Štát plánuje dotácie pre bicykle a trojkolky. Koľko eur ti môže prispieť?
- Ministerstvo životného prostredia navrhuje dotácie pre budúcich majiteľov bicyklov alebo trojkoliek
- V Národnom programe znižovania emisii sú zakotvené viaceré návrhy, ktoré by mohla schváliť vláda
- Ministerstvo životného prostredia navrhuje dotácie pre budúcich majiteľov bicyklov alebo trojkoliek
- V Národnom programe znižovania emisii sú zakotvené viaceré návrhy, ktoré by mohla schváliť vláda
Ministerstvo životného prostredia vo svojom Národnom programe znižovania emisii prišlo s návrhom dotovania elektrobicyklov, bicyklov alebo trojkoliek.
Dotácia má predstavovať 50% z celkovej sumy produktu, maximálne však do výšky 1 000 eur. Program je zameraný na dosiahnutie ekologických cieľov ministerstva.
Rozšíriť cyklotrasy a poskytnúť dotácie
Stratégia v boji za znižovanie emisii má byť implementovaná do roku 2030. V okamihu, keď návrh schváli vláda, dotácie by sa mohli stať realitou. V súčasnosti je návrh v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
„Podpora bude zameraná na pedálové bicykle (aj skladacie bicykle), na trojkolky a na bicykle s asistenčným elektrickým pohonom („pedelec“). Podpora sa nevzťahuje na motocykle, skútre alebo mopedy,“ píše sa v návrhu ministerstva.
Ministerstvo volá aj po vylepšení cestičiek a chce súčasne rozšíriť cyklotrasy. Koľko peňazí by malo na obnovu ísť a odkiaľ ministerstvo neuvádza.
„Prvým krokom na obdobie 2020-2025 je vybudovanie a rozšírenie cyklotrás v mestách tak, aby boli ľahko prístupné centrá miest a tým sa uľahčí rozšírenie mäkkej dopravy a vytvoria sa podmienky na nahradenie osobnej automobilovej dopravy na každodenné dochádzanie do práce, škôl, úradov a inštitúcií, za zábavou a odpočinkom,“ píše sa v návrhu.
Pre Startitup návrh o dotáciách potvrdil aj hovorca Ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák, ktorý však dodáva, že návrh musí najskôr schváliť vláda a až potom by sa mohli dostať opatrenia do praxe.
V súčasnosti však Ferenčák tvrdí, že horizont do roku 2030 by mohol byť reálny. „Určite to nebude v dohľadnej dobe roka alebo dvoch,“ dodáva.
Čítaj viac >> Bratia z Popradu stoja za najluxusnejším, ručne robeným mestským bicyklom na svete
Investície do rozvoja infraštruktúry
Druhým krokom by podľa ministerstva mali byť práve dotácie na nákladné bicykle alebo e-bicykle. Návrh ministerstva argumentuje holandským Amsterdamom, kde sa až 90 percent nákladných bicyklov používa na prepravu detí.
S podobnými opatreniami už v minulosti prišlo napríklad nórske Oslo, kde boli dotácie na e-bicykle alebo nákladné bicykle až do výšky 1100 eur. Nóri však grant obmedzili na maximálne 1000 žiadostí. V roku 2017 však Nórsko vyčlenilo miliardu dolárov na zabezpečenie kvalitnej infraštruktúry pre bicykle a špeciálne pre e-bicykle.
Ďalšia cyklistická veľmoc, Holandsko, v roku 2018 oznámilo, že investuje pol miliardy eur do infraštruktúry a rozvoja mestskej cyklistiky.
Na Slovensku sa do cyklotrás investuje regionálne a často do mimo metských tratí. Napríklad cyklotrasu medzi Martinom a Vrútkami rozpočítali na 1,93 milióna eur, informovalo o tom mesto Martin.
Svoj akčný plán má aj Bratislava a iné slovenské mestá
Mesto Banská Bystrica sa dlhodobo usiluje zlepšovať podmienky pre cyklistov v meste. Prvým krokom bolo vyčlenenie finančných prostriedkov vo výške 360-tisíc eur z rozpočtu ešte v roku 2016. Po zdĺhavých procesoch si mesto konečne môže povedať, že dlho očakávaná cyklotrasa Hušták – Podlavice je realitou.
Celková cena za stavebné práce, stavebný dozor a nákup pozemkov predstavuje viac ako 765-tisíc eur, pričom cyklotrasa je dlhá 2 kilometre.
Čítaj viac >> Slovensko dostane novú cyklotrasu za takmer 2 milióny eur
Hlavné mesto Bratislava vytvorilo takzvaný Akčný plán rozvoja cyklistickej a pešej dopravy, kde dalo mesto prioritu chodcom a na druhom mieste cyklistom. Na poslednom mieste sa ocitli automobily.
„Cyklistická aj pešia doprava je dôležitou súčasťou dopravného mixu. Stupeň automobilizácie v Bratislave však dosahuje rekordné hodnoty a trend je neudržateľný. Križovatky nedokážeme neustále rozširovať na úkor zelene či chodníkov, aby poňali narastajúce množstvo vozidiel,“ píše sa v Akčnom pláne.
Percentuálny podiel presunov na bicykli je v hlavnom meste na úrovni jednotiek percent. Mesto by tak chcelo sprístupniť cyklistickú dopravu pre všetkých ľudí.
Zdroje: www.minzp.sk, www.businessinsider.com, www.eta.co.uk, www.martin.sk, www.bratislava.sk