Štát za televízne spoty míňa milióny eur, zarábajú na tom najmä finančné skupiny
- Za posledné tri mesiace štát zazmluvnil reklamu za vyše 13 miliónov eur
- Na štátnych reklamách najviac zarába Televízia Joj, ktorú vlastnia finanční z J&T
- Aké štátne reklamy nás čakajú v najbližšom čase, koľko za ne štát zaplatil a kto na tom najviac zarába?
- Za posledné tri mesiace štát zazmluvnil reklamu za vyše 13 miliónov eur
- Na štátnych reklamách najviac zarába Televízia Joj, ktorú vlastnia finanční z J&T
- Aké štátne reklamy nás čakajú v najbližšom čase, koľko za ne štát zaplatil a kto na tom najviac zarába?
Napriek tomu, že reklamy v médiách či televíznom vysielaní sú celoročnou záležitosťou, práve v tomto období je ich počet najvyšší. Okrem klasických vianočných sú však čoraz viac súčasťou aj štátne reklamy, za ktoré štát zaplatí niekoľko miliónov eur za krátku dobu, informuje riaditeľ Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš.
Medzi najčastejšie vyskytujúce sa štátne reklamy môžeme zaradiť tie, ktoré prezentujú výsledky boja proti byrokracii, eurofondový program alebo rozvoj infraštruktúry na Slovensku. Za posledné tri mesiace pritom štát zazmluvnil reklamu za vyše 13 miliónov eur. Aké štátne reklamy nás teda čakajú v najbližšom čase, koľko za ne štát zaplatil a kto na tom najviac zarába?
V najbližšom čase nás čaká množstvo propagačných spotov
Podľa centrálneho registra zmlúv štát za posledný mesiac podpísal viacero zmlúv na nákup vysielacieho času v jednotlivých médiách či televíziách.
Úrad vlády SR v polovici decembra podpísal 7 takýchto zmlúv, ktoré dokopy stáli takmer 220-tisíc eur. Ich hlavným cieľom je propagovať kampaň „Podporujeme Športové srdce Slovenska“. Táto bude obsahovať 30-sekundové spoty o tom, čo sa v športovej infraštruktúre za posledné roky opravilo či postavilo.
Kampaň je plánovaná do 6. februára a podľa Šípoša z Transparency International Slovensko „tieto kampane spája termín, ktorý je nápadne podobný predvolebnej kampani.“
Len pred dvoma dňami (18.12) uzatvorilo s Markízou zmluvu napríklad Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ktorej suma predstavuje viac než 1,68 miliónov eur. Kampaň, ktorá začína v decembri, na televíznych obrazovkách súkromnej televízie pobeží až do mája 2020. Hlavnou myšlienkou je prostredníctvom krátkych spotov obyvateľom priblížiť využívanie eurofondov v oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry.
V tomto roku však reklamy nakupovalo aj Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, ktorých hodnota predstavovala presne 600-tisíc eur. Posledným rezortom, ktorý v tomto roku podpísal viacero zmlúv na nákup vysielacieho času je rezort vnútra, ktorý v priebehu decembra uzatvoril 2 zmluvy za takmer 180-tisíc eur.
Rekordný objem financií
Podľa Transparency je tak tento rok rekordným z pohľadu toho, aký objem financií investuje štát do inzercie. Za prvých 11 mesiacov tohto roka podpísali štátni úradníci zmluvy na reklamu za viac než 20 miliónov eur. To je viac ako sedem z ôsmych celých kalendárnych rokov tejto dekády.
O tom, že ide o lukratívny biznis pre obe strany nedávno hovoril aj Ivan Rudolf, ktorý tvrdil,že mu v roku 2008 na Markíze zastavili reportáž o Lemikone, ktorú mal pripravenú ešte pred tým, než štát poslal schránke peniaze. Posunutie reportáže podľa neho chcel aj Václav Mika, keďže bolo pred podpisom reklamnej zmluvy s Tiposom, informoval Denník N.
Z dostupných zmlúv na vysielanie reklamy vyplýva, že najväčšia časť štátnej reklamy sa zobrazuje v televíziách Joj, Markíza či TA3. V prvom a druhom kvartáli tohto roka sledovalo televíziu takmer 3,4 milióna divákov. Najvyššiu sledovanosť zaznamenala Televízia Markíza, na druhom mieste sa umiestnila TV Joj.
Kto zarába na štátnych reklamách?
Z dostupných údajov teda vyplýva, že na štátnych reklamách najviac zarába Televízia Joj, ktorú vlastnia finanční z J&T. Podľa Transparency televízia Joj spolu so sesterskými kanálmi od roku 2011 dostala za reklamu takmer 39 miliónov eur.
Slovenská produkčná spoločnosť, ktorá je držiteľom licencií staníc Joj Group, začiatkom roka kúpila aj ďalšiu Československú filmovú spoločnosť, ktorej patria televízne stanice, akými sú napríklad CS film, CS mini či Horor film.
JOJ Group je celoslovenským televíznym komerčným hráčom a zároveň pôsobí aj na českom mediálnom trhu. Vo svojom portfóliu má sedem televíznych staníc – JOJ, PLUS, WAU, Rik, Tuki TV, JOJ Cinema a JOJ Family a 20 internetových portálov.
Na druhom mieste z pohľadu získaných peňazí zo štátnych reklám sa umiestnila Televízia Markíza, ktorá mala od roku 2011 zinkasovať približne 22 miliónov eur. Markíza spadá pod mediálnu spoločnosť Central European Media Enterprises (CME), ktorú v októbri prevzal český miliardár Petr Kellner za viac než 2 miliardy dolárov.
Tretie miesto v objeme štátnej reklamy uzatvára prvá súkromná spravodajská televízia TA3, ktorá získala 16 miliónov eur. Jej majiteľom je známy podnikateľ Ivan Kmotrík, ktorý patrí k najbohatším Slovákom. Kmotrík podniká najmä v oblasti polygrafie, médií, distribúcie, nehnuteľností či športu. Jeho meno sa viackrát spájalo s politikou či kauzami a magazín Forbes jeho majetok vyčíslil 160 miliónov eur.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: transparency.blog.sme, crz.sk, dennikn.sk, hnonline.sk, omediach.com