Staré Mesto má poklad, okolo ktorého možno denne chodíš. Výnimočný hotel je nedoceneným dielom
- Bratislavský hotel Kyjev bol postavený v roku 1973
- Je jedným z najodvážnejších prejavov modernistickej architektúry v meste
- Monolitická 16-podlažná betónová konštrukcia so 175 spálňami je dielom slovenského architekta Ivana Matušíka
- Bratislavský hotel Kyjev bol postavený v roku 1973
- Je jedným z najodvážnejších prejavov modernistickej architektúry v meste
- Monolitická 16-podlažná betónová konštrukcia so 175 spálňami je dielom slovenského architekta Ivana Matušíka
Objavil sa v článku svetoznámeho architektonického portálu Archdaily, ktorý písal o najkrajších hoteloch bývalého sovietskeho bloku.
Predstavuje dominantu Kamenného námestia v Bratislave už od 70-tych rokov a je najvyššou budovou v Starom Meste. Napriek tomu sa v ňom dnes neubytuješ, Hotel Kyjev posledné roky chátra.
Bratislavský hotel Kyjev bol postavený v roku 1973 a je jedným z najodvážnejších prejavov modernistickej architektúry v meste. Monolitická 16-podlažná betónová konštrukcia so 175 spálňami je dielom slovenského architekta Ivana Matušíka.
Hotel, v ktorom sa neubytuješ
Hotel otvoril svoje brány v roku 1973 a v jeho prvých rokoch sídlili predovšetkým predstavitelia sovietskej vlády a príležitostní zahraniční turisti, ktorí si užívali luxusný pobyt uprostred mohutne obložených a honosných retro interiérov.
V období rokov 2010 ikonický hotel upadol do zabudnutia a sedem rokov stál prázdny, s výnimkou Luna baru na prízemí hotela. Majitelia budovy plánovali strhnúť vežiak v roku 2007, po verejnom proteste sa však zdržali.
V roku 2017 bol Hotel Kyjev opäť na očiach verejnosti, keď sa zmenil na plátno street artu. V rámci bratislavského Street Art Festivalu zakrývala fasádu hotela obrovská nástenná maľba, ktorú navrhol fotograf a umelec Lousy Auber.
Dizajn a optická ilúzia v spreji, vyvolal negatívne aj pozitívne reakcie, pretože niektorí tvrdili, že zničil modernistické dedičstvo mesta. Iní však verili, že nástenná maľba nanovo interpretovala fasádu hotela Kyjev a dala hotelu druhý život ako medzník modernej Bratislavy na rozdiel od opusteného zvyšku minulosti.
Prvý obchodný dom na Slovensku je z travertínu
Ikonický komplex dotvára Prior od rovnakého autora Ivana Matušíka. Dnes už sídlo obchodného reťazca Tesco a ďalších pobočiek.
Otvorili ho v 60. rokoch minulého storočia, predstavovalo to prelomová udalosť. Nielen preto, že vtedajší Prior bol naším prvým moderným obchodným domom, ale aj preto, že jeho autor ho spoločne s hotelom Kyjev navrhol v súlade s najnovšími svetovými trendmi, píšu Hospodárske noviny.
Trendom podliehal aj interiér, novinkou boli pohyblivé schody či vstupné spúšťacie portály so vzduchovými clonami, ktoré umožňujú bezbariérové spojenie exteriéru s interiérom.
Perličkou toho všetkého je obklad. Rovnako ako na budove Istropolisu je vážený dovezený kubánsky mramor, fasáda Priora je tvorená vzácnym slovenským materiálom.
Obkladový kameň je spišský travertín, ktorý dáva objektu charakteristický ráz. Tento materiál je použitý ako v exteriéri tak aj v interiéri. Architekt ich tým chcel prepojiť, aby dosiahol jednoliatosť komplexu.
Budúcnosť komplexu na Kamennom námestí
George Trabelssie sa stal vlastníkom Prioru na začiatku roka 2019, kedy ho odkúpil od spoločnosti Tesco. Zmena vlastníckych vzťahov priniesla uzatvorenie podstatnej časti obchodného domu, ktorý bol na tomto mieste v prevádzke už od roku 1968, informovali o tom Bratislavské noviny začiatkom tohto roka.
Verdikt zaznel. Komplex nezbúrajú. Cieľ projektu bude predstavovať rekonštrukcia a prepojenie oboch častí komplexu s food-courtom, ktorý sa bude nachádzať na podlaží.
Čo so strechou a zvyškom priestorov je otázne. Úplné zachovanie štruktúry komplexu predstavuje náročné plánovanie rekonštrukcie, s ktorou súvisí aj viacero zábran.
Podľa doposiaľ najnovších informácií, ktoré zverejnil portál Yimba začiatkom roka 2020, developer Lordship v nedávnej minulosti realizoval sériu krokov, ktoré vyvolali pochybnosti.
Z nedostatočne pripravenej architektonickej súťaže postupne odstúpili viacerí členovia poroty a Slovenská komora architektov odporúčala svojim členom súťaže sa nezúčastniť. Kontroverzný bol aj výsledok, keď zvíťazila kancelária, ktorá už predtým s Lordshipom na projekte spolupracovala, píše Yimba.
Developer pripomína, že Pamiatkový úrad SR odmietol komplex zapísať medzi Národné kultúrne pamiatky, preto je najvhodnejším riešením pre Lordship hľadanie úplne novej koncepcie budovy.
Text sme zrevidovali, upravili, doplnili o nové informácie a vydali nanovo. Článok bol pôvodne publikovaný 14. novembra 2020.
Zdroje: Archdaily, HNonline, Bratislavské noviny, Yimba