„Som viac unavený, ako keď som chodil do práce.“ Slováci prehovorili o home office, navrhujú takýto kompromis
- Ponorková choroba s partnerom, otravní susedia či neschopnosť oddeliť prácu od súkromia. Vyspovedali sme Slovákov, ktorí začali pracovať z domu
- Všetci oslovení vidia ako ideálne riešenie kompromis. Na striedačku byť doma a v práci
- Ponorková choroba s partnerom, otravní susedia či neschopnosť oddeliť prácu od súkromia. Vyspovedali sme Slovákov, ktorí začali pracovať z domu
- Všetci oslovení vidia ako ideálne riešenie kompromis. Na striedačku byť doma a v práci
„Nadšenie vystriedala online únava,“ presne takto opisuje skúsenosti Slovákov s home officom, teda s prácou z domu, Nadácia Pontis po stretnutí členov Business Leaders Forum, čo je združenie desiatok firiem, ktorých zástupcovia si pravidelne na podobných, spoločných akciách vymieňajú skúsenosti a rady.
Hlavnou témou ich tohtoročného fóra bol práve home office, ktorý si vďaka korone v posledných mesiacoch po prvýkrát vyskúšalo množstvo Slovákov.
Home office bol (a isto mnohými naďalej je) vnímaný ako sexy, slobodou zaváňajúci moderný spôsob práce, možno budúcnosť pre mnohé pozície.
Podľa prieskumov spoločnosti CBRE si až 86 % Slovákov prácu z domu na začiatku pandémie doslova užívalo a tešili sa z jej výhod, ktoré boli pre viacerých úplnou novinkou. Mnohým však toto nadšenie postupne vyprchalo a začali pociťovať aj negatíva práce z domu.
„Mám problém oddeliť prácu a súkromný život, občas sa pristihnem, že o 22:00 zapnem PC a kontrolujem maily,“ prezradil Startitup.sk key account manager (zamestnanec pre starostlivosť o kľúčových zákazníkov) jednej z poisťovní Dalibor Madžo.
„World Economic Forum v jednom zo svojich prieskumov zhrnulo najväčšie obavy a problémy ľudí pri práci na diaľku. Zamestnanci vnímali ako problém, že manažér nevidí ich výkon a nasadenie, tiež nemožnosť „odpojenia“ sa po práci – byť doma akoby znamená byť stále k dispozícii, ale aj osamelosť či problémy so spoluprácou a komunikáciou,“ vysvetľuje na základe prieskumov najväčšie nevýhody či obavy manažérov z home officu Nadácia Pontis.
„Zamestnávatelia sa zasa obávali zníženej koncentrácie a produktivity zamestnancov, ako aj oslabenia firemnej kultúry. Podľa prieskumov pritom práca z domu viedla v priemere len k 1 % zníženiu produktivity práce,“ dodávajú dáta z opačnej strany.
Rozhodli sme sa priamo osloviť niekoľkých Slovákov, vrátane manažérov, ktorí v posledných mesiacoch vymenili kancelárie a obchodné stretnutia za svoje izby, domáce oblečenie a videohovory na diaľku.
Niektorí sa cítia viac unavení ako predtým, viacerí majú problém doma pracovne vypnúť a nechýba ani ponorková choroba s partnerom, ktorý taktiež musel začať pracovať z domu. Aké ideálne riešenie vidia všetci oslovení?
Gejza Nagy (CEO spoločnosti Luigi’s Box)
Home officu sme sa zo začiatku báli kvôli zníženiu efektivity, ale bolo to presne naopak. Nie je to len ušetrením času stráveného cestovaním.
Kolegovia majú pocit, že sú produktívnejší a dokážu sa dlhšie sústrediť, pretože sa eliminovali rušivé elementy open-spacu. Ostatní za vami nemôžu kedykoľvek prísť s operatívou. Ich správu si prečítate vtedy, keď na ňu máte čas.
Samozrejme, nevýhodou je absencia ľudského kontaktu. Máme kolegov, ktorí u nás robia pol roka a nikdy sme ich osobne nestretli. Snažíme sa to však kompenzovať rôznymi online aktivitami – raňajky, kvízy, game nights atď. Paradoxne, absencia kontaktu má aj jeden pozitívny dôsledok – nestrácajú sa nápady.
Predtým sa mohlo stať, že ste si niečo povedali pri obede a zabudlo sa na to. Teraz všetko visí v Slacku a je vyššia pravdepodobnosť, že sa perspektívne myšlienky nejako rozvinú.
Často uvažujeme, ako sa zmenám prispôsobiť. Jednou z možností je, že zriadime systém prítomnosti v kancelárii, pre tých, čo to naozaj potrebujú. Doba, kedy ľudia chodia fyzicky päťkrát do týždňa do práce, však už skončila.
Chceme byť zároveň nápomocní a pripraviť vhodné pracovné podmienky u každého doma. Ak by prípadne na to priestor nemali (práca z obývačky nie je vždy najlepšie riešenie), tak sa nebránime príspevkom na prenájom miesta v nejakom coworkingu blízko miesta, kde sa nachádzajú.
