Špeciálne palivá môžu zachrániť spaľováky: Snahy Porsche vyzerajú viac než sľubne
- Myšlienkou e-palív je uzavrieť takzvaný uhlíkový kruh
- Porsche vyrába jedno z tých, ktoré vyzerajú sľubne
- Myšlienkou e-palív je uzavrieť takzvaný uhlíkový kruh
- Porsche vyrába jedno z tých, ktoré vyzerajú sľubne
V prípade e-paliva (eFuel) Porsche môžeme hovoriť o sľubnejšej budúcnosti ako pri iných syntetických palivách. Porsche už v roku 2020 podľa portálu TechCrunch investovalo 20 miliónov eur do projektu so spoločnosťou Siemens Energy na tvorenie takzvaného pilotného závodu v Čile. Začiatkom roka 2022 do projektu investovali ďalších 75 miliónov dolárov.
Porsche vyrába syntetické palivo inak ako z technických plodín či kultivovaných baktérií. Vyrába ho takým spôsobom, že veternú energiu mení na elektrickú a tou rozkladá vodu na vodík a kyslík. Následne zoberie zo vzduchu oxid uhličitý, kde nahradí kyslík vodíkom a vznikne tak uhľovodíkové palivo. Do vzduchu vypustí kyslík ako odpad.
Ako uviedol analytik Drahovský: „Je to zhodný postup s rastlinami, akurát Porsche na to nepoužíva slnečné svetlo, ale elektrickú energiu z veternej turbíny. Tým, že vyrába čistý uhľovodík, preto môže dodávať čistý benzín bez nežiadúcich prísad, a tým bude spaľovanie paliva ekologicky bezproblémové. Pri benzíne z ropy sa nedarí odstrániť všetky nečistoty, preto pri jeho spaľovaní vznikajú aj nežiadúce emisie okrem samotného oxidu uhličitého.“
Dodal, že „postup Porsche je z ekologického hľadiska veľmi sľubný“. „Lenže ak prejde zákaz spaľovacích motorov v EÚ, tak bude zablokovaná aj snaha Porsche. Aj na tomto príklade vidno, že paušálny zákaz spaľovacích motorov je nezmyselný,“ kriticky uviedol.
To, že závod je v Čile, má svoje opodstatnenie, eFuel sú veľmi silne závislé od štiepenia vody na jej zložky, teda vodu a kyslík. Aby bola elektrolýza vykonaná dobre a efektívne, vyžaduje si to veľmi veľa lacnej elektriny, ktorú v Čile stále poskytujú silné vetry. Je to totiž najveternejšia oblasť v Južnej Amerike – Punta Arenas.
Keďže na výrobu eFuel okrem elektriny potrebuje vodu a oxid uhličitý, stáva sa takmer bezemisným zdrojom energie pre vozidlá so spaľovacím motorom.
Ešte v decembri Porche prvýkrát natankovalo syntetické palivo, ktoré bolo vyrobené v Punta Arenas, do veľmi populárneho modelu 911, uviedol portál Autobild.
Viacero rozhodujúcich faktorov
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.