Špeciálne palivá môžu zachrániť spaľováky: Snahy Porsche vyzerajú viac než sľubne
- Myšlienkou e-palív je uzavrieť takzvaný uhlíkový kruh
- Porsche vyrába jedno z tých, ktoré vyzerajú sľubne

- Myšlienkou e-palív je uzavrieť takzvaný uhlíkový kruh
- Porsche vyrába jedno z tých, ktoré vyzerajú sľubne
O syntetických palivách sa vo svete hovorí už od čias, kedy poháňali nemeckú vojnovú mašinériu, počas druhej svetovej vojny. Avšak dnes sa o nich už nehovorí v takom zmysle ako v tom čase, ale ako o uhlíkovo neutrálnych e-palivách, ktoré sa do povedomia ľudskej mysle dostali okolo roku 2000.
Myšlienkou e-palív je uzavrieť takzvaný uhlíkový kruh, aby sa na výrobu paliva použilo rovnaké množstvo uhlíka, aké sa vypustí pri jeho použití a zároveň sa tým udrží úroveň atmosférického oxidu uhličitého.
Ako uviedol portál Techbox, fosílne palivá sa vyrábajú z reťazcov prvkov vodíka a uhlíka, okrem toho, kľúčom k výrobe e-palív je takzvaný syngas, zmes vodíka a oxidu uhličitého.
No s otázkou, či sú syntetické palivá výhodné a do budúcna pre podporu uhlíkovej neutrality vhodné, sa naskytá aj ďalšia otázka, a to, či to vôbec má zmysel, ak chce Európska komisia zakázať spaľovacie motory od roku 2035.
Ako pre redakciu Startitup uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský: „Tento zákaz predstavuje zákaz všetkých motorov, kde dochádza k spaľovaniu. Spaľovanie je chemická reakcie paliva s kyslíkom, no a tých spaľovacích motorov je celá rada. Od klasických benzínových, naftových, turbínových. Používajú ju autá, elektrárne, lietadlá, lode. Ak toto všetko chcete zakázať, tak to je nedomyslené. Ak zakážete spaľovacie motory, zakážete aj syntetické palivá.“
Ako Drahovský povedal, v súčasnosti máme na zemi tri druhy energie. „Buď spaľujeme uhľovodíkové palivo – uhlie, ropu, zemný plyn. Druhý zdroj je geotermálna energia zo zeme a tretí druh je jadrové palivo, buď máme vlastný reaktor na zemi, alebo môžeme využívať reaktor našej hviezdy, Slnka. Žiadnu inú energiu nemáme. Takže vlastne chceme zamedziť tomu uhlíkovému cyklu, ktorý je štandardom nášho života na planéte. Je to normálny cyklus, len hladina oxidu uhličitého nesmie ísť ani na jednu, ani na druhú stranu. Takže zakazovať alebo odsávať všetok oxid uhličitý je nezmyselné, to je samovražda planéty,“ vysvetlil Drahovský.
K syntetickým palivám ako takým sa vyjadril, že je to stále palivo, ktoré spaľuje kyslík. „Výroba syntetických palív funguje tak, že sa vyrába z fotosyntézy, vyrobí sa palivo a ako odpad je kyslík. Vyrába sa buď z technických plodín, alebo baktérií,“ uviedol dopravný analytik.
Drahovský taktiež spomenul, že výroba syntetických palív je rôzna a niektoré spôsoby výroby sú skutočne problematické.
Sľubné „e-Porsche“
V prípade e-paliva (eFuel) Porsche môžeme hovoriť o sľubnejšej budúcnosti ako pri iných syntetických palivách. Porsche už v roku 2020 podľa portálu TechCrunch investovalo 20 miliónov eur do projektu so spoločnosťou Siemens Energy na tvorenie takzvaného pilotného závodu v Čile. Začiatkom roka 2022 do projektu investovali ďalších 75 miliónov dolárov.
Porsche vyrába syntetické palivo inak ako z technických plodín či kultivovaných baktérií. Vyrába ho takým spôsobom, že veternú energiu mení na elektrickú a tou rozkladá vodu na vodík a kyslík. Následne zoberie zo vzduchu oxid uhličitý, kde nahradí kyslík vodíkom a vznikne tak uhľovodíkové palivo. Do vzduchu vypustí kyslík ako odpad.
Ako uviedol analytik Drahovský: „Je to zhodný postup s rastlinami, akurát Porsche na to nepoužíva slnečné svetlo, ale elektrickú energiu z veternej turbíny. Tým, že vyrába čistý uhľovodík, preto môže dodávať čistý benzín bez nežiadúcich prísad, a tým bude spaľovanie paliva ekologicky bezproblémové. Pri benzíne z ropy sa nedarí odstrániť všetky nečistoty, preto pri jeho spaľovaní vznikajú aj nežiadúce emisie okrem samotného oxidu uhličitého.“
Dodal, že „postup Porsche je z ekologického hľadiska veľmi sľubný“. „Lenže ak prejde zákaz spaľovacích motorov v EÚ, tak bude zablokovaná aj snaha Porsche. Aj na tomto príklade vidno, že paušálny zákaz spaľovacích motorov je nezmyselný,“ kriticky uviedol.