Branislav Puliš (výkonný prezident predaja spoločnosti Photoneo)
Za najväčšiu výhodu home officu považujem to, že sa veľa vecí posunulo do online priestoru, človek postupne dokáže množstvo vecí vyriešiť z domu. Čas usporený necestovaním do práce sa dal venovať rodine a počas callov sa dá behať alebo cvičiť.
Po prechode na home office sa mi zaplnil kalendár callmi na celý deň bez prestávok, čo ma prinútilo uvažovať o každom jednom meetingu, jeho význame a nevyhnutnosti mojej prítomnosti na ňom. Čiže môžem povedať, že home office priniesol aj tlak na väčšiu efektivitu práce a rozhodovania.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
B2B obchod sa ale veľmi ťažko rozvíja iba pomocou telefonátov alebo call-konferencií. Home office, takýto nútený, ako sme ho zažili, obmedzuje obchod a predlžuje uzatváranie väčších projektov. Subjektívne sa mi zdá, že ťažšie alebo strategické témy sa oveľa dlhšie riešia na online calloch, než osobne. To, že tam nie je ten osobný kontakt a možnosť interagovať, predlžuje diskusiu.
Napriek všetkému, pre môj typ práce by som aj do budúcna volil model dva dni home office a tri dni osobne v office alebo u klienta.
Nikola Kozáková (support pre portál Bistro.sk)
Za jednu z najväčších výhod považujem ušetrenie času a financií spojených s cestovaním do práce. Samozrejme, na to nadväzuje aj príprava do práce, ktorá v prípade home officu nie je potrebná.
Keďže som žena, moja príprava do práce zahŕňa ráno spojené s kozmetikou a zvolenie vhodného oblečenia. Zvonenie na mojom rannom budíku teda pri home office nemusí zaznieť príliš skoro. Taktiež je veľkou výhodou, že sa tu nevystavujeme riziku ochorenia Covidu-19.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Z osobného hľadiska sa produktivita mojej práce zvyšuje, nakoľko v mojej domácej „kancelárií“ sa nachádzam iba ja a celá moja koncentrácia je venovaná práci.
Tým by som premostila k nevýhodám, pretože síce okolo mňa nevzniká ruch z prostredia officu a kolegýň, ale riziko spojené s vypadávaním internetu, elektriky alebo prerábky u susedov. Pozdravujem aj môjho spievajúceho suseda.
K nevýhodám by som zaradila taktiež to, že mi chýba zmena prostredia, kontakt s ľuďmi a obedné prestávky s kolegyňami.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Nevýhodou je aj bývanie v jednej domácnosti s partnerom, ktorý taktiež pracuje z home office. Problémom je spolunažívanie 24/7 na denno-dennej báze. Samozrejme, niektorým párom vyhovuje stráviť spolu krásne chvíle, ale v našom prípade by tie pracovné mali byť oddelené. Človek príde aj na iné myšlienky, keď pracuje s inými ľuďmi a je v inom prostredí.
Keď sa lockdown skončí a budeme sa môcť vrátiť do práce, tak budem veľmi rada, ale viem si takto predstaviť fungovať a pracovať naďalej. Ak bude možnosť prísť do práce, napríklad v nevyhnutých prípadoch (porady, ale aj team-buildingy), prídem samozrejme rada.
Jednou z vecí, ktorých sa osobne obávam, je návrat. Pretože zvyknúť si na pohodlnosť teplákov je naozaj rýchle, ale návrat do pracovného režimu v office bude pomalší.
Dalibor Madžo (Key account manager/ zamestnanec pre starostlivosť o kľúčových zákazníkov v poisťovni)
Doma sa mi pracuje dobre, som viac efektívny a viac toho urobím, no na druhej strane mi chýbajú kolegovia.
Výhody: nestojím v zápche a nemusím cestovať, tým pádom mám viac času. Nemíňam peniaze na benzín a jedlo v reštaurácii. Môžem pracovať v domácom oblečení, nemusím sa potiť v obleku a stáť alebo sedieť v nepohodlných topánkach.
Nevýhody: po dvoch až troch dňoch cítim potrebu dobiť svoje extrovertné baterky, chýba mi spoločnosť. Mám rád prácu s ľuďmi, aj keď je niekedy ťažká.
Mám problém oddeliť prácu a súkromný život, občas sa pristihnem, že o 22:00 zapnem PC a kontrolujem maily. A keď sa sused rozhodne vŕtať, tak mám problém urobiť školenie online.
Pracovať by som chcel hybridným štýlom, 2-3 dni z domu, zbytok kancelária.
Lukáš Janči (support/podpora obchodných manažérov)
Som viac fyzicky unavený, ako keď som chodil do práce a to len sedím pri PC. Ideálne by to bolo na striedačku, teda niekoľko dní home office, niekoľko dní kancelária.
To by bolo naozaj ok.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Nádacia Pontis, Startitup.sk