Vo svete ich definuje originalita: Semaňákovci oživili slovenské tradície, nápoj spod Tatier poznajú aj v zahraničí

Rodinná firma KARLOFF vstúpila na slovenský trh v roku 2002, o dva roky neskôr začala vyrábať unikátne čajovo-bylinné likéry, ktorými sa preslávila a odlíšila sa tak od ostatných domácich likérok a destilériek.

V srdci Vysokých Tatier vznikol Tatranský čaj, ktorý sa stal neodmysliteľným symbolom Slovenska. Úspech spoločnosti je postavený na produkte TATRATEA, ktorý je zložený výlučne z prírodných surovín.

Za legendárnym likérom stojí rodina Semaňákovcov – hlasom druhej generácie je syn zakladateľa Erik Semaňák, ktorý v KARLOFF pracuje od svojich 18 rokov.

MQ_IMG_0372
zdroj: TATRATEA – Erik Semaňák pracuje v KARLOFF od svojich 18 rokov. Na fotke je so svojou sestrou Stellou Semaňákovou.

Ako Tatranský čaj zachutil Talianom

Horúci čaj z tatranských bylín zaliaty koncentrovaným liehom a osladený medom ponúkala každá tatranská zbojnícka koliba pod Tatrami. Každá mala svoj vlastý recept. Myšlienku vyrábať a predávať Tatranský čaj, paradoxne, vnukli Semaňákovcom Taliani. 

Otec Erika Semaňáka s nimi spolupracoval, a keď prišli na Slovensko, zobral ich na tradičnú slovenskú večeru do tatranskej koliby. Čašníci, ktorí boli prezlečení za zbojníkov, ich na privítanie pred hlavným jedlom prekvapili malým rituálom – zapáleným tatranským čajom. 

V tej dobe si ho každá koliba robila sama a Talianom veľmi zachutil. Pýtali sa, prečo ho neplnia do fliaš a nedá sa kúpiť v obchode, keď ide o typicky slovenský produkt. 

V roku 2004 tak širokej verejnosti priniesli prvých sedemtisíc fliaš tradičného slovenského nápoja – Tatranského čaju.

Ako sa vyrába TATRATEA 

Základom TATRATEA 52 % je čierny čaj, pri 42 % TATRATEA je to napríklad kombinácia čierneho a bieleho čaju. V KARLOFF si čaje macerujú sami v studenom liehu. Samostatne sa potom macerujú aj byliny a dubové hobliny, ktoré sú „dušou čaju“.

Z macerátov sa potom vytvorí základná zmes, tzv. koncentrát, ktorý zreje šesť až osem týždňov – po tejto dobe sa začína výroba finálneho produktu. Pridávajú sa doň ovocné šťavy, extrakty, lieh, cukor a voda. 

BBB_1841
zdroj: Startitup – V KARLOFF si čaje macerujú sami, do niektorých sa pridávajú rôzne príchute.
 
BBB_1878
zdroj: Startitup – Výrobná linka v spoločnosti KARLOFF.

BBB_1853
zdroj: Startitup – Sudy s ikonický tatranským čajom.

 

V zime hit, v lete nastal útlm

Pôvodná myšlienka bola, že sa uľahčí práca prevádzkarom lyžiarskych bufetov – Tatranský čaj mali len zaliať horúcou vodou, aby vznikol grog. 

Cez zimu to aj fungovalo, dokonca sa prvých sedemtisíc fliaš vypredalo rekordnou rýchlosťou. V lete však nastal útlm – ľudia v horúčavách nechceli piť tvrdý alkohol. Na sklade im zostalo 15-tisíc fliaš.

Skúsili tak znížiť cenu, aby sa predaj rozbehol. Práve to bol impulz pre východniarov – na Šírave sa Tatranský čaj stal nečakaným hitom leta a objednávky sa len tak hrnuli. 

Vlajková loď s unikátnym dizajnom fliaš

Tradičný slovenský nápoj sa vo svojich začiatkoch predával pod slovenským názvom Tatranský čaj – začiatkom roka 2010 sa názov zmenil na TATRATEA a začali sa pripravovať exportné plány. 

Spoločnosť chcela najskôr pokryť český a poľský trh – v prvom prípade nebol vôbec žiadny problém s pôvodným dizajnom. Iná situácia však nastala v Poľsku.

Keď totiž Semaňákovci vytiahli sklenené fľaše s Tatranským čajom, Poliaci sa len pousmiali. Presne v takých fľašiach sa tam totiž predával sirup. Odporučili im preto prísť vtedy, keď budú mať v rukách niečo zaujímavejšie.

