete. Je úplne prirodzené, že v Metropolitnej opere nájdete nielen Dvořákovu Rusalku, ale aj Janáčkovu Jenůfu.

V slovenskej opere sa zatiaľ nič také nestalo. Slovenská opera, ak vôbec bola uvádzaná v zahraničí, tak iba v rámci nejakých festivalov a určite nie napríklad v USA.

Napriek tomu, že sme žili v jednej republike, sme 2 diametrálne odlišné národy s odlišnou históriou a odlišným vzťahom ku kultúre a vzdelaniu – Slováci nemajú prirodzený vzťah k opere. Česi majú k opere a vôbec k divadelnému umeniu omnoho silnejší vzťah.

DSC08032
zdroj: Startitup

Ako dlho v SND vznikala opera Svätopluk?

Opera je jedným z najzložitejších divadelných žánrov. Vo veľkých divadlách sa plánujú operné premiéry aj niekoľko rokov dopredu. My sme prišli do divadla v čase pandémie, keď sme museli zrušiť všetky plánované premiéry, ktoré následne už nebolo možné obnoviť.

Inscenačné tímy už totiž v náhradných termínoch neboli k dispozícii. Tak sme sa zrazu dostali k čistému stolu a plánovali sme to len s veľmi krátkym predstihom. Do uvedenia Svätopluka zostávali už iba 2 roky.

Zadefinovali sme inscenačný tím, teda ľudí, ktorí za aktuálnou inscenáciou stoja. Zhruba rok pred premiérou je takzvaná explikačná porada, na ktorej inscenačný tím vysvetlí, akú podobu bude mať ich nové spracovanie.

Napríklad, že namiesto holubice poletí radšej dron – holubica je symbol mieru, no dron sa do inscenácie hodí viac, keďže môže byť aj symbolom dehumanizovaného zabíjania na diaľku. Všetky symboly a inscenačné nuansy nám takto tvorcovia vysvetlia, aby sme ako objednávateľ získali predstavu o tom, ako bude dielo vo výsledku vyzerať.

zdroj: Marek Olbrzymek – Eva Hornyáková ako Milena a Daniel Čapkovič ako Mojmír
zdroj: Marek Olbrzymek – Pavol Remenár, zbor Opery SND

Ako vyzerá operná scéna na Slovensku? Máme dosť operných spevákov a prichádzajú noví?

Kvalitných operných spevákov máme na Slovensku pomerne dosť. Je to vidieť aj v inscenácii Svätopluk. Na to, aká sme malá krajina, vždy sme boli schopní produkovať veľké a často svetoznáme operné mená a talenty, ktoré nás zároveň reprezentovali aj vo svete.

Ako väčší problém vnímam, že nemáme dostatočný počet kvalitných slovenských opier. Máme iba veľmi obmedzený počet operných diel, ktoré by mohli našu krajinu reprezentovať na svetových javiskách. Som však optimista. Verím, že o slovenskej opere bude vo svete ešte počuť.

Najnovšie videá

Trendové videá