So zákazom predaja „spaľovákov“ môžu prísť o prácu desaťtisíce Slovákov. Má to však riešenie

  • Nikde vo svete sa nevyrobí toľko áut na jedného obyvateľa, ako je tomu na Slovensku
  • O pár rokov však môžu ľudia prichádzať o prácu
Na snímke je človek pri výrobe auta
Ilustračné foto Canva/Simon Kadula
  • Nikde vo svete sa nevyrobí toľko áut na jedného obyvateľa, ako je tomu na Slovensku
  • O pár rokov však môžu ľudia prichádzať o prácu

Automobilový priemysel môže naraziť na vážny problém veľkých rozmerov. Ten sa však netýka všetkých automobilov, ale len tých, ktoré sú známe ako „automobily so spaľovacím motorom“. Firmy, ktoré na Slovensko dodávajú súčiastky, ale i veľké automobilky, budú mať čo robiť, aby sa s týmto problémom dokázali vysporiadať, píše spravodajský portál tvnoviny.sk.

Ak sa im to nepodarí, o prácu môžu prísť tisícky Slovákov.

Nikde vo svete sa nevyrobí toľko áut na jedného obyvateľa ako na Slovensku. Máme tu 4 obrovské automobilky a približne 350 menších firiem zaoberajúcich sa dielmi a súčiastkami. Okrem iného k Volkswagenu, Stellantisu, Kii a Jaguar Land Roveru pribudne piata automobilka – Volvo v Košiciach. No napriek tomu môžeme naraziť na problém celonárodného rozmeru.

GLOBSEC vo svojej štúdii píše, že automobilky a ďalších cca 350 firiem zamestnáva 275-tisíc ľudí, tvorí tak 13 % HPD a 54 % priemyselnej produkcie. S príchodom elektromobilov a nielen tých, ale aj zákazu predaja áut so spaľovacím motorom od roku 2035, dôjde k zmene zamestnanosti nielen na Slovensku.

Štúdia uvádza, že pre Slovensko to bude znamenať fatálny problém. V tom najhoršom scenári bude národné HDP o 10 % nižšie.

Vplyv na zamestnanosť je tiež rapídny, pričom medzi dvomi scenári je rozdiel až 4 %. V tom najhoršom prípade sa očakáva pokles zamestnanosti o 4,5 %, čo môže predstavovať až 85 000 pracovných miest. V najlepšom prípade sa zamestnanosť zníži o 0,3 %. Treba však uviesť aj scenár, ktorým by sa navýšili pracovné miesta, a to by predstavovalo 8 000 nových pracovných miest v sektore elektrických automobilov.

V rámci konkrétnych pozícií by prechod na elektrické vozidlá prospel najmä povolaniam, akými sú inžinieri a vývojári softvérov. Práve montéri, ktorí tvoria väčšinu pracovnej sily v týchto sektoroch, by mohli zaznamenať najprudší pokles zamestnanosti.

Musíme sa prispôsobiť

Odborník Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, pre tvnoviny.sk vysvetlil, že k najhoršiemu scenáru by dôjsť nemalo, pretože slovenský automobilový priemysel sa aktívne mení.

„Aj v roku 2023 sme mohli zaregistrovať mnohé ohlásené investície do nových modelov elektromobilov v našich automobilkách, do výroby elektrických motorov, do výkonovej elektroniky či komponentov pre batérie,“ povedal.

Samozrejme, k tomu všetkému je potrebné, aby sa automobilky, ktoré už na Slovensku máme, prispôsobili prostrediu, a tak začali s výrobou elektromobilov. Ako uvádzajú tvnoviny.sk, Volkswagen už v roku 2025 začne s výrobou elektrických SUV, Stellantis pracuje na elektrickom Citroëne C3.

Bloomberg píše, že v autá so spaľovacím motorom majú okolo 200 pohyblivých častíc, no elektromobily majú cca desatinu z toho. Znamená to, že aj toto môže byť jedným z dôvodov, prečo budú ľudia prichádzať o prácu. Odborník vyzýva, aby sa subdodávatelia práve teraz zamerali na výrobu batérií a rôznych komponentov pre ne.

Pomôže tomu aj výroba batérií na juhu

Ako sme ťa už informovali, čínsko-slovenská firma Gotion InoBat plánuje postaviť závod na výrobu batérií pre elektromobily. Továreň by mala byť lokalizovaná pri Nových Zámkoch. 

Volkswagen nedávno získal podiel v tejto čínsko-slovenskej spoločnosti, čo naznačuje, že výroba batérií bude pravdepodobne slúžiť pre koncernové závody Volkswagen v Bratislave, Mladej Boleslavi a v Györe. Podpísanie Memoranda o porozumení medzi vládou SR a Gotion InoBat Batterie (GIB) sa uskutočnilo dňa 22. novembra 2023 sa v Bratislave v priestoroch Úradu vlády SR. Udialo sa tak v súvislosti s výstavbou batériovej továrne.

Plánovaný závod bude umiestnený v Šuranoch na ploche 65 hektárov a vytvorí približne 1 500 pracovných miest. V prvom štádiu by mala mať kapacitu 20 GWh, no má potenciál dosiahnuť až 40 GWh. Plné spustenie výroby sa očakáva v roku 2026.

Zdroje: tvnoviny.sk, GLOBSEC, Bloomberg, Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá