Špinavý label z československých ulíc búra stereotypy. Slováci investovali tisíce, aby vytvorili „porno“ rodinu
- Za značkou Life is Porno stoja dvaja Slováci. Martin Hrnčiar alias Tino Forbidden a Jozef Dian
- Špinavý label vznikol na Porno ville a dodnes na scéne nemá konkurenciu
- Za značkou Life is Porno stoja dvaja Slováci. Martin Hrnčiar alias Tino Forbidden a Jozef Dian
- Špinavý label vznikol na Porno ville a dodnes na scéne nemá konkurenciu
Life is Porno je label, ktorý na československej scéne nemá obdoby. Radí sa medzi svetové unikáty a spája viaceré subkultúry s umením. Predstavuje „porňácku“ rodinu, kde sa stretáva množstvo kreatívcov, športovcov či umelcov.
Spoluzakladateľ Tino pre Startitup uvádza, že sú značky, ktoré robia s umelcami a s jednou subkultúrou, ako napríklad skejtovou. Špinavý label, ale nosia aj skaters, bboys, wakeboarderi, snowboarderi, tatéri, aj graffiti writeri. „My nikomu nenútime našu definíciu vety Life is Porno. Asi aj preto sa s tým ľahšie stotožnia a každý si tam nájde tú svoju definíciu,“ vyjadril sa k štýlu značky úspešný podnikateľ.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Kniha pre každého kreatívca
Na čele celého projektu Life is Porno stojí Tino a Dian, vášniví umelci s podnikateľským duchom a unikátnymi nápadmi. Tino je už dokonca aj spisovateľ, keďže pred nedávnom vydal pod crowdfundingovým vydavateľstvom svoju prvú knihu. Volá sa FORBIDDEN a predstavuje koncepty a triky, ktoré fungujú a nefungujú v podnikaní, marketingu a kreativite, budovaní brandov a komunít.
A čo Tina viedlo k napísaniu knihy? „Ja stále hovorím, že som sa riadil heslom „napíš knihu, akú by si ty sám chcel prečítať.“ Vieš, posledných pätnásť rokov sa venujem budovaniu značiek a komunít. Tak som sa rozhodol dať na papier koncepty, ktoré mne samému v živote aj v podnikaní fungujú. Samozrejme, skombinované s reálnymi príkladmi z našich biznisov a rôznymi vtipnými aj trápnymi príbehmi. A ak si čo i len jeden človek v knihe nájde jednu vetu, ktorá mu pomôže v biznise či živote, tak svoju misiu považujem za splnenú,“ ozrejmil Tino v úvode rozhovoru.
Vlastná kniha bola dlhé roky jeho snom. Napísanú ju vraj mal už v roku 2015. Hovorí, že mu akosi „preplo“ a celé to vymazal. „Odvtedy som si toho dosť preskákal a tú knihu som celý ten čas podvedome písal v hlave. Úplne som zabudol, ako veľmi ma baví písať a fakt si celý ten proces užívam. I keď, vydať knihu je náročnejšie, než som si myslel. Verím teda, že bude crowdfunding úspešný a nezostane to len na mojom hard disku,“ hovorí.
Porno crew z československého undergroundu
Projekt Life is Porno urobil dieru do sveta v roku 2012 a zakladatelia do podnikania vrazili nemalé peniaze. „V tej dobe bol základný kapitál na založenie firmy 200-tisíc českých korún. Následne sme dlhé roky z brandu nevideli ani korunu a všetko, čo sme zarobili, tak sme investovali späť. Miestami sme navonok vyzerali ako svetový brand so sto zamestnancami a my sme boli len traja. Spätne sa na tom dobre smeje, ale niekedy nám nebolo všetko jedno. Vždy sme však našli cestu, ako zo všetkého vykorčuľovať,“ hovorí Tino.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Prvý impulz založiť značku však u Diana nastal na začiatku vysokej školy, keď maľoval oblečenie airbrushom. V tej dobe sa spoznal aj s Tinom a pri pohári vína im v hlave uzrel nápad, že by chceli mať vlastnú značku oblečenia.
