Stane sa Slovensko druhým Detroitom? Automobilky posielajú ľudí domov, najhoršie ešte len príde
- Výrobné linky stoja, rušia sa zmeny a niektorí sa už zmierili, že vyrobia oveľa menej áut, ako plánovali
- Chýbajúce komponenty, najmä elektrosúčiastky, zasiahli automobilový priemysel po celom svete
- Najhoršie ešte len príde. „Nové vypuknutie nákazy Covid-19 v Ázii spôsobilo opätovné zatvorenie fabrík.“
- Zisťovali sme, aká je situácia u nás. Doplatí Slovensko na svoju závislosť od automobilového priemyslu?
- Výrobné linky stoja, rušia sa zmeny a niektorí sa už zmierili, že vyrobia oveľa menej áut, ako plánovali
- Chýbajúce komponenty, najmä elektrosúčiastky, zasiahli automobilový priemysel po celom svete
- Najhoršie ešte len príde. „Nové vypuknutie nákazy Covid-19 v Ázii spôsobilo opätovné zatvorenie fabrík.“
- Zisťovali sme, aká je situácia u nás. Doplatí Slovensko na svoju závislosť od automobilového priemyslu?
Naplní sa predpoveď, ktorou analytici strašia Slovensko už roky a naozaj doplatíme na závislosť od automobilového priemyslu? Vyzerá to síce dosť zle, no odborníci tentokrát predpokladajú, že sa katastrofe predsa len vyhneme, aj keď tesne.
„Chýbajú autá. A to doslova. Ak máš v pláne kúpiť si tento rok nový automobil, pri niektorých modeloch budeš mať problém a ak budeš svoj plán odkladať, je možné, že si svoje auto tento rok ani nenájdeš,“ písali sme hneď v prvých dňoch tohto roka. Veľký nedostatok bol najmä Škody Octavia a Volkswagen Golf – na Slovensku veľmi žiadaných vozidiel.
Po niekoľkých mesiacoch môžeme potvrdiť, že negatívna predpoveď sa nielen naplnila, ale ešte zhoršila. Objednaných vozidiel, na ktoré sa čaká a z výrobných liniek stále neprichádzajú, je čoraz viac, aj u iných značiek, než je Škoda a Volkswagen.
„Známy si objednal nový Volkswagen, ktorý mu mal byť po mnohých mesiacoch čakania pôvodne dodaný v 33. týždni, teda teraz. Automobilka ale nedávno odložila dodanie na 44. týždeň s dodatkom, že si vyhradzuje právo termín dodania ďalej odložiť či objednávku úplne zrušiť,“ opisuje stále trvajúcu situáciu Autoforum.cz.
Dôvodom, pre ktoré automobilky nevyrábajú dostatok áut, je chýbanie potrebných komponentov – hlavne elektrosúčiastok.
O milióny áut menej a posielanie zamestnancov domov
Niektoré automobilky sa rozhodli improvizovať a zatiaľ vyrábajú autá na sklady, s tým, že keď dorazia komponenty, tak ich tam vložia. Iní jednoducho poslali zamestnancov domov s tým, že nemajú pre nich robotu a už teraz priznávajú, že vyrobia oveľa menej áut, ako tento rok plánovali.
Okrem Volkswagenu to napríklad nedávno pripustila aj japonská Toyota, ktorá každoročne dominuje celosvetovým číslam predajnosti a podľa niektorých odborníkov bola na dopady koronakrízy pripravená najlepšie. Podľa jej nedávneho oficiálneho stanoviska ale zrejme vyrobí až o 2 milióny áut menej, ako v tomto roku plánovala.
Včera sme ťa informovali, že Volkswagen vo svojej hlavnej, materskej fabrike vo Wolfsburgu nechá po dovolenke desiatky tisíc zamestnancov doma na možno až celé týždne, prípadne niektorí budú do práce chodiť v obmedzenom, skrátenom pracovnom režime. Automobilka ich tam toľko nepotrebuje, keďže nemajú z čoho vyrábať ďalšie autá.
