Štát vytiahne viac peňazí z vreciek podnikateľov: Daň z motorových vozidiel narastie o desiatky eur
- Po novom sa nebude daň znižovať pre novšie vozidlá
- Ide o súčasť konsolidačného balíčka
- Po novom sa nebude daň znižovať pre novšie vozidlá
- Ide o súčasť konsolidačného balíčka
Podnikatelia zaplatia viac za dane na autá. Zvýšenie bude stáť v priemere 30 až 40 eur. Aj keď sa sadzby nezmenia, náklady stúpnu.
Zmeny sa dotknú hlavne tých, ktorí vlastnia novšie vozidlá. Doteraz mohli využiť zľavu 25 % na daň počas prvých troch rokov od registrácie. Ako informuje portál Topspeed.sk, tento benefit však zaniká.
Celé opatrenie patrí do väčšieho balíka krokov, ktoré majú pomôcť štátnemu rozpočtu.
Koniec zľavy
Na Slovensku sa zvýši daň za auto, ak ho podnikatelia používajú na prácu. „Pre vozidlá do 3,5 tony používané na podnikanie sa sadzby dane nezvyšujú, navrhuje sa iba upraviť spôsob prepočtu sadzby dane podľa veku vozidla rovnako, ako je tento prepočet nastavený pre vozidlá nad 3,5 tony,“ uviedol v stanovisku pre portál Topspeed.sk rezort financií.
Ak vlastníš auto mladšie ako 3 roky, doteraz si mal zľavu 25 % na daň. Po novom už táto zľava skončí. Pri starších autách sa namiesto súčasného zvýšenia o 25 % daň zvýši až o 50 %.
Tieto zmeny začnú platiť od 1. januára 2025, takže daň za toto obdobie budeš musieť zaplatiť do 31. januára 2026. Čo ťa čaká? Napríklad pre autá s motorom nad 3 000 cm³ stúpne ročná daň zo 163,5 eur na 218 eur, teda o 54,5 eur viac.
„Pri bežných vozidlách je zmena sadzby 30 – 40 eur ročne,“ doplnilo ministerstvo financií.
Zníženie daňovej záťaže
Nové zmeny sa dotknú aj kamiónov a nákladných vozidiel. Znížia sa dane pre vozidlá nad 3,5 tony, ktoré podnikatelia používajú na prepravu. Sadzby klesnú na úroveň blízku minimálnym sadzbám, ktoré určuje smernica Eurovignette.
Podnikatelia tak ušetria, pretože v štátnom rozpočte sa tento krok prejaví výpadkom 32 miliónov eur ročne. O túto sumu sa teda zníži daňová záťaž. Pre mnohých to bude pozitívna zmena, keďže platby za dane budú nižšie.
zdroj: TASR/Ján Krošlák
Zníženie dane sa zavedie v súvislosti s plánovaným zvýšením mýta na spoplatnených úsekoch. Týka sa to diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy, kde mýtne poplatky porastú. Tým sa dosiahne vyváženie záťaže medzi daňou a mýtnymi poplatkami.
Zvýšenie základnej sadzby DPH
Aj keď v prípade nákladných vozidiel podnikatelia ušetria na dani z motorových vozidiel, vyššia DPH môže zvýšiť náklady na bežné tovary a služby, čo zasiahne širokú verejnosť. Zvýšenie základnej sadzby DPH na 23 % potvrdil premiér v utorok na tlačovej konferencii.
„Dohodli sme sa, že pokiaľ ide o DPH, zavádzame základnú sadzbu DPH na 23 % s tým, že pokiaľ ide o všetky ostatné potraviny, pôjdu do 19-percentnej sadzby. Základné potraviny, kde sme zaviedli v minulosti 10 % DPH, pôjdu do 5 % sadzby DPH,“ povedal premiér Robert Fico (Smer-SD) v utorok na tlačovej konferencii.
V súčasnosti je základná sadzba DPH vo výške 20 %. Ako priblížil Fico, napríklad pri kúpe chladničky, práčky alebo televízora bude platiť 23 % DPH. Daň sa zníži na 5 % pri základných potravinách a liekoch. „Toto rozhodnutie považujem za veľmi správne,“ hovorí Fico.
Vláda zavádza aj daň z finančných transakcií, ktorá sa bude týkať právnických osôb. Ak bude obrat vo firme viac ako 5 miliónov eur, zvýši sa daň z príjmu právnických osôb o jedno percento. Balík opatrení má podľa Fica zabezpečiť 2,6 až 2,7 miliardy eur. Vďaka opatreniam má budúci rok klesnúť deficit na 4,7 % hrubého domáceho produktu (HDP).
Fico obhajoval opatrenia tým, že Slovensko chce byť solídnym partnerom v eurozóne. Chce nimi dokázať, že vie doručovať náročné rozhodnutia. Vládni predstavitelia na tlačovej konferencii opakovane hovorili, že verejné financie sú v zlom stave. Môžu za to podľa nich Matovič, Heger, Sulík, Naď či Ódor.
V rámci koalície došlo aj k politickej dohode, keď ministerstvo obrany bude používať zo svojich zdrojov financie aj na civilné objekty. Časť zdrojov sa minister obrany rozhodol použiť na civilnú infraštruktúru, ako sú napríklad rekonštrukcie nemocníc alebo mostov.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Topspeed.sk, Archív SIU, UTA