Stáčanie kilometrov je na Slovensku špinavý biznis. Podvodníci ním pripravujú štát o „obrovský balík“
- Slovensko má problém s manipuláciou s odometrom
- Ak by sme za stočené kilometre udeľovali poriadne pokuty, štát by získal nemalý balík peňazí
- Slovensko má problém s manipuláciou s odometrom
- Ak by sme za stočené kilometre udeľovali poriadne pokuty, štát by získal nemalý balík peňazí
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) vykonala v mesiacoch júl až október 2023 kontrolu zameranú na „stáčanie kilometrov“ v autobazároch. Zistilo sa, že počet vozidiel s odometrom po manipulácii stúpol, informovali sme.
V autobazároch a na internetových stránkach predajcov sa aj naďalej objavujú desiatky stočených automobilov. Dovedna kontrolovali 50 bazárov a nedostatky zistili v ôsmich, respektíve v prípade 16 percent.
„Spolu bolo prekontrolovaných 245 motorových vozidiel, čo je o 76 vozidiel viac ako počas predchádzajúcej kontrolnej akcie z roku 2020. Porušenie zákazu v zmysle § 53 ods. 3 zákona č. 106/2018 Z. z. bolo zistené v 9 prípadoch,“ píše inšpekcia v správe.
V súčasnosti však portál Fontech upozornil na prieskum od známej spoločnosti CarVertical, ktorý Slovensko zaradil medzi krajiny so skutočne mizernými výsledkami. Slovensku každý rok kvôli stáčaniu kilometrov unikne niekoľko desiatok až stoviek miliónov eur.
Vyplýva to z predstavy o tom, že za každý prípad manipulácie s odometrom by sa udeľovala pokuta len 3 000 eur. Hypoteticky, ak by každý, kto sa previnil, aj zaplatil túto sankciu, štát by získal 47 miliónov eur ročne. Ak by sa však pri každom trestne stíhanom udelila najvyššia možná pokuta, krajina by si do kasy nasporila takmer 800 miliónov eur ročne.
Slovenská obchodná inšpekcia totiž dozerá na stav predávaných vozidiel a má právo ukladať aj pokuty, konkrétne vo výške od 5 000 do 50 000 eur. Táto suma hrozí každému, kto poskytuje službu súvisiacu so stočením kilometrov. Väčšina podvodníkov sa však trestom vyhýba, čím stráca peniaze aj štát.
Porovnanie
Zo štúdie vyplýva, že sa na čele rebríčka nachádza Lotyšsko, kde CarVertical odhalila manipuláciu s odometrom až v prípade 12,9 percenta preverených vozidiel. Od roku 2020 pritom za tento čin v krajine nestíhali ani jednu osobu.
Spoločnosť poukazuje na to, že prísna legislatíva automaticky neznamená menej podvodov. Česi majú zákony prísne, podobne ako u nás, no veľmi nezaberajú. Za falšovanie stavu jazdených kilometrov ešte nebol nikto stíhaný.
Experti sa preto domnievajú, že ak by štáty začali za manipuláciu odometrov ukladať vysoké kilometre, prípadne páchateľov stíhať iným tvrdým spôsobom, viedlo by to k zníženiu počtu prípadov podvodov. Rovnako by mohlo fungovať zavedenie jednotného riešenia tohto problému pre celú Európsku úniu.
Podvodníkov sa dá vypátrať a zastaviť len ťažko. Problémom sú najmä cezhraničné transakcie, ktoré vytvárajú nerovnováhu informácií medzi kupujúcimi a predávajúcimi. Zákony v jednotlivých krajinách často nestačia ochrániť práva občanov, preto je dôležité, aby si kupujúci pred kúpou ojazdeného vozidla overili jeho históriu.
Kontrola SOI
Podľa SOI sa najviac vozidiel so stočenými kilometrami vlani nachádzalo v Nitrianskom kraji (8 %). Nasledovali vozidlá z Bratislavského kraja (7 %), Prešovského (4 %), Košického (2 %) a Trnavského, pri ktorom SOI percentá neuvádza.
V Trenčianskom, Žilinskom a Banskobystrickom kraji kontrolóri nezistili žiadne porušenie neoprávnenej manipulácie s odometrom pri ponuke a predaji motorových vozidiel.
Priemerný počet stočených kilometrov v zistených vozidlách predstavoval 47 000 km. Pri vozidle s najvyšším počtom šlo o 110 123 km a najnižší počet predstavoval 18 517 km.
Medzi motorové vozidlá, pri ktorých SOI odhalila manipuláciu s odometrom, patrili tie od výrobcov Citroën, Mazda, Mercedes, Peugeot, Renault, Škoda a Volkswagen.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Archív SIU, CarVertical, Fontech