Špeciálne palivá môžu zachrániť spaľováky: Snahy Porsche vyzerajú viac než sľubne

  • Myšlienkou e-palív je uzavrieť takzvaný uhlíkový kruh
  • Porsche vyrába jedno z tých, ktoré vyzerajú sľubne
Ilustračná foto
Ilustračná foto Unsplash/Wassim Chouak Unsplash/Markus Spiske Unsplash/Chuttersnap
  • Myšlienkou e-palív je uzavrieť takzvaný uhlíkový kruh
  • Porsche vyrába jedno z tých, ktoré vyzerajú sľubne

Dopravný analytik Drahovský dal Európskej únii možné riešenie, ako nezakázať spaľovacie motory. „Keby povedali, že nezakazujú spaľovacie motory, ale každé spaľovanie musí byť vykompenzované výrobou kyslíka na spálenie uhlíka, na vznik oxidu uhličitého, aby to bolo vyvážené tak, aby sme mali neutrálnu uhlíkovú stopu.“

K situácii o zákaze spaľovákov po roku 2035 sa vyjadril aj dopravný analytik Bazovský, ktorý konštatoval, že nie všetky krajiny sú na rovnakej vyspelostnej úrovni.

„Pokiaľ tu vytvoríme nejakú alternatívu, tak sa tu črtá, že najsilnejším článkom bude elektrická energia. Na Slovensku je ale pri elektromobiloch jeden základný problém, a to s infraštruktúrou. Prídete na čerpaciu stanicu a za päť minút máte plnú nádrž, ale elektromobil za päť minút nenabijete,“ uviedol Ján Bazovský.

K syntetickým palivám sa Bazovský vyjadril jednoznačne: „Treba sa opýtať, za akú cenu sa tie syntetické palivá budú vyrábať. Na výrobu treba nejaké energie a ak tam bude zvýšená spotreba elektrickej energie, tak potom si treba rozmyslieť, či ideme robiť automobily, alebo čo vlastne chceme.“

Spaľováky môžu predsa len dostať zelenú

Český poslanec Európskeho parlamentu Alexandr Vondra na sociálnej sieti informoval, že so spaľovacími motormi na e-palivá to vyzerá dobre. „Vyzerá to dobre. Autá so spaľovacím motorom na e-palivá sa budú vyrábať aj po roku 2035,“ napísal Vondra.

Podľa informácií portálu Topspeed Európska komisia vypracovala návrh, ktorý by umožnil predaj nových automobilov s klasickým spaľovacím motorom, ktorý bude poháňaný len klimaticky neutrálnymi e-palivami.

V spomínanom dokumente sa má hovoriť aj o vytvorení úplne novej triedy automobilov, ktoré budú môcť jazdiť a byť poháňané len na uhlíkovo neutrálne palivá. Okrem toho im technológia, ktorú budú musieť používať, nemá dovoliť prevádzku na iné palivá (benzín, nafta).

„Syntetické palivo budúcnosť má, ale nesmie dôjsť k zákazu spaľovacích motorov. Zrušiť tento cyklus je podľa mňa nelogické. Rozhodujú o tom politici, ktorí si po vedeckej stránke nenaštudovali ani nedali vysvetliť, ako to funguje. Na ten zákaz by sa mali pozrieť vedci, ktorí by vypočítali cyklus účinnosti a podobne,“ dodal pre redakciu Startitup dopravný analytik Drahovský. 

„Prijímať takéto opatrenia (zákaz spaľovacích motorov, pozn. red.) je trocha predčasné. Lebo viete, čo sa stane. Samozrejme, Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Rumuni dostanú výnimku na 20 rokov. Tak potom načo prijímať taký zákon, keď ho budú musieť riešiť výnimkou,“ dodal pre redakciu analytik Ján Bazovský.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Techbox, TechCrunch, Topspeed, Autobild, Twitter/Alexandr Vondra, YouTube/Donut Media

Najnovšie videá

Trendové videá