Špeciálne palivá môžu zachrániť spaľováky: Snahy Porsche vyzerajú viac než sľubne
- Myšlienkou e-palív je uzavrieť takzvaný uhlíkový kruh
- Porsche vyrába jedno z tých, ktoré vyzerajú sľubne
- Myšlienkou e-palív je uzavrieť takzvaný uhlíkový kruh
- Porsche vyrába jedno z tých, ktoré vyzerajú sľubne
O syntetických palivách sa vo svete hovorí už od čias, kedy poháňali nemeckú vojnovú mašinériu, počas druhej svetovej vojny. Avšak dnes sa o nich už nehovorí v takom zmysle ako v tom čase, ale ako o uhlíkovo neutrálnych e-palivách, ktoré sa do povedomia ľudskej mysle dostali okolo roku 2000.
Myšlienkou e-palív je uzavrieť takzvaný uhlíkový kruh, aby sa na výrobu paliva použilo rovnaké množstvo uhlíka, aké sa vypustí pri jeho použití a zároveň sa tým udrží úroveň atmosférického oxidu uhličitého.
Ako uviedol portál Techbox, fosílne palivá sa vyrábajú z reťazcov prvkov vodíka a uhlíka, okrem toho, kľúčom k výrobe e-palív je takzvaný syngas, zmes vodíka a oxidu uhličitého.
No s otázkou, či sú syntetické palivá výhodné a do budúcna pre podporu uhlíkovej neutrality vhodné, sa naskytá aj ďalšia otázka, a to, či to vôbec má zmysel, ak chce Európska komisia zakázať spaľovacie motory od roku 2035.
Ako pre redakciu Startitup uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský: „Tento zákaz predstavuje zákaz všetkých motorov, kde dochádza k spaľovaniu. Spaľovanie je chemická reakcie paliva s kyslíkom, no a tých spaľovacích motorov je celá rada. Od klasických benzínových, naftových, turbínových. Používajú ju autá, elektrárne, lietadlá, lode. Ak toto všetko chcete zakázať, tak to je nedomyslené. Ak zakážete spaľovacie motory, zakážete aj syntetické palivá.“
Ako Drahovský povedal, v súčasnosti máme na zemi tri druhy energie. „Buď spaľujeme uhľovodíkové palivo – uhlie, ropu, zemný plyn. Druhý zdroj je geotermálna energia zo zeme a tretí druh je jadrové palivo, buď máme vlastný reaktor na zemi, alebo môžeme využívať reaktor našej hviezdy, Slnka. Žiadnu inú energiu nemáme. Takže vlastne chceme zamedziť tomu uhlíkovému cyklu, ktorý je štandardom nášho života na planéte. Je to normálny cyklus, len hladina oxidu uhličitého nesmie ísť ani na jednu, ani na druhú stranu. Takže zakazovať alebo odsávať všetok oxid uhličitý je nezmyselné, to je samovražda planéty,“ vysvetlil Drahovský.
K syntetickým palivám ako takým sa vyjadril, že je to stále palivo, ktoré spaľuje kyslík. „Výroba syntetických palív funguje tak, že sa vyrába z fotosyntézy, vyrobí sa palivo a ako odpad je kyslík. Vyrába sa buď z technických plodín, alebo baktérií,“ uviedol dopravný analytik.
Drahovský taktiež spomenul, že výroba syntetických palív je rôzna a niektoré spôsoby výroby sú skutočne problematické.
Sľubné „e-Porsche“
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.