Startup vyrába z recyklovaných papierových pohárov produkt, ktorý je čoraz obľúbenejší aj u nás
- Každá snaha o recykláciu materiálov si zaslúži obdiv
- O to viac, ak sa materiál využije na vytvorenie praktického a dizajnovo vydareného produktu
- V tomto prípade je to je ekologický, znovupoužiteľný pohár na horúce aj studené nápoje
- Každá snaha o recykláciu materiálov si zaslúži obdiv
- O to viac, ak sa materiál využije na vytvorenie praktického a dizajnovo vydareného produktu
- V tomto prípade je to je ekologický, znovupoužiteľný pohár na horúce aj studené nápoje
Jednorázové poháre na kávu, ktoré má snáď každý reťazec ponúkajúci kávu, sú síce zväčša z papiera, no obsahujú aj niekoľko plastových častí. Aj preto je smutné, že po použití sú len veľmi zriedka recyklované, píše o tom Fastcompany.com.
Našťastie sa stále viac stretávame s riešením, keď si zákazníci donesú vlastný znovupoužiteľný hrnček (najznámejší je pravdepodobne KeepCup). Bohužiaľ, týchto ľudí je ešte stále menej oproti tým, ktorí si kávu vychutnajú z jednorázového pohára.
Proti tvorbe zbytočného odpadu bojuje oceňovaný britský dizajnový startup Ashortwalk. Ten stojí za vytvorením svetovo prvého znovupoužiteľného pohára na kávu z recyklovaných kávových papierových pohárov, ktorý dostal názov rCup.
„Naším cieľom je pretvoriť zdanlivo zbytočné materiály na užitočné produkty. Bolo dôležité zabezpečiť, aby sme použili všetky poháre smerujúce na skládku. rCup je jediný znovupoužiteľný pohár, ktorý šetrí a recykluje. Navyše na konci svojej veľmi dlhej životnosti – minimálne 10 rokov – bude recyklovaný na ďalší produkt,“ píše sa na oficiálnom webe značky rCup.
https://www.instagram.com/p/BnefeAwnX0F/?utm_source=ig_web_copy_link
Produkt je na webe rcup.co.uk propagovaný ako stopercentne nepriepustný, s dlhou životnosťou, je možné ho otvárať a zatvárať jednou rukou a navyše udrží nápoje teplé alebo studené dostatočne dlhú dobu. Materiál sa nezohreje a tak je možné pohár chytiť aj keď je vo vnútri poriadne horúci nápoj. Okrem toho je vhodný aj do umývačky riadu a ponúka tzv. 360° pitie, čo znamená, že nápoj sa nepije cez otvor vo vršku pohára.
„Na planéte máme len obmedzené množstvo zdrojov a je veľmi dôležité, že produkt zajtrajška musí byť vyrobený z odpadu dneška,“ cituje vyjadrenie výkonného riaditeľa a zakladateľa startupu Ashortwalk Dana Dickera portál Fastcompany.com.
Výroba pohárov z ťažko recyklovateľného materiálu v sebe ukrýva viacero nevyhnutných procesov, no celé to začína oddelením rozdielnych materiálov. Následne sa pôvodne papierové hrnčeky umyjú a rozdrvia na miniatúrne kúsky do ktorých sa primieša polypropylén, čím sa vytvorí nový materiál, z ktorého sa následne vyformuje hrnček. Na výrobu jedného nového rCup pohára sa použije 6 bežných pohárov.
https://www.instagram.com/p/Br42nlXFyAN/?utm_source=ig_web_copy_link
Výrobou produktov z recyklovaných materiálov sa podľa oficiálneho webu rCup podarilo stimulovať dopyt po papierových pohárikoch, ktoré boli kedysi úplne bezcenné. Tento dopyt sa následne postaral o zvýšenie hodnoty použitých papierových pohárov, vďaka čomu môžu spoločnosti podnikajúce s recykláciou investovať do výrobnej a technickej vybavenosti.
Spoločnostiam sa papierové poháre vo všeobecnosti neoplatí recyklovať, pretože náklady na recykláciu jednej tony papierových pohárov sú približne 110 eur, zatiaľ čo hodnota jednej tony vyhodených pohárov je 0 eur.
Avšak situácia sa mení v prípade, ak sa poháre pozbierajú a recyklujú. V tom prípade sa ich hodnota zvýši na približne 40 eur za tonu, čo však nie je koniec, pretože ak sa rozdrvené poháre zmiešajú s polymérom, tak sa vytvorí materiál, ktorý má hodnotu až 1 350 eur za tonu. Následne sa prirodzená hodnota produktov vyrobených z tohto materiálu, napríklad rCup, vyšplhá až na neuveriteľných 22 400 eur za jednu tonu. Práve v tejto uzavretej slučke sa ukrýva obrovská hodnota tohto projektu.
Koniec koncov to stále do výraznej miery záleží aj od zákazníkov, a to prinajmenšom v tom smere, aby odpad správne triedili. „Ľudia začínajú veriť, že ak vynaložia väčšie úsilie na to, aby svoj pohár od kávy hodili do správneho koša, začnú sa diať správne veci, čo je tiež veľmi dôležité. Naozaj, ak nemáte verejnosť na svojej strane, nikdy sa problém naozaj nevyrieši,“ povedal D. Dicker.
https://www.instagram.com/p/BoL1CRDnMnn/?utm_source=ig_web_copy_link
rCup ponúka dve veľkostné varianty a rôzne farebné prevedenia. Menší je 227 ml za cenu 12,50 eur a väčší má objem 340 ml s cenou stanovenou na 13,50 eur.
Z oficiálneho e-shopu si tento hrnček môžeš objednať len v rámci Spojeného kráľovstva, avšak dostupný je aj u nás vo viacerých online obchodoch. Napr. na Ekonetka.sk ich zoženieš za rovnakú cenu, ako sa predáva v Spojenom kráľovstve a ich kúpou urobíš malý krôčik k ochrane našej prírody.
zdroje: fastcompany.com; rcup.co.uk; ashortwalk.com
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy