Štát dá vysokoškolákom štipendium 16 500 eur. Má to však jeden háčik

  • Študenti nedostatkových odborov môžu získať štedré štipendium
  • Pokým skončia bakalára, získajú vyše 16-tisíc eur
Na snímke budova Univerzity Komenského na Šafárikovom námestí v Bratislave a študentka v knižnici.
Ilustračné foto TASR/Dano Veselský, Freepik/@marymarkevich
  • Študenti nedostatkových odborov môžu získať štedré štipendium
  • Pokým skončia bakalára, získajú vyše 16-tisíc eur

Ešte pred dokončením bakalárskeho štúdia môžu študenti na nedostatkových odboroch získať viac ako 16-tisíc eur vo forme štedrého štipendia. Ako informuje portál tvnoviny.sk, medzi tieto odbory patria učiteľstvo, ošetrovateľstvo, strojárstvo a informatika, kde nám chýba veľa pracovníkov.

Analytik upozorňuje, že vysoké štipendium nezaručuje, že absolventi zostanú pracovať v týchto odboroch aj po skončení štúdia.

300 eur za štúdium z domu

Na Slovensku už existuje skupina vysokoškolákov, ktorým štát mesačne platí 300 eur za to, že sa rozhodli študovať doma. Táto suma im prináša určité výhody.

Ministerstvo školstva práve skúma rôzne metódy, ktoré by motivovali mladých ľudí venovať sa štúdiu nedostatkových odborov. Na trhu práce majú veľký význam, aj keď o ne prejavuje záujem len málo študentov.

Hlavný záujem sa sústredí na odbory ako učiteľstvo, ošetrovateľstvo, verejné zdravotníctvo a špecializácie súvisiace s jadrovou oblasťou.

Kompletný zoznam týchto odborov nájdeš na webovej stránke ministerstva, kde je možné aj podať žiadosť o štipendium. Najlepších štyristo študentov si do konca bakalárskeho štúdia príde na sumu 16 500 eur.

„Je to jeden z nástrojov, ako môžeme motivovať študentov, aby išli študovať. Časť dostanú za prvý ročník, časť za druhý a najväčšiu časť za ukončenie tretieho ročníka,“ vysvetlil minister školstva Tomáš Drucker. 

Študentov láka zahraničie

Aj keď sa študenti môžu vzdelávať aj u nás, mnohí uprednostňujú štúdium v zahraničí. Zahraničné univerzity pritiahnu aj maturantov z gymnázia v Dúbravke v Bratislave. Študenti hovoria, že ich do zahraničia láka lepšia kvalita života a štúdia.

Pre študentov z obchodnej akadémie v Liptovskom Mikuláši je kľúčové nájsť si po škole prácu.

Analytik poukazuje na to, že štipendiá prilákajú hlavne tých študentov, ktorí by si tieto odbory vybrali aj bez nich.

„Čo taktiež nevie garantovať, že keď tí študenti doštudujú, aj ostanú na Slovensku a či budú aj pracovať v tých odboroch, ktoré budú potrebné,“ upozorňuje analytik Róbert Chovanculiak. 

Nie je nutné, aby absolventi po skončení štúdia zostávali pracovať v odboroch, kde chýbajú pracovníci, aby dostali štipendium.

Zabezpečovanie kvality vzdelávania na vysokých školách

Prvé rozhodnutia o zabezpečovaní kvality vzdelávania na vysokých školách sú na svete. Ako uviedla Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo (SAAVŠ), vysoké školy po prvýkrát získavajú práva na samostatné vytváranie nových študijných programov v odboroch, v ktorých pôsobia.

„Vysoké školstvo zavádza nové postupy zabezpečovania kvality vzdelávania v súlade so záväzkami Slovenska voči dohode ministrov o Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania (EHEA). Vysoké školy pritom preberajú hlavnú časť zodpovednosti za kvalitu poskytovaného vzdelávania,“ vysvetľuje SAAVŠ.

V rámci toho si vysoké školy zaviedli systém vnútorných pravidiel a postupov, ktoré sú v súčasnosti predmetom akreditácií, je to iniciálne posúdenie vnútorných systémov. Medzi prvými rozhodnutiami podľa SAAVŠ prevažujú tie pozitívne. Agentúra doplnila, že v hodnotiacich správach odborníci sformulovali stovky odporúčaní na zlepšenie práce dotknutých škôl.

„Práve konkrétne odporúčania posudzovateľov smerované vysokým školám sú hlavným nástrojom externého zabezpečovania kvality a zlepšovania vysokoškolského vzdelávania. Je to nástroj Európskych štandardov a usmernení a je v duchu osvedčených princípov sústavného zlepšovania sa,“ vraví predseda výkonnej rady SAAVŠ Robert Redhammer.

Dodáva, že pre celkovú úspešnosť zlepšovania vzdelávania je kľúčový postoj samotnej školy i ľudí v nej. Redhammer poznamenal, že ak sa na škole rozhodnú podnety využiť na zlepšovanie svojej práce a zabezpečovania kvality vzdelávania, jestvuje vysoká šanca na skutočné skvalitňovanie vzdelávania.

Skupiny posudzovateľov

„Agentúra rozhoduje na základe odborného posúdenia vysokej školy skupinou nezávislých odborníkov. Zvažuje pritom nielen hodnotiacu správu nezávislých odborníkov, podklady žiadosti vysokej školy, jej vnútorné pravidlá, ale aj jej stanovisko k hodnotiacej správe odborníkov. Takýto postup je plne v súlade s Európskymi štandardami a usmerneniami pre akreditácie vysokých škôl (ESG),“ priblížila postup agentúra.

Univerzita Komenského
zdroj: TASR/Dano Veselský

Dodala, že v súlade s ESG boli zostavované aj skupiny posudzovateľov, a to takým spôsobom, aby dokázali čo najlepšie a nezávisle posúdiť predmetnú školu. Bezmála polovica odborníkov bola zo zahraničia. Pri posudzovaní danú školu navštívili títo odborníci aj fyzicky, diskutovali nielen s vedením, ale aj so študentmi, pedagógmi a externými spolupracovníkmi z praxe.

„Postupy agentúry boli podrobené európskemu posúdeniu agentúr ,ENQA Agency Review‘ minulý rok. Na jej základe bola agentúra zapísaná do Európskeho registra zabezpečovania kvality EQAR v októbri 2023. Všetky rozhodnutia slovenskej agentúry tak už budú zverejňované aj v jeho európskej databáze rozhodnutí DEQAR,“ uzatvára SAAVŠ.

Zdroje: tvnoviny.sk, SITA, minedu.sk

Najnovšie videá

Trendové videá