Startitup banuje všetky klamstvá na Facebooku a Instagrame. Intenzívne tak robíme od začiatku vojny
- V súvislosti so sociálnymi sieťami Facebook či Instagram sa čoraz častejšie skloňujú pojmy ako dezinformácie či ruská propaganda
- Komentárová sekcia pod príspevkami na týchto platformách je podhubím pre šírenie hoaxov a dezinformácií
- Aj preto Startitup nekompromisne maže všetky klamstvá, ktoré pod príspevkami vznikajú
- V súvislosti so sociálnymi sieťami Facebook či Instagram sa čoraz častejšie skloňujú pojmy ako dezinformácie či ruská propaganda
- Komentárová sekcia pod príspevkami na týchto platformách je podhubím pre šírenie hoaxov a dezinformácií
- Aj preto Startitup nekompromisne maže všetky klamstvá, ktoré pod príspevkami vznikajú
Sociálne siete.
Okrem spájania ľudí v online priestore slúžia aj na poskytovanie rôznorodých informácií, vrátane aktuálneho spravodajstva.
Treba však spomenúť aj to „Bé“ – dlhodobo vytvárajú podhubie anonymnej nenávisti, prostredníctvom sociálnych sietí sa rýchlosťou svetla šíria nenávistné prejavy a aj lži.
Diskusií v komentároch pod príspevkami na sociálnych sieťach sa veľmi rýchlo vedia zmocniť platení aj neplatení trollovia šíriaci fake news, hoaxy alebo prokremeľskú propagandu a zaplavia tak mnohé diskusie pod príspevkami čírou nenávisťou a klamstvami.
Debata pod príspevkami slovenských médií na Facebooku i Instagrame vo väčšine prípadov vyzerá ako smradľavá žumpa, predovšetkým, ak sa téma zverejneného príspevku vzťahuje na vojnu na Ukrajine či politiku. Tento problém sa týka aj biznisovo-spravodajského portálu Startitup, jedného z najväčších online médií na Slovensku.
Startitup si uvedomuje spoločenskú zodpovednosť
Samotná platforma nemá silné páky na moderovanie diskusií. Často to teda býva na pleciach administrátorov facebookových stránok. Startitup moderuje na Instagrame či Facebooku diskusie dlhodobo, no od začiatku vojny pritvrdil.
„Startitup zablokoval desiatky účtov a zmazal či skryl stovky až tisíce komentárov na Facebooku a Instagrame, a to len za posledných pár hodín. Denne prečisťujeme na našich účtoch na sociálnych sieťach komentáre, ktoré sa nám pod príspevkami objavia,“ vysvetľoval len dva dni po začiatku vojny šéfeditor Startitup Vladimír Mičuda.
„Robíme, čo sa dá, aby sme zamedzili šírenie klamstiev, poloprávd a hlavne, aby sme moderovali príspevky na našich profiloch tak, aby diskusia pod nimi spĺňala základné normy slušnej debaty.“
Startitup si uvedomuje spoločenskú zodpovednosť. Klamstvá, polopravdy, nenávisť či nadávky do diskusie jednoducho nepatria. Moderátori Startitup stránok pravidelne skrývajú komentáre, ktoré porušujú pravidlá slušnej debaty. Denne prekontrolujeme tisíce a tisíce z nich.
Médiá by mali moderovať
Ako uvádza portál Stratégie, Facebook je naďalej naprieč všetkými vekovými skupinami dominantnou sociálnou sieťou na Slovensku. Na druhom mieste v rebríčku najobľúbenejších sociálnych sietí je YouTube a na treťom mieste skončil Instagram.
Modrobiela sociálna sieť je síce dominantnou platformou, používatelia si aj napriek jeho popularite uvedomujú, že s ňou nie je všetko v poriadku.
Väčšina užívateľov má skúsenosť s falošnými správami na Facebooku. Aj napriek tomu sú však ochotní negatívnym javom čeliť a na sociálnej sieti zotrvať. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu agentúry 2muse pre europoslanca Vladimíra Bilčíka (Spolu/EPP).
Rozdávame bany. Nekompromisne
Aj z tohto dôvodu má Startitup meter nastavený veľmi prísne – komentáre a príspevky, ktoré sú dokázateľne lživé, jednoducho skrývame. Takéto príspevky sa už v diskusii nikdy neobjavia.
Okrem skrývania hanlivých či klamlivých komentárov preverujeme aj konkrétne účty daných prispievateľov a mnohých permanentne blokujeme. Takto sme už zabanovali stovky účtov na sociálnych sieťach Facebook a Instagram.
„Blokovanie trollov v diskusii pod príspevkami nie je cenzúra ani porušovanie slobody slova. Ide o nutnosť, ktorá je potrebná na udržanie slušnej a konštruktívnej diskusie. Sociálne siete sú dôležitý kanál pre ľudí – mnohí získavajú informácie výhradne len odtiaľ. Je preto našou povinnosťou dbať na to, aby sa pod príspevkami nedeformovala realita. Mnohí totiž uveria klamstvám trollov, ktorých je od začiatku vojny citeľne viac,“ zdôraznil šéfeditor.
Obdobne spravuje Startitup diskusie aj na Instagrame. „Moderujeme diskusiu pod každým jedným príspevkom. Po najnovšom sme začali pod ‚výbušné’ témy posielať správu, ktorou čitateľov upozorňujeme na to, že pokiaľ nebudú dodržiavať základné normy a princípy slušnej debaty, budeme ich komentáre mazať a neprispôsobivých užívateľov blokovať,“ vysvetľuje head of social Startitup Viktória Maxinová.
https://www.instagram.com/p/Cc12fgit0td/
Dôležitý je tiež fakt, že Slovákom často chýba kritické myslenie a netriedia informácie, ktoré sú im vo feedoch na sociálnych sieťach zobrazené.
Na Slovensku si najčastejšie existenciu informačnej vojny pripúšťajú najmladší respondenti do 29 rokov (50 %) a vysokoškolsky vzdelaní respondenti (52 %). Vyplýva to z prieskumu agentúry Ipsos realizovaného v spolupráci so Stredoeurópskym observatóriom digitálnych médií.
Hoaxárne skončili
Zakročiť proti hoaxom musel aj štát. V súvislosti s ruským vpádom na Ukrajinu získal Národný bezpečnostný úrad (NBÚ) právo blokovať weby, ktoré šíria klamstvá a hoaxy. Prevažne ide o dezinformačné portály, ktoré „z princípu“ súhlasia s inváziou. NBÚ sa chopil príležitosti a na internete zablokoval niekoľko webov, vrátane Hlavných správ, ktoré stáli na čele tejto scény.
Novú právomoc NBÚ blokovať škodlivý obsah považuje 28 % z opýtaných Slovákov za neprijateľný krok, ktorý neprimerane zasahuje do slobody prejavu. Naopak, schvaľuje ho 39 % Slovákov.
Na Slovensku s blokovaním dezinformačných webov súhlasia najčastejšie respondenti v Bratislave (43 %) a na východe krajiny (47 %), ale aj respondenti s čistým príjmom domácnosti nad 1 500 eur (47 %) a vysokoškolsky vzdelaní respondenti (52 %). Prieskum realizovala agentúra Ipsos na reprezentatívnej vzorke 1 024 respondentov.
Hybridná a informačná vojna
Startitup patril medzi prvé slovenské média, ktoré verejne upozornili na to, že sa na internete masívnym spôsobom začali šíriť hoaxy a dezinformácie v súvislosti s vojnou na Ukrajine.
Iba dva dni po začatí vojny na tento problém upriamil pozornosť šéfeditor Vladimír Mičuda v názore, kde jasne pomenoval fakty a to, že niektoré stránky úmyselne šíria nepravdivé informácie.
„Denne prinášame overené informácie a servis správ, čo sa deje na východ od našich hraníc. Uvedomujeme si našu spoločenskú zodpovednosť. Na Slovensku však pôsobí veľa webov, ktoré majú a musia byť odstavené. Šíria nenávisť, klamstvá a proputinovskú propagandu,“ napísal už vtedy Mičuda vo svojom názore.
Už v tom čase poznamenal, že Startitup skryl stovky komentárov v priebehu pár hodín a že v tom budeme naďalej veľmi intenzívne pokračovať.
Pofidérni poslanci
Na „facebookovej scéne“ tiež dlhodobo pôsobia aj spoločensky vplyvné osoby, ktoré konštante a systematicky skresľujú realitu a vedome či nevedome šíria proputinovskú propagandu.
Liaheň konšpiračných domnienok a pokrútenej reality, tak by sa dala nazvať facebooková stránka poslanca Národnej rady SR zo strany SMER, Ľuboša Blahu. Nie je však jediný, jemu podobných je na slovenskom internete viac a svojím konaním a správaním prispievajú k rozdeľovaniu spoločnosti. On je však žiarivý príklad, ako dokáže byť aj jeden človek pre spoločnosť nebezpečný.
„Kroky poslanca Ľuboša Blahu Startitup sleduje už dlho. Ako redakcia síce nechceme dávať ľuďom, ako je on, mediálny priestor, no od začiatku vojny sme museli prehodnotiť náš postoj. To, čo začal prostredníctvom svojho facebookového profilu aj mimo neho komunikovať a na základe toho podnikať určité kroky, je jednoducho scestné,“ hovorí vedúci politického oddelenia Startitup Pavel Knapko.
„Aj preto sme na to začali pravidelne poukazovať. A nielen na to, čo robí samotný poslanec Blaha, ale aj opozičná strana SMER a ďalší politici, ktorí sú na hrane, čo sa týka deformovania informácií,“ dodal.
Štát chce donútiť Facebook starať sa o komunitu
Boj proti dezinformáciám naberá na obrátkach, o plánoch s Facebookom nám už pred mesiacom porozprávala v rozhovore vicepremiérka a ministerka Veronika Remišová. O tom, aké zmeny budú efektívne a udržateľné, však zatiaľ môžeme len polemizovať.
Informovalo o tom aj jej Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) Slovenskej republiky. Štát chce zodpovednosť za šírenie klamlivých informácií pripísať samotným platformám.
K boju s jednotlivcami šíriacimi nepravdivé informácie tak chcú prinútiť aj veľké platformy. Za nedostatočný dohľad im môžu hroziť sankcie.
„Škodlivý a nebezpečný obsah sa šíri najmä na sociálnych sieťach a platformách, ich prevádzkovatelia na tom zarábajú milióny eur, ale doteraz neboli schopní a ochotní prijať také opatrenia, ktoré by šíreniu dezinformácií či nepriateľskej propagandy účinne bránili,“ vyhlásila ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová.
Štát musí mať podľa nej prostriedky, ako zamedziť šíreniu protizákonného obsahu, „ktorý programovo rozoštváva spoločnosť, destabilizuje ju a v konečnom dôsledku môže ohroziť aj životy ľudí a bezpečnosť našej krajiny“.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: Strategie, TASR