Šoféri sa údajne pýtali, kadiaľ ísť. Dopravné peklo pokračuje, noví vodiči dostanú 4 000 eur
- Hoci mali v dôsledku zmeny dopravného prepravcu vypadnúť 5 % spojov, realita bola iná
- Mnoho Slovákov kvôli tomu meškalo do práce

- Hoci mali v dôsledku zmeny dopravného prepravcu vypadnúť 5 % spojov, realita bola iná
- Mnoho Slovákov kvôli tomu meškalo do práce
Od pondelka 15. novembra 2021 jazdí v Bratislavskom kraji nový dopravca. Spoločnosť Slovak Lines bola nahradená spoločnosťou Arriva, čo so sebou prinieslo niekoľko komplikácií a zmätok. Viacero autobusových spojov vypadlo, čo pocítili predovšetkým ľudia zo Senca a Pezinka.
Ako uviedol predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba, za výpadky mohlo viacero faktorov. Na vine je napríklad pandémia, nedostatok vodičov, ale aj nechuť šoférov prejsť k novému dopravcovi, a to aj napriek totožným podmienkam.
Zmena dopravcu pobúrila mnohých ľudí, pretože tí boli zvyknutí na kvalitné služby. Ako sa uvádza v príspevku na facebookovej stránke Nekŕmte nás odpadom, niektorí šoféri sa vraj cestujúcich pýtali, odkiaľ majú ísť a kde majú zabočiť.
„Je to pre mňa len ďalšie zlyhanie tohto štátu. Je to tak absurdné ako otvoriť vonkajší obchvat Bratislavy, ktorý však hlavné mesto nezbavil tranzitnej dopravy,“ konštatuje komentujúci v príspevku, v ktorom opisuje svoju nie veľmi pozitívnu skúsenosť s novým prepravcom.
https://www.facebook.com/603263376436280/posts/4509911105771468/?d=n
Komentujúci pracuje v zdravotníctve. V dôsledku meškajúcich spojov prišiel do práce neskoro, čo sa jeho šéfke veľmi nepáčilo. „Ani sa nečudujem, niektorí naši pacienti sú naozaj ťažkí a naše krehké sestričky si s nimi poradia len ťažko. Bolo mi to ľúto,“ píše v príspevku.
Trápenie komentujúceho si všimla aj jeho kolegyňa, ktorá podobnú skúsenosť zažila tiež. Pochádza z Rajky, kde v súčasnosti žije takmer 3-tisíc obyvateľov. Úrady si linku Rajka – Bratislava údajne začali prehadzovať a nakoniec ju neprevádzkuje žiaden z nich.
Ďalšie predĺženie so Slovak Lines možné nebolo
Na zabezpečenie dopravnej obslužnosti je potrebné mať 225 autobusov a podľa kraja má Arriva všetky k dispozícii. Z toho 120 autobusov je úplne nových a do mája 2022 by mali byť nové všetky.
Na otázku, prečo kraj nepočkal s podpisom zmluvy s Arrivou dovtedy, kým bude pripravená zabezpečiť prevádzku všetkých spojov podľa zmluvy a zatiaľ by ich dočasne prevádzkoval Slovak Lines, kraj odvetil, že zmluva s ním už bola v minulosti predĺžená o päť rokov.
„Ďalšie predĺženie už nebolo zo zákona možné a z tohto dôvodu BSK vyhlásil medzinárodnú súťaž. Tá sa však neúmerne predlžovala kvôli rôznym námietkam a obštrukciám, a tak Úrad pre verejné obstarávanie definitívne potvrdil víťaza až 9. septembra 2021, teda približne dva mesiace pred ukončením zmluvy s predchádzajúcim dopravcom,“ priblížil Feik pre agentúru SITA.
Tvrdí, že kraj vyhlásil súťaž v rekordnom predstihu, aký nemá na Slovensku obdobu. „Napriek tomu to nestačilo. Navyše, všetky revízne postupy ukázali, že v celej súťaži župa v ničom nepochybila,“ podotkol.
Výpadok stále pretrváva
Ako uvádza agentúra TASR, výpadok vodičov pretrváva aj počas dnešného dňa. Najväčším problémom je stále nedostatok vodičov. Hoci nie je situácia stále priaznivá, v porovnaní so stredou 17.11. prišlo k istému zlepšeniu. „Pri avizovaných spojoch sú len mierne výpadky,“ uvádza dispečing Bratislavskej integrovanej dopravy.
Masívne výpadky spojov v dôsledku nedostatku vodičov prímestských autobusov nastali už v pondelok (15. 11.), v prvý deň zmeny dopravcu regionálnej autobusovej dopravy. Predseda BSK Juraj Droba na sociálnej sieti informoval, že situácia sa postupne lepší, počet vodičov sa zvyšuje každým dňom. V stredu (17. 11.) informoval, že záujem o prácu má približne 70 adeptov.
Spoločnosť Arriva vyplatí každému vodičovi, ktorý podpíše zmluvu do 26. novembra a začne voziť cestujúcich v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK), náborový príspevok 4-tisíc eur.
„Náborový príspevok v rovnakej výške dostanú aj tí zamestnanci, vrátane vodičov, dispečerov a garážmajstrov, ktorí zabezpečujú prímestskú autobusovú dopravu od 15. novembra,“ uviedol zástupca dopravcu v tlačovej správe. Na základe rozhodnutia vedenia BSK majú vodiči v prímestskej doprave garantované aj každoročné navýšenie platov o päť percent. Informuje o tom SITA.
Arriva sa tiež ohradila voči nepravdivým tvrdeniam zástupcov pôvodného dopravcu Slovak Lines týkajúcich sa vzniku odborovej organizácie a pracovných podmienok. „Stretnutie so zástupcami Odborového zväzu KOVO sa na BSK uskutočnilo ešte 15. októbra.
Zástupcovia OZ KOVO predložili na stretnutí 17 požiadaviek a otázok. Arriva na stretnutí jasne deklarovala podporu vzniku odborovej organizácie a uzatvorenia kolektívnej zmluvy. Všetky požiadavky sme zohľadnili a na otázky sme odpovedali. Napokon, ani vedenie OZ KOVO žiadny rozdiel v platových a pracovných podmienkach nekonštatovalo a odporučilo zamestnancom uzavretie zmlúv s našou spoločnosťou,“ uzavrel Ivan.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Facebook, SITA, TASR