„Finálny impulz u mňa napokon prišiel o niekoľko rokov neskôr, keď som sa opil s Yakshom na Mystic Skate cupe a rozhodli sme sa spraviť brand. V tej dobe už Porno crew poznalo dosť ľudí a vlastne od toho večera sme na tom začali všetci dosť intenzívne pracovať,“ opisuje vznik značky Dian.
„Už predtým bola Porno crew známa v československom undergrounde. Na Porno ville žila pod jednou strechou partia umelcov na čele s Dianom, Kačerom a Karkysom. Boli tu rôzne mejdany, vznikali rôzne projekty, všetci sme tvorili na rôznych frontoch. Dian už vtedy navrhoval custom oblečenie pre viac či menej známych ľudí zo scény. Až sme si jedného dňa povedali, že by bolo na čase tomu dať oficiálnejšiu formu,“ dodáva Tino.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Razítko I LOVE PORNO rovno na zadok
Príbeh Life is Porno sa začal teda písať na Porno ville a s ňou súviselo „razítko“ I LOVE PORNO, ktoré si musel dať vytetovať každý člen crew na zadok. Myslené to bolo však ako recesia, prejav slobody a nadhľadu.
„No a pri takomto živote raz po jednom mejdane povedal kamarát, že život je porno. Slogan sa nám hneď vryl do hlavy a na druhý deň sme zabookovali domény, že keby sme s tým náhodou niekedy chceli niečo vymyslieť (smiech),“ opisuje vznik názvu Dian.
Life is Porno je známy aj ako „špinavý“ label. Podľa Diana to vyplýva z handmade kolekcií a aj z ich špecifického štýlu prezentácie. „Jeden z našich claimov je „Dirty is the new Clean.“ Čo je pre niekoho špinavé, môže byť pre iného vrchol čistoty. Takže máš pravdu – sme špinavý label z ulíc Prahy. Snažíme sa spraviť svet farebnejší. A zašpiniť ho farbami a iným uhlom pohľadu,“ dopĺňa ho Tino.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Šiltovky ako flagship
V začiatkoch značku preslávili šiltovky. Čo však ľudia najviac kupujú dnes?
„Šiltovky sú stále taký náš flagship produkt a vlastne aj celkovo headwear. Robíme ale celú škálu vecí. Od tričiek, mikín, búnd, cez pokrývky hlavy až po rôzne vychytávky typu pyžamá, papuče či koberce. Ale servery nám vybuchujú hlavne pri rôznych spoluprácach,“ tvrdí Tino.
Dian zas ozrejmil, že pri maľovaní šiltoviek či navrhovaní oblečenia sa inšpiruje hlavne aktuálnosťou a pocitmi. „Snažím sa užívať si svoju prácu, lebo keď som ja spokojný ako autor, tak verím, že moju spokojnosť dostanem aj k fanúšikovi,“ hovorí Dian.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Aký najdrahší kúsok nájdeme pod „hlavičkou“ Life is Porno? „My sme sa nikdy neoháňali tým, že sme drahý brand. Práve naopak si myslím, že keby sme rovnaké veci robili niekde v zahraničí, tak by vlastne museli stáť aj trojnásobok. Najdrahšie sú naše ručne maľované limitované kúsky a v spolupráci s designermi sa chystáme robiť viac exkluzívnych 1-of-1 kúskov. Takže najdrahšie kúsky ešte len prídu,“ priblížil Dian.
Už na launch party to bol úlet
Napriek tomu, že sa dnes československá scéna hemží značkami, keď chalani so značkou začínali, tak v našich končinách boli maximálne nejaké skejtové či snowboardové značky. Nemali sa od koho lokálne inšpirovať a ani svetová hype kultúra ešte veľmi nefungovala.
„Takže sme si všetko museli od piky vymyslieť sami. Ako vydávať, ako robiť dropy, ako sa dostať k ľuďom. Každý z nás mal background v nejakej komunite – či extrémne športy, rap alebo umenie. Už keď sme vznikli, tak bol okolo nás určitý hype. Len sa tomu vtedy tak nehovorilo. Keď si to zoberieš, tak na launch party sme mali 1 200 ľudí, čo je aj na dnešné pomery úlet. A vlastne hneď prvá kolekcia šiltoviek bola hype, keďže šiltovky zmizli za pár sekúnd,“ vyjadril sa kreatívec Tino.
