Somálski piráti: Investuj do nás a my sa s tebou podelíme o korisť. Problém v krajine pretrváva, znova ho rieši OSN

  • Zdalo sa, že pirátstvu v Afrike je koniec, no problém sa úplne odstrániť nepodarilo
  • Priznáva to aj OSN. Piráti sú opäť témou, ktorú treba riešiť
  • Majú vybudovanú sieť, dokonca aj vlastnú burzu, kde môžeš investovať do jednej z „námorných spoločností“
  • Odmenou ti bude podiel z prepadov a ukradnutej koristi
somálsky pirát piráti somálsko
TASR/ AP/ Farah Abdi Warsameh
  • Zdalo sa, že pirátstvu v Afrike je koniec, no problém sa úplne odstrániť nepodarilo
  • Priznáva to aj OSN. Piráti sú opäť témou, ktorú treba riešiť
  • Majú vybudovanú sieť, dokonca aj vlastnú burzu, kde môžeš investovať do jednej z „námorných spoločností“
  • Odmenou ti bude podiel z prepadov a ukradnutej koristi

Keď sa povie Somálsko, veľa pozitívnych vecí ti asi nenapadne. Chudoba, hlad, vojna, teroristi a piráti, ktorí terorizujú vody Indického oceánu.

Stačí sa pozrieť na mapu a pochopíš, že oceánske územie okolo Somálska je z hľadiska presúvania sa lodí (trasa Indický oceán – Červené more – Suezský prieplav – Stredozemné more a opačne) dôležité a pre plynulý a bezpečný svetový obchod je potrebné, aby boli tieto vody bezpečné. A to nie sú, teda zatiaľ nie úplne.

zdroj: TASR/ Suez Canal Authority via AP

Hoci sa zdalo, že je africkému pirátstvu koniec v 2020 o ňom v podstate nebolo počuť nie je to pravda. Minulý rok mali opäť niektorí námorníci s nimi dočinenia, a to dokonca nielen pri Somálsku, ale napríklad aj na úplne opačnej strane Afriky.

Dobrým príkladom je únos tureckých námorníkov hneď v úvode roka 2021. „Piráti 1 člena posádky zabili a 15 uniesli z tureckej lode pri západnej Afrike. Loď sa plavila z Lagosu do Kapského Mesta, keď bola napadnutá severozápadne od Svätého Tomáša a Princovho ostrova,“ informovala Al Jazeera.

Napokon sa ukázali aj ich známejší „kolegovia“ zo Somálska, o ktorých sa hovorilo, že ich pirátske bunky už boli zničené.

Piráti zaútočili na plavidlo pri východnom pobreží Somálska, uviedla v piatok britská námorná obchodná organizácia (UKMTO – United Kingdom Marine Trade Operations). Totožnosť príslušného plavidla nebola zverejnená, ako je bežnou praxou pri varovaniach UKMTO,“ priniesol informáciu námornícky portál gCaptain. Niektoré zdroje uvádzali, že opäť malo ísť o tureckú loď.

zdroj: TASR/AP,Turkish Defense Ministry

Neskôr mali s pirátmi dočinenia aj Iránci, a to v kľúčovom Adenskom zálive, ktorý je ako brána na spomínanej obchodnej trase. Piráti na piatich člnoch napadli dva ich ropné tankery, našťastie, okrem nich tam mali Iránci aj bojovú loď, ktorá tankerom pomohla a pirátov zahnala. Aj o tomto incidente písala Al Jazeera.

To, že pirátske bunky sú stále aktívne a hrozí aj oživenie už tých potlačených, uvádza aj OSN, ktorá sa začína týmto problémom znova zaoberať.

Začiatkom novembra Bezpečnostná rada OSN prijala rezolúciu odsudzujúcu pirátstvo a ozbrojené lúpeže na mori pri somálskom pobreží a zdôraznila zväčšujúcu sa nestabilitu… Rada uviedla, že vyšetrovanie a trestné stíhanie musí pokračovať pre všetkých, ktorí ‚plánujú, organizujú, nezákonne financujú alebo profitujú z pirátskych útokov pri pobreží Somálska’,“ píše The Maritime Executive.

OSN sa teda chce zamerať nielen na pirátov, ale aj ich podporovateľov. Známe sú pirátske burzy, na ktoré sa už pred rokmi bližšie pozrel prestížny The Wall Street Journal.

Miestni ľudia mohli prísť a investovať do pirátov – do jednej z vyše 70 „spoločností“, ktoré sa tomuto „remeslu“ venovali.

Akcie sú otvorené pre všetkých a zúčastniť sa ich môže každý, či už osobne na mori alebo na súši poskytnutím hotovosti, zbraní alebo užitočných materiálov… Z pirátstva sme urobili komunitnú aktivitu,“ opisoval pre The Wall Street Journal fungovanie jeden z bývalých pirátov.

Šlo o tak dobrú investíciu, že pirátska burza začala lákať aj ľudí zo zahraničia, ktorí prichádzali do miestnej dedinky Haradheere a za podiel z úlovku podporovali pirátov.

Rozšíreným príbehom sa stalo, ako jedna mladá žena priniesla pirátom RPG a tí jej neskôr za to vyplatili 75-tisíc dolárov.

Z dediny Haradheere sa stala luxusná, prosperujúca dedina, kde vraj nebol problém vidieť (obzvlášť na miestne pomery) drahé autá.

Pravdou však je, že boj proti pirátom tento biznis takmer rozdupal a dnes sú útoky, ako aj pirátske burzy, veľmi zriedkavé, v porovnaní s minulosťou priam minimálne.

Kým v roku 2011 bolo zaznamenaných 237 útokov zo strany somálskych pirátov, dnes sa dajú tieto prepady doslova zrátať na prstoch rúk. Ale aj to je nežiadúcim javom, ktorý chce OSN, takpovediac, definitívne vymazať z kontinentu.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: Al Jazeera, gCaptain, The Maritime Executive, The Wall Street Journal, OSN

Najnovšie videá

Trendové videá