To, že závod je v Čile, má svoje opodstatnenie, eFuel sú veľmi silne závislé od štiepenia vody na jej zložky, teda vodu a kyslík. Aby bola elektrolýza vykonaná dobre a efektívne, vyžaduje si to veľmi veľa lacnej elektriny, ktorú v Čile stále poskytujú silné vetry. Je to totiž najveternejšia oblasť v Južnej Amerike – Punta Arenas.
Keďže na výrobu eFuel okrem elektriny potrebuje vodu a oxid uhličitý, stáva sa takmer bezemisným zdrojom energie pre vozidlá so spaľovacím motorom.
Ešte v decembri Porche prvýkrát natankovalo syntetické palivo, ktoré bolo vyrobené v Punta Arenas, do veľmi populárneho modelu 911, uviedol portál Autobild.
Viacero rozhodujúcich faktorov
Dopravný analytik Drahovský dal Európskej únii možné riešenie, ako nezakázať spaľovacie motory. „Keby povedali, že nezakazujú spaľovacie motory, ale každé spaľovanie musí byť vykompenzované výrobou kyslíka na spálenie uhlíka, na vznik oxidu uhličitého, aby to bolo vyvážené tak, aby sme mali neutrálnu uhlíkovú stopu.“
K situácii o zákaze spaľovákov po roku 2035 sa vyjadril aj dopravný analytik Bazovský, ktorý konštatoval, že nie všetky krajiny sú na rovnakej vyspelostnej úrovni.
„Pokiaľ tu vytvoríme nejakú alternatívu, tak sa tu črtá, že najsilnejším článkom bude elektrická energia. Na Slovensku je ale pri elektromobiloch jeden základný problém, a to s infraštruktúrou. Prídete na čerpaciu stanicu a za päť minút máte plnú nádrž, ale elektromobil za päť minút nenabijete,“ uviedol Ján Bazovský.
K syntetickým palivám sa Bazovský vyjadril jednoznačne: „Treba sa opýtať, za akú cenu sa tie syntetické palivá budú vyrábať. Na výrobu treba nejaké energie a ak tam bude zvýšená spotreba elektrickej energie, tak potom si treba rozmyslieť, či ideme robiť automobily, alebo čo vlastne chceme.“
Spaľováky môžu predsa len dostať zelenú
Český poslanec Európskeho parlamentu Alexandr Vondra na sociálnej sieti informoval, že so spaľovacími motormi na e-palivá to vyzerá dobre. „Vyzerá to dobre. Autá so spaľovacím motorom na e-palivá sa budú vyrábať aj po roku 2035,“ napísal Vondra.
Vypadá to dobře. Auta se spalovacím motorem na e-paliva se budou vyrábět i po roce 2035. https://t.co/QfyJqxXxYZ
— Alexandr Vondra (@AlexandrVondra) March 21, 2023
Podľa informácií portálu Topspeed Európska komisia vypracovala návrh, ktorý by umožnil predaj nových automobilov s klasickým spaľovacím motorom, ktorý bude poháňaný len klimaticky neutrálnymi e-palivami.
V spomínanom dokumente sa má hovoriť aj o vytvorení úplne novej triedy automobilov, ktoré budú môcť jazdiť a byť poháňané len na uhlíkovo neutrálne palivá. Okrem toho im technológia, ktorú budú musieť používať, nemá dovoliť prevádzku na iné palivá (benzín, nafta).
„Syntetické palivo budúcnosť má, ale nesmie dôjsť k zákazu spaľovacích motorov. Zrušiť tento cyklus je podľa mňa nelogické. Rozhodujú o tom politici, ktorí si po vedeckej stránke nenaštudovali ani nedali vysvetliť, ako to funguje. Na ten zákaz by sa mali pozrieť vedci, ktorí by vypočítali cyklus účinnosti a podobne,“ dodal pre redakciu Startitup dopravný analytik Drahovský.
„Prijímať takéto opatrenia (zákaz spaľovacích motorov, pozn. red.) je trocha predčasné. Lebo viete, čo sa stane. Samozrejme, Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Rumuni dostanú výnimku na 20 rokov. Tak potom načo prijímať taký zákon, keď ho budú musieť riešiť výnimkou,“ dodal pre redakciu analytik Ján Bazovský.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: Techbox, TechCrunch, Topspeed, Autobild, Twitter/Alexandr Vondra, YouTube/Donut Media