„Presne tak, keď sme značku zakladali tak ich v Československu moc nebolo, možno tak Pietro Filipi. Takže byť jeden z prvých nesie aj zodpovednosť byť stále zorientovaný. A prvý hype asi prišiel pri spustení značky. Keďže vtedy značky veľmi neboli, tak sme boli pre ľudí svieža novinka a ľudí sme bavili od začiatku. Našťastie,“ hovorí umelec Dian.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Klobúky na celebritnej scéne
Oblečenie z dielne Life is Porno je vyrábané rôzne po svete, a to v Indii, Číne, Portugalsku, Španielsku, ale samozrejme aj v Česku. Pracujú predovšetkým s kvalitnou bavlnou a tú v Čechách ani na Slovensku nevypestuješ. Technické materiály musia tiež lokálni výrobcovia objednávať zo sveta.
„Ideme preto vždy po čo najlepšej možnej kvalite a je nám vlastne jedno, v ktorej krajine ju dostaneme. Samozrejme, aj cena musí dávať zmysel,“ hovorí.
Life is Porno má na konte nejednu úspešnú spoluprácu. Jednou u nich je aj kolaborácia Life is Porno a BySju, ktorá vznikla až vo Veľkej Británii. Ide o spojenie streetwear a high fashion a šiltovky tentokrát pre zmenu zamenili za klobúky. Tie sa dostali na hlavy rôznych svetových celebrít, ako napríklad will.i.am z Black Eyed Peas.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
BySju je londýnska značka, ktorú založila dizajnérka Sju, rodáčka zo Slovenska. „Veľmi nás bavili jej veci, stretli sme sa v jej štúdiu v Londýne a tá spolupráca bola fakt zaujímavá. Jej dizajnové klobúky maľoval Dian a spravili sme k tomu výstavu vo Forbidden Spote v Prahe. Celé si to proste sadlo, a tak to má pri spoluprácach byť,“ opísal spoluprácu Tino.
Kolab z Footshopom sa vypredal aj za dve hodiny
Zaujímavým collabom je aj spojenie s Footshopom. Ich spoločná letná kolekcia v roku 2018 bola vypredaná do necelých dvoch dní a tá z roka 2019 len za dve hodiny. S Footshopom na módnu scénu priniesli papuče či šatky, no ich spoločnou srdcovkou sú šľapky.
Ide o dlhodobých „spojencov“, keďže kedysi sídlili v spoločnej budove. „V čase, keď Footshop začal rásť do zahraničia, tak sme sa dohodli, že nás budú distribuovať. A nejak prirodzene sme sa rozhodli pre spoločné kolabo. Spravili sme šľapky a dovolím si tvrdiť, že to bola prvý veľký hype produkt v našich končinách. Keď sa napríklad vypredali vo Footshope v Bratislave, tak ľudia normálne išli do Budapešti, lebo vedeli, že tam ešte na predajni sú,“ hovorí ambiciózny podnikateľ.
Aj tento rok sa chystá ďalší kolab a zakladatelia veria, že ich šľapky oficiálne otvoria leto a snáď už aj nejaký normálnejší život.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Kolab, aký by nikto nečakal
„Kolabo“, ktoré mnohým vyrazilo dych bola práve s IKEOU. Podľa Tina však išlo o najjednoduchšiu spoluprácu. Tieklo im v tom čase poriadne do topánok a nemali dostatok peňazí na výrobu ďalších kolekcií.
„Tak sme sadli do dodávky, v IKEA nakúpili najlacnejšie basic stolíky a spravili z nich custom designové kúsky. Rovnako sme nakúpili IKEA tašky a obrandovali ich našimi typickými 3D vignetkami. Pár rokov neskôr to po nás zopakoval Virgil Abloh. Ktovie, či to aj u neho prebiehalo takto (smiech),“ ozrejmil nevšednú „spoluprácu“ Tino.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Aká je ich vysnívaná spolupráca?
