Sociálne siete vyrážajú „do boja“. Na tohtoročné voľby bude dozerať umelá inteligencia
- Voľby a umelá inteligencia idú v ruka v ruke
- Spoločnosti AI využijú na ochranu informácií
- Voľby a umelá inteligencia idú v ruka v ruke
- Spoločnosti AI využijú na ochranu informácií
Ako vieme, tento rok sa na Slovensku konajú prezidentské voľby. Nie sme však jedinou krajinou, ktorá sa na takúto udalosť pripravuje. Práve naopak, počas najbližších 365 dní pristúpia k urnám miliardy ľudí. Experti preto poukazujú na to, že ich rozhodnutie môže ovplyvniť stále zlepšujúca sa umelá inteligencia (AI).
Ako píše magazín Forbes, nástroje využívajúce AI – napríklad známy ChatGPT – majú kontrolovať prístup k hoaxom a dezinformáciám. Niektoré z najväčších technologických spoločností na svete preto budú musieť verejne odhaliť svoje plány na kontrolu obsahu.
Najväčším gigantom v tejto sfére je spoločnosť OpenAI, ktorej vďačíme aj práve za ChatGPT a iné nástroje. Tá po novom zakáže používanie niektorých svojich aplikácií politikom počas kampaní a lobingu.
Používatelia sa prostredníctvom nástrojov spoločnosti nebudú smieť vydávať za kandidátov, vládu či iné autority. OpenAI chce zaviesť aj nástroje na overovanie informácií. Tie majú voličom pomôcť pri určovaní dôveryhodnosti rôznych obrázkov, videí či textov, píše Forbes.
Podľa agentúry TASR sa v roku 2024 konajú voľby vo vyše 50 štátoch sveta vrátane USA, Indie či Británie.
„Chceme, aby sa naša technológia nepoužívala na účely, ktoré by mohli podkopať“ demokratický politický proces, vyplýva zo stanoviska OpenAI. Firma tvrdí, že sa neustále snaží pochopiť, aké účinné môžu byť jej nástroje v snahách o ovplyvňovanie ľudí.
„Kým nebudeme vedieť viac, nedovolíme ľuďom vytvárať aplikácie na politickú kampaň a lobing,“ dodala.
Kampaň na sociálnych sieťach
Po nástupe nového roka plného volieb po celom svete sa používatelia sociálnych platforiem od spoločnosti Meta výraznejších zmien nedočkajú. Ide o siete ako Facebook, Instagram, Threads a WhatsApp. Gigant chce aj tento rok pokračovať vo svojich dlhodobých praktikách.
V súvislosti s ochranou pred dezinformáciami bude teda naďalej označovať štátom kontrolované médiá, blokovať ich reklamy v USA či zakazovať nové politické reklamy v poslednom týždni americkej kampane. Okrem toho chce Meta od inzerentov požadovať, aby zverejnili, či sa na vytváranie alebo úpravu obsahu pre politické, sociálne a volebné reklamy použili AI.
Na scéne sa pred voľbami ozýva aj spoločnosť Alphabet. Tá vlastní napríklad platformu YouTube. Tvrdí, že od volebných inzerentov vyžaduje, aby viditeľne zverejnili, či bol obsah digitálne zmenený alebo vygenerovaný pomocou AI. Na YouTube tvorcovia musia zverejniť, či vytvorili realistický syntetický alebo pozmenený obsah.
Bojovať chcú aj X a TikTok
Platforma X, predtým známa ako Twitter, si už vyslúžila množstvo kritiky za neschopnosť pri kontrolovaní nepravdivých informácií. Po tom, ako vedenie spoločnosti prevzal miliardár Elon Musk, sa na platforme zrušili nástroje na oznamovanie dezinformácií.
Sociálna sieť v súčasnosti propaguje svoj vlastný systém kontroly faktov Community Notes. Ide o metódu, ktorá bola široko kritizovaná ako chybná, náchylná na chyby a neadekvátna.
Integritu volieb majú chrániť aj nové nástroje od Microsoftu. Jeden z nich má kandidátom pomôcť ochrániť svoje podobizne, overiť obsah a pomôcť im pri hrozbe digitálnej manipulácie. Okrem toho má spoločnosť zabezpečiť, aby jej vyhľadávací nástroj Bing dáva voličom „autoritatívne“ výsledky.
Na záver sa k téme vyjadril aj TikTok. Tejto platforme sa politici do značnej miery vyhýbajú. Jej čínsky vlastník ByteDance ale v súčasnosti tvrdí, že nepovoľuje platené politické reklamy (samotní politici sú povolení) a spolupracuje s organizáciami, ktoré overujú fakty. Podľa tvrdení firmy chce platforma taktiež pomôcť obmedziť šírenie dezinformácií.
Zdroje: TASR, Forbes