Výroba SUV pri Bratislave na niekoľko dní vypnutá
Zisťovali sme, aká je situácia na Slovensku v tunajších automobilkách.
„V bratislavskom závode Volkswagen Slovakia bude pre pretrvávajúci nedostatok polovodičov v súvislosti s epidémiou koronavírusu do piatka 27. augusta a následne vo štvrtok 2. a piatok 3. septembra prerušená výroba SUV vozidiel vo všetkých troch zmenách.
Zamestnancom dotknutých prevádzok bude vyplatená náhrada mzdy ako prekážka na strane zamestnávateľa vo výške 75 % priemerného zárobku,“ odpovedala na otázky Startitup hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
Na naše otázky zareagoval aj generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Ján Pribula. „Automobilky na Slovensku teraz bežia v priemere 3-4 dni v týždni. Problém nie je v nedostatku objednávok, ale v nedostatku dielov osadených elektronickými komponentami. Jedná sa v princípe o všetky diely, ktoré obsahujú elektronické súčiastky.
Podiel elektroniky vo vozidlách sa v poslednom období výrazne zvýšil. Ide sa o rôzne riadiace jednotky, systémy slúžiace pre informovanosť vodiča, ale aj zábavu pasažierov, systémy aktívnej aj pasívnej bezpečnosti a podobne. Je jasné, že bez takýchto komponentov nie je možné vozidlo zmontovať a uviesť na trh.
Je treba uviesť, že problém nezasahuje len automobilky, ale celý veľký dodávateľský reťazec,“ vysvetľuje Pribula.
Dodávateľov v Ázii znova zatvorili, najhoršie príde
Spolu s Makayovou sa zhodujú, že najhoršie obdobie, kedy bude spomínaných súčiastok na trhu najmenej, ešte len príde v treťom štvrťroku tohto roka.
Obaja poukazujú na situáciu v Ázii, konkrétne napríklad v Malajzii alebo na Taiwane, kde nové vypuknutie ďalšej korona vlny spustilo opätovné zatváranie jednotlivých fabrík, vrátane tých, ktoré vyrábajú už aj tak chýbajúce komponenty. Makayová tak nevylučuje ďalšie „prispôsobenie výroby“ vzhľadom na situáciu.
„Náklady spojené s prestojmi vo výrobe znášajú podnikatelia a zo strany štátu nie je záujem im v tejto fáze pomôcť. Aktuálna absencia podpory podnikateľov na Slovensku ohrozených globálnym vývojom pandémie však zakladá vznik problémov do budúcnosti, lebo nevieme garantovať, ako sa zachovajú jednotlivé podnikateľské subjekty čo sa týka udržania zamestnanosti a ani dlhodobú udržateľnosť výrob na Slovensku,“ upozorňuje Pribula.
Zdá sa, že lepšie na tom než bratislavský Volkswagen je, aspoň zatiaľ, žilinská Kia. To, že funguje v bežnom režime – teda nerušili sa zmeny a ani sa napríklad nepracuje 3 či 4 dni namiesto 5 – nám najskôr potvrdili niektorí zamestnanci fabriky. Neskôr sa nám podarilo získať aj oficiálne vyjadrenie automobilky.
„Doposiaľ sa nám darilo vyhnúť výraznejším zastaveniam výroby. Vyrábame v štandardnom trojzmennom režime. Do ďalšieho obdobia pracujeme na tom, aby sme zabezpečili čo najplynulejší chod. Samozrejme situácia sa vyvíja a uvidíme čo nám prinesú nasledujúce dni a týždne,“ odpovedal na naše otázky hovorca Kia Slovakia Tomáš Potoček.
Zdroje: archív Startitup, Autoforum.cz, Wolfsburger Nachrichten