„Asi všetko, čo v spojení s nami absolútne nečakáš. Veľmi by ma bavil nejaký nostalgický brand, alebo nejaký z mojich vysnívaných skejtových brandov z detstva. Alkohol sme si už splnili – s Jägermeister sme vyrobili napríklad vlastné skejty, teraz so Žufánkom sme zas spravili absint. Ešte nám chýba vlastná voda, to je sen. A potom ešte verím, že sa nám raz podarí obliecť Alza mimozemšťana. Veď to je najsilnejší influencer v našich končinách,“ hovorí Tino.
Pre Diana je zas vysnívaným kolabom Adidas. „Je to športová značka so silným príbehom, vždy za ňou stáli len tí najlepší, a to by som chcel držať aj v našom „label“ ,“ objasnil.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Offline je základ pre online
Unikát na scéne sa bez vhodnej propagácie na trhu dlho neohreje. Preto si zakladatelia zvolili online aktivity, ktoré tvorí offline základ.
„Radšej žijeme v offline svete. Samozrejme, ak práve nie je svetová pandémia. A online je ideálny v tom, aby sme tieto offline zážitky sprostredkovali oveľa viac ľuďom kdekoľvek na svete,“ hovorí Tino.
Po marketingovej stránke si to od samého začiatku robia tak nejak po svojom. Usilujú sa, aby z ich produktov „kričala“ story a vizuály fotia či točia s rôznymi fotografmi, film makermi, umelcami. „Nemáme jeden recept, ktorý len replikujeme. Máme radi „extra mile“ a snažíme sa posúvať si stále aj svoje hranice,“ dopĺňa podnikateľ
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Odstavení od sveta
Svet aktuálne sužuje pandémia. Koronavírus sa dostal do vedenia a ničí módny, gastronomický i kultúrny priemysel. Skomplikoval to aj značke Life is Porno, ktorá mala určité plány s rôznymi obchodmi v zahraničí.
Prvý lockdown bol pre nich veľkou skúškou. „Vyrábame rôzne po svete a v priebehu 48 hodín nám všetci naši výrobcovia oznámili, že nám naše veci nedodajú, respektíve nevedia, kedy presne,“ ozrejmuje Tino cestu do slepej uličky, z ktorej sa im klasicky podarilo vykľučkovať.
Tino dodáva, že mali šťastie v tom, že minulý rok napriek všetkému rástli. No ak by nebol covid, tak by rástli násobne viac. Každopádne jedným dychom dodal, že je neskutočné, ako ich podržala komunita vo fakt zložitých časoch.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Kde majitelia vidia label o pár rokov?
„Od začiatku sa snažíme „porniť“ celý svet z nášho malého Česko-Slovenska. To sa nám postupne darí a je vtipné, že aj po deviatich rokoch si myslím, že sme stále na začiatku,“ vyjadril sa Tino.
„Záleží na tom, akých pár rokov. Rád by som, aby za 4 roky o nás vedela celá Európa, za 8 ideálne kolabo s adidasom a do 10 rokov by o nás mohol vedieť aj zvyšok sveta,“ dodáva Dian.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Cieľom zakladateľov do budúcna je budovať brand, ktorý posúva hranice kreativity. A čo by na záver odporučili mladým, ktorí by chceli začať s podobným biznisom?
„Prečítať si moju novú knihu FORBIDDEN. Myslím, že to je celkom dobrý začiatok. Vždy na túto otázku mladým odpovedám rovnako. V prvom rade sa spýtaj sám seba, prečo podobný biznis chceš. Či ho naozaj chceš, alebo ťa len baví tá predstava. A čo všetko si pre to ochotný spraviť. Ako povedal Dian, existujú aj oveľa jednoduchšie cesty, ako zarobiť peniaze. Táto je ale našťastie fakt zábavná,“ hovorí Tino.
Dian dodáva, aby si to každý dobre rozmyslel a ideálne hneď potom začal budovať. „Lebo založiť značku je jedna vec a druhá je vybudovať ju,“ vyjadril sa na záver rozhovoru.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy