Startup naučil umelú inteligenciu „ochutnávať“ víno. Teraz chce pomáhať vinárom vo vylepšovaní ich produktov
- Kalifornský startup Tastry naučil počítač „ochutnávať“ víno, aby pomáhal vinárom zdokonaľovať svoje výrobky
- Produkt starupu je momentálne dostupný v USA, ale plánuje už expanziu do Európy
- Tastry využíva umelú inteligenciu na analýzu desiatok tisíc vín ročne, pričom generuje obrovské množstvá údajov
- Zakladateľka startupu Axelsson uviedla, že myšlienka na vytvorenie startupu ju napadla počas práce vo vinárstve
- Kalifornský startup Tastry naučil počítač „ochutnávať“ víno, aby pomáhal vinárom zdokonaľovať svoje výrobky
- Produkt starupu je momentálne dostupný v USA, ale plánuje už expanziu do Európy
- Tastry využíva umelú inteligenciu na analýzu desiatok tisíc vín ročne, pričom generuje obrovské množstvá údajov
- Zakladateľka startupu Axelsson uviedla, že myšlienka na vytvorenie startupu ju napadla počas práce vo vinárstve
Technológia i inovácie neustále napredujú a umelá technológia sa začala používať aj tam, kde by sme pred niekoľkými rokmi neverili, že to bude možné. To je aj prípad vinárskeho biznisu.
Kalifornský startup Tastry naučil počítač „ochutnávať“ víno, aby pomáhal vinárom zdokonaľovať svoje výrobky a zároveň prilákal nových zákazníkov, uvádza CNN. Táto technológia je v súčasnosti k dispozícii v USA, ale zakladateľka spoločnosti Katerina Axelsson už avizovala, že chce svoj produkt ponúknuť aj na európskom trhu už tento rok.
Pri práci vo vinárstve si všimla „výstrednosti“
Tastry využíva umelú inteligenciu na analýzu desiatok tisíc vín ročne, pričom generuje obrovské množstvá údajov, ktoré pomáhajú vinárom a maloobchodníkom efektívnejšie vyrábať a zameriavať svoje výrobky.
Vyštudovaná chemička Axelsson uviedla, že myšlienka na vytvorenie startupu jej napadla počas práce vo vinárstve. Tam si všimla „výstrednosti“ pri spôsobe hodnotenia vína. Víno v galónoch rozdeľovali dvom spoločnostiam, ktoré ho potom ďalej spracovali. Výsledné produkty sa predávali za rôzne ceny a boli aj inak hodnotené.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Chemička začala analyzovať vzorky vína, pričom identifikovala tisíce zlúčenín. Pozorovala, ako zlúčeniny na seba vzájomne reagujú a vytvárajú tak chuťový profil vína. Ten následne porovnala s chuťou, vôňou, textúrou a farbou s inými vínami v databáze.
Axelsson vyvinula aplikáciu, ktorá bola dostupná v obchodoch malopredajcov. Prostredníctvom kvízu mohli zákazníci zadať svoje preferencie chutí a softvér by odporučil vhodné víno s presnosťou na 80 – 90 %. V ďalšom užívaní presnosť stúpa na 95 %. Mladá chemička začala spolupracovať aj priamo s vinármi, ktorí si svoje víno nechajú analyzovať, aby tak zistili, ako je ich víno vnímané.
Nenahrádza someliéra
Jedným z klientov je O’Neill Vintners and Distillers, jeden z najväčších producentov vína v Kalifornii s odporúčaním, ktoré tanky použiť pri procese miešania. Podľa viceprezidenta pre vinárstvo a vinárstvo spoločnosti O’Neill Vintners and Distillers, Martyho Spatea, na základe odporúčaní umelej inteligencie kombinujú „viac ako 30 rôznych tankov“, aby vytvorili požadovaný chuťový profil.
„Nejde o náhradu za moderný vinársky tím,“ uviedol Spate pre CNN. „Tieto údaje však môžu byť veľmi silné.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Takýto postup má však aj mnoho kritikov. „Je to ako nechať počítač analyzovať umelecké dielo,“ hovorí Ronan Sayburn, someliér a šéf vinárstva v 67 Pall Mall pre CNN. „Myslím si, že súčasťou príťažlivosti vína je formovanie vlastných názorov.“
Axelsson súhlasí s tým, že jej startup nie je náhradou za someliéra. Uvádza, že škálovateľnosť jej produktu umožňuje analyzovať viac vín za rok, ako by človek kedy ochutnal.
Startup sa chce ďalej zameriavať nielen na vína, ale aj na pivá, liehoviny, kávu a vône.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: CNN