Práce na redizajne a skúšanie nových balení trvali dva až tri roky, ale Semaňákovci neboli ani s jedným návrhom spokojní. Až neskôr, keď ich oslovilo štúdio Pergamen z Trnavy, sa im podarilo vytvoriť koncept čiernej fľaše s logom v tvare T. 

Obsahuje prvky z predmetov, ktoré si človek zvyčajne berie do hôr na turistiku. Aj to je dôvod, prečo fľaša TATRATEA svojím tvarom pripomína termosku na čaj. Vlajkovou loďou sa stal Tatranský čaj 52 % Originál, ktorý je ako jediný v špeciálnej fľaši v matnom dizajne.

Z pôvodnej limitovanej edície 62 % a 72 % sa stala sériová výroba a na popud obyvateľov západného Slovenska vznikol 42 % broskyňový a 32 % citrusový TATRATEA. 

BBB_1920
zdroj: Startitup – Vlajkovou loďou je TATRATEA 52 % Originál, ktorý je ako jediný v špeciálnej fľaši v matnom dizajne.

BBB_1925
zdroj: Startitup – Na popud Západniarov vznikol aj TATRATEA s nižším obsahom alkoholu.

Logo, s ktorým ich predbehol Trump

Ďalšou vecou, na ktorej bolo potrebné popracovať, bolo logo. Primárne si mysleli, že logom bude veľké biele písmeno T uprostred fľaše. V tomto období s predajom vlastnej vodky začínal bývalý americký prezident, ktorý si stihol dať logo patentovať ešte pred firmou KARLOFF.

Tím kežmarskej likérky sa preto rozhodol ísť oveľa viac do hĺbky a vzniklo logo, ktoré v sebe spája tradičný folklórny vzor a staroslovanské slnečné symboly.

Prepracovaný dizajn, ktorý je šitý na mieru, nezaujal len Slovákov. Prestížne ocenenia nielen za dizajn, ale aj za chuť si TATRATEA odniesol z miest, ako je San Francisco, Beverly Hills či Hongkong.

BBB_1773
zdroj: Startitup – Logo v sebe spája tradičný čičmansko-folklórny vzor a staroslovanské symboly.

Vo svete nás definuje originalita, hovorí Semaňák

Rodinná firma sa zaoberá predajom prémiových produktov v alkoholovom odvetví už od roku 2002. Jej výhradným dodávateľom je spoločnosť Tatranská likérka, ktorá svoje produkty vyrába výlučne z prírodných surovín od vybraných dodávateľov.

Obidve firmy sídlia v historickej budove Pradiarne v Kežmarku. Bylinný likér však vznikol v pomerne malej kežmarskej likérke, a to priamo pod Tatrami, odkiaľ pochádza aj pôvodná receptúra tatranského čaju. 

„Tam, kde nemôžeme byť prví, musíme byť odlišní. Naším cieľom nie je byť najväčší, ale najlepší. Zakladáme si na kvalite bez kompromisov vo všetkom, čo robíme a vyrábame,“ hovorí Erik Semaňák. 

tatra
zdroj: Startitup – Tatranský čaj oslavuje 20 rokov na trhu.

 

Najkvalitnejší lieh v strednej Európe

Okrem TATRATEA firma vyrába aj vodku pod názvom Czechoslovakia vodka. Tá je spojením tatranskej vody a českého liehu, ktorý je ocenený ako najkvalitnejší lieh v strednej Európe. Získala dokonca aj titul slovenskej vodky roka 2017.

„Jej výnimočnosť je vo viacstupňovej filtrácii. Vodka prechádza špeciálnymi filtrami aktívneho uhlia, striebra a platiny, cez filter Aqvadisk a takisto prechádza cez kameň Šungit. Celý tento proces jej dodáva potrebnú iskrivú čistotu,“ tvrdí Erik Semaňák.

Dizajn navrhol Brian Males tak, aby reprezentoval krajinu a zobrazoval dominanty významných miest v Českej a Slovenskej republike. Etiketu fľaše tvorí viac ako tisíc liniek, ktoré boli spočiatku kreslené graficky rukou, neskôr boli pretvorené do sieťotlače.

„Czechoslovakia vodka je vyjadrením spomienky na bratstvo dvoch národov – dizajn v sebe zachytáva spoločnú cestu s nádychom minulosti prostredníctvom kontrastov, ktoré sa zlievajú v perfektnej harmónii. Inšpirácia bola nájdená v dobových grafikách, drevorytoch, starých mapách, ale aj v dielach súčasných umelcov,“ vysvetľuje Semaňák.

CZSK_VODKA_DETAIL_1 – kópia
zdroj: KARLOFF – Dizajn navrhol Brian Males tak, aby reprezentoval krajinu a zobrazoval dominanty významných miest v Českej a Slovenskej republike.

Detail 1.2
zdroj: KARLOFF – Czechoslovakia vodka je spojením tatranskej vody a českého liehu, ktorý je ocenený ako najkvalitnejší lieh v strednej Európe.

CZSK_VODKA_DETAIL_2 – kópia (2)
zdroj: KARLOFF – Etiketu fľaše tvorí viac ako tisíc liniek.

Nové priestory v zrekonštruovanej Pradiarni

Firma sa rozhodla presťahovať sa z pôvodnej fabriky po 11 rokoch, a to najmä z kapacitných dôvodov. Dopyt po ich produktoch bol totiž taký vysoký, že si museli prenajímať sklady, aby mali kde uskladniť zásoby. 

Pradiareň pôvodne slúžila ako fabrika na výrobu ľanu. KARLOFF sa rozhodol budovu zrekonštruovať a v roku 2024 sa im to aj podarilo. V rámci rekonštrukcie sa snažili zanechať čo najväčšiu časť pôvodnej architektúry vrátane starého komína v areáli.

V roku 2021 KARLOFF otvoril podnikovú predajňu v historickej budove Pradiarne v Kežmarku. Do vynovených priestorov niekdajšej fabriky môže v rámci exkurzií nahliadnuť aj verejnosť.

Do budovy investovali do troch miliónov eur a v budúcnosti vznikne v areáli aj múzeum venované zakladateľovi továrne na spracovanie ľanu Karolovi Weinovi a tkáčskemu remeslu.

5 otázok na Erika Semaňáka

Je podľa vás zložité vybudovať si na Slovensku firmu vyrábajúcu alkohol? S akými prekážkami treba počítať?

Je to určite náročné – od získaní potrebných licencií, cez prísne hygienické normy až po vysoké počiatočné investície. Výzvou je aj konkurencia v podobe veľkých zahraničných značiek, ale aj budovanie vlastnej značky. 

Na to je potrebný dobrý marketing, aby si produkt našiel svoje miesto na trhu. Ale každé odvetvie má svoje pre aj proti.

Prečo ste zmenili názov z Tatranský čaj na TATRATEA?

Exportovali sme do zahraničia a očakávali sme tam ešte vyšší predaj. Slová „Tatranský čaj“ sú pre zahraničných zákazníkov ťažko vysloviteľné a slovenský názov by nám neposkytol dobré podmienky na úspech ani u našich najbližších susedov. 

TATRATEA je nielen doslovný preklad, ale aj dobre znejúci názov pre značku, ktorá má ambíciu uspieť mimo hraníc Slovenska.

Koľko fliaš vyprodukujete za rok?

Aktuálne je to už niečo okolo 1 800 000 kusov 700 ml fliaš.

Najmä kvôli Západniarom vznikol menej % TATRATEA. Znamená to, že Slováci na západe krajiny „znesú“ menej?

Nedá sa to takto generalizovať, aj keď je pravda, že menej % TATRATEA bol vytvorený na popud Západniarov. Ale aj na severe či východe Slovenska sa nájdu zákazníci, ktorí si radi vychutnajú našu kokosovú 22-ku.

Vybaví sa v zahraničí ľuďom pri TATRATEA automaticky asociácia so Slovenskom?

Našim blízkym susedom, ako sú Česko, Poľsko či Maďarsko, určite áno. Tieto krajiny majú s našim produktom skúsenosti, pretože ich obyvatelia navštevujú Tatry a poznajú ho z miestnych podnikov a predajní.

Máme v pláne sa zamerať aj na Nemecko, v ktorom Tatry či náš folklór nie sú až také známe. S rastúcim exportom sme sa preto rozhodli investovať značnú časť finančných prostriedkov do novej marketngovej stratégie.

Tá sa zameria na zahraničných spotrebiteľov a nebude odkazovať na pôvod Tatranského čaju. Chceme ukázať, že TATRATEA si nemusia dať na horskej chate, ale je to skvelý nápoj, z ktoré si vedia namiešať long alebo hot drinky. Chceme z neho spraviť urban drink aj do mestského podniku.

Kto je Erik Semaňák

Erik Semaňák je generálny riaditeľ II. generácie Semaňákovcov v rodinnej firme KARLOFF. Pracovať v nej začal, keď mal 18 rokov.

Do rodinnej firmy ho priviedla zvedavosť a narastajúci záujem jeho kamarátov o Tatranský čaj – vtedy ešte názov TATRATEA neexistoval. 

Za ten čas si prešiel každou pozíciou – od organizovania eventov cez skladníka, prácu v administratíve a dnes je už riaditeľom. Popritom sa mu podarilo externe vyštudovať právo.

MQ_IMG_0410
zdroj: TATRATEA – Syn zakladateľa KARLOFF Erik Semaňák prešiel vo firme rôznymi